Effektmätning på trainer

Effektmätning på trainer
Jag har en gammal monark jag kört med senate 6 åren. Köpte Favero duo i höstas och förväntade mig typ 6% skillnad. Men Favero och monarken diffar knappt alls. 200 w på monarken är kanske 205 på Faveron. Tror att effektförlusterna hos monarken är rätt små då allt är rejält inslitet ?.
Har samma erfarenhet, har kört Stages på Monarken och får ungefär samma resultat. Men jag ser fortfarande Monarken som facit och nåt man kan jämföra sin effektmätare med.

Effektmätning på trainer
Kör Direto mot Quarq och tidigare Powertap P1. Har slutat jämföra men de låg i princip alltid någon enstaka W ifrån varandra. Anledningen att jag kör med Quarq är att Direton tyvärr hade lite fuffens för sig då och då samt att jag kör Quarq på de andra cyklarna... Nackdelen är en ännu långsammare ERG-justering.
Bara för att förtydliga: min Direto följer effekten på pricken jämfört med P2M, men inte över hela tempområdet utan kalibrering.

Effektmätning på trainer
Lyfter den här tråden lite. Jag köpte en Stages vänstervev i veckan och har provkört den lite mot min Tacx Flow nu och förväntade mig att trainern skulle vara lite gläjdemätare men den visar konsekvent 20-30 W mindre än Stages-mätaren, både momentant och i genomsnitt.

Men så upptäckte jag igår att vid låg kadens (under 80) visar de närmare varandra (mer mellan 10 och 20 W skillnad) och vid högre motstånd (alltså uppförsbackar) så är de så nära varandra att det i praktiken inte är nån skillnad.

Tänker jag rätt om jag säger att det låter som att jag har lite för mycket slip på bakhjulet, alltså att trainern inte ligger emot tillräckligt alternativt att däcket/drivhjulet är för halt? Eller kan det vara nåt annat som är fel? Båda enheterna är kalibrerade/nollade efter uppvärmning.

Effektmätning på trainer
Tour klagade på att Stages visar mer fel vid högre effekt. Annat som spelar in är L/R balansen tenderar att vara olika hos människor vid olika effektuttag. Annars lutar jag mig tungt mot Rays tester.

Effektmätning på trainer
Jag kör Tacx Neo 2T, med Garmin Vector 3 pedaler (och använder pedalerna för effektmätning). Det försvinner ca 4-5% i friktion mellan pedalerna och bakhjulet vad jag har kunnat se, Tacx Neo 2T mäter alltså lägre än pedalerna, och det ska nog vara så rent logiskt. När man som jag är en sopa på att producera Watt inomhus så vill jag inte ha tekniken mot mig.
Tjena
Hur kopplar du så att pedalerna blir extern effektmätare och styr ERG-mode på trainern?

Effektmätning på trainer
Man väljer pedalerna som effektkälla och trainerns som controllable alt aktivera trainerns ERG. Ser säkert lite olika ut beroende på plattform. I Zwift är det dock lätt som en plätt.

Effektmätning på trainer
Man väljer pedalerna som effektkälla och trainerns som controllable alt aktivera trainerns ERG. Ser säkert lite olika ut beroende på plattform. I Zwift är det dock lätt som en plätt.
Ja, det gick ju på två sekunder i swift :) Så blev jag fast där i alla fall. Trots att jag inte ville :)

Tillbaka
Topp