[Efterlysning] Radon QLT-ägare, jag behöver er hjälp!

Freddie L

Aktiv medlem
Efter att ha sökt på forumet vet jag att det finns massor av QLT-ägare här. Nu har även jag fastnat för denna prisvärda tysk, tänkte slå till på en QLT Race 6.0 på rean. Men jag hamnar mellan storlekarna, förstås.

Jag är ca 181cm, med 82cm innerbenlängd, dessutom ganska långa armar. Mina två senaste ramar har blivit något korta, jag har tvingats köra 110mm stam och maximal setback på stolpen. Nu vill jag inte ha det så, hellre kortare stam och rak stolpe. Jag vill ha utrymme för en lite mer racig ställning. Detta blir min första FS, och jag har fått för mig att det blir bättre att ha tyngdpunkten ganska centrerad över cykeln.

Så frågan är: Hur hög "standover" är det på en 20tum, finns det någon där ute som kan hjälpa mig. Jag har fått veta att standover på 18tum är ca 72cm mätt genom vevlagret (tack Gurra!), och 80cm där man står med sadeln i ryggen. Kunde va intressant att veta 16tum och 22tum också, ifall ingen har 20.

Andra frågan: Hur lång styrstam har cyklarna levererats med? Eftersom folk upplever cyklarna som korta vore det ju skönt om det inte var 110mm stammar från butik.

Tredje frågan: Upplever ni er cyklar korta och höga? Andra funderingar?

Tillsist vill jag bara klargöra att det inte är aktuellt med att köpa cykel hos handlare i sverige den här gången, tyvärr. Det är ju alltid bättre att provcykla. Men jag vill inte ha enklare spec, och kan inte hitta till detta priset någon annanstans. Jag har mailat butiken, ännu ej svar. Ringer nog på fredag.

/Fredrik

Verkar vara 90mm styrstam på min 18" orginal. Både kört med den och en 110mm. Jag är en 183 och köpte 18" för att jag ville att den skulle vara smidig i skogen, har en större HT för mindre tekniskt åkning.

Du svarar ju egentligen på din egen fråga. Bara att beställa en 20'' :)

Min HT levererades med 120 mm stam, storlek 22''.

Gör nu inte misstaget att vänta för länge, bara att beställa!

Vad menas med standover btw?

En kollega och cykelkompis har en qlt. En 20 om jag kommer ihåg rätt. Jag har samma storlek på min ANthem och jämfört med min Anthem strl L så känns Radonen udda! Väldigt kort för storleken! Tror nog en 20-tummare kan vara bästa val om du vill ha en "lång" cykel.

Men vill du har en lång cykel så är te.x en anthem bättre val. Många fultyskar som t.ex. radon har korta topprör för storleken.

Rularn: Jo, jag vill ha en 20. Men jag vill inte köpa en cykel som innebär en risk för kulorna varje gång jag får stopp i spenaten. ;-) Det är ännu tråkigare än en kort cykel, tycker jag. Standover är ett mått från backen upp till överröret, massor saker som kan spela in även om "storleken" är samma. Men generellt blir en större ram både längre och högre.

castrello: Precis vad jag tror. För mig är frågan om en QLT passar mig eller inte, jag kommer inte bara chansa på någon av storlekarna. I värsta fall blir det ingen ny cykel i år, då får jag fortsätta spara och slå till på en Giant eller Lapierre eller nåt på nästa års rea. Om du träffar din kollega snart får du hemskt gärna fråga honom om storleken.

Kom igen nu, jag vet att det finns massor med QLT:ar därute! Hjälp mig innan de tar slut!!! ;-)

/Fredrik

hade en 22 tum qlt, jo den var väl rätt hög å kort men jag gick ner till 80 mm stam ändå för att få rappare styrning å fettopose.. är 191,5 cm lång normallånga ben, det var väl en kula på varje sida utan skor på hehe .. rätt nöjd med hojjen men nästa ska ha slopad ram eller vad det heter..

Inte så teknisk cykling här hemma, har tvingat mig till svetto-ambitioner typ. Nej, men jag sitter gärna lite utsträckt. Men det låter ju som de är höga, då kanske det måste bli 18". Om den inte blir för kort? Jag blir galen, köpångest deluxe!

Skulle uppskatta om någon hittar ett standover-mått på en 20". Det skulle hjälpa mig!

/Fredrik

Du vill allstå veta avståndet från marken till toppen av övre röret hmm det måttet finns INTE. :)

Nej, tänkte väl det. Har stirrat på de bilderna tills ögona gått i kors... ;-)

Med andra ord: Jag har 82cm innerbenslängd. Kommer jag slå i mina kulor onödigt mycket om jag väljer en 20"? (Och helst vill jag ha ett mått från backen till överröret)

/Fredrik

Freddie L skrev:
-------------------------------------------------------
> Rularn: Jo, jag vill ha en 20. Men jag vill inte
> köpa en cykel som innebär en risk för kulorna
> varje gång jag får stopp i spenaten. ;-) Det
> är ännu tråkigare än en kort cykel, tycker
> jag. Standover är ett mått från backen upp till
> överröret, massor saker som kan spela in även
> om "storleken" är samma. Men generellt blir en
> större ram både längre och högre.
>
> castrello: Precis vad jag tror. För mig är
> frågan om en QLT passar mig eller inte, jag
> kommer inte bara chansa på någon av storlekarna.
> I värsta fall blir det ingen ny cykel i år, då
> får jag fortsätta spara och slå till på en
> Giant eller Lapierre eller nåt på nästa års
> rea. Om du träffar din kollega snart får du
> hemskt gärna fråga honom om storleken.

Han är 180 lång och kör på en 20-tummare. Han vet inte hur långa ben han har, men han ser ganska normalproportionerad ut. Han är nöjd med storleken och skulle inte vilja ha en mindre. Han har rakt, 58 cm brett styre och 100 mm +6 graders styrstam med ett fåtal spacers.

castrello: Toppen, tack för hjälpen. Hjälper mig med pusselbitar!

baggy: Gärna!

rularn: Tror du inte jag vågar, va? Va? ;-) Ringa och fråga är för kärringar, jag tycker det känns mycket bättre att låta totala främlingar på internet hjälpa mig bränna 15000:- ;-)

/Fredrik

Freddie L skrev:
> castrello: Toppen, tack för hjälpen. Hjälper
> mig med pusselbitar!
>
> baggy: Gärna!
>
> rularn: Tror du inte jag vågar, va? Va? ;-) Ringa
> och fråga är för kärringar, jag tycker det
> känns mycket bättre att låta totala främlingar
> på internet hjälpa mig bränna 15000:- ;-)
>
> /Fredrik

Jag var precis lika dan när jag skulle beställa min Radon, 192 cm lång och valde mellan 22 och 20 tum. Jag valde först den mindre men ångrade mig som tur var och ändrade ordern till den större =) Dom är ju väldigt korta så den passade mig som handsken visade det sig, tack Happy =)

Nu får du beställa innan de försvinner!

Jag har 91-92 cm i grenmått och kan lätt ha handflatan mellan skrevet och toppröret utan att ens nudda toppröret. Centrum -> centrum är de inte så höga som folk fått för sig.

Jahaja. BÖrjar bli dags att bestämma sig nu. Hade ingen tid att hålla på med det här igår, satsade på gemensamma familjeaktiviteter (shopping) istället. Det är ju faktiskt också en väldigt viktig bit av ett cykleköp, för mig iaf.

Bike-D hade stängt för inventering ändå, men jag fick svar på mailet. Jag frågade om standover på en 20" och fick svaret att den skulle passa mig bra. De tyckte också att jag kanske skulle överväga en HT om jag vill sitta utsträckt. ;-)

Tack baggy, och sadeln har du ganska normalt justerat fram-bak?

/Fredrik

> Tack baggy, och sadeln har du ganska normalt
> justerat fram-bak?

Det tror jag, relativt centrerat på railsen.

/J

Tack allihopa! Men jag behöver mer... Ingen som har en 20" som kan mäta? Please?

Kom på en sak. Ingen med 18" el 20" i norra småland eller östergötland? Skulle ju va fint och få se en i verkligheten.

/Fredrik

baggy skrev:
> På min 18" är standover ca 78 cm.

Var det mitten av överröret? :)

Min QLT 20" är 85cm hög mätt mitt på överröret (79cm närmast sadelröret och 88cm vid styrröret)
Den levererades med 95mm styrstam. Själv är jag 188 lång med benlängd på ca 91cm.
Jag tycker storleken funkar bra för teknisk körning och "allround" alltså ganska kort, i mitt fall skulle styrstammen varit något längre för en mer utsträckt sittposition, men jag trivs utmärkt som den är.

/M

Brando skrev:
> baggy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På min 18" är standover ca 78 cm.
>
>
> Var det mitten av överröret? :)

Nope, ungefär där jag tänkte mig att bollarna placeras. Lägsta stället var 75cm på 18" Mitten av överröret borde vara någon cm högre än 78cm.

/J

Tack Makro! Precis vad jag behövde!

Nu går jag ut i cykelförrådet och mäter och funderar tills jag bestämt mig. 18", 20" eller inte alls? Det är frågan!

/Fredrik

Så där! Nu har jag bestämt mig...

...Det blev en 18". Har för korta ben/stort paket för att klara en 20", och 18" är något längre än min nuvarande ram så jag borde kunna gå ner lite på styrstammen. Annars får det bli rakt styre och barends. ;-)

Tack (i kronologisk ordning): PappaG, baggy, rularn, castrello, MoeJoe, brando och makro. Uppskattar er tid!

/Fredrik

Nu är den hemma! Blev en svart 6.0 i 18". Grymt imponerad av vad man får för en sån (förhållandevis) liten peng.

Jag tog rätt storlek. Tror knappt jag hade kunnat stå över den större på plan mark, i skogen hade det blivit klumpigt. Kommer kunna sitta bekvämt, har nu uppvinklad 105mm stam och superbrett lowriser, lätt att tjäna någon centimeter eller två.

Hur långt söderut måste man åka för att hitta barmark? Skåne? Tyskland? Spanien? Skapligt sugen nu!

/Fredrik

PappaG skrev:
> BILD!, som rularn (flickan) sa.

Tycker förövrigt det är dags för kinnekulle snart :)

Varsågod rularn:
IMG_9906b.jpg ht=483

PappaG får också en:
IMG_9912b.jpg ht=483

Ber om ursäkt för kvaliten, varför inte ordna ett "fota din cykel i soffa" seminarium på cykeldagarna. Finns ju fotografer som hänger här. Nu ska jag gå och pumpa dämparna. Wish me luck!

/Fredrik

rularn: Ja, den ska justeras. Sadelhöjd och vinkel, stammen vänds. Och troligen ett rakt styre med barends, ja barends. Jag tror det är dags att gå tillbaka lite i utvecklingen. ;-) Egentligen ingen anledning att byta ut något på hojen (om sadeln passar förstås), allt känns funkis. Men jag känner mig själv, kan nog bli lite bling så fort flickvännen sänkt "paket-garden" lite... ;-)

K ristian: Jo, underbart. Det är min andra på 2 månader... Börjar bli lite beroende... Kanske skulle byta racer också? Och fynda en cross också? ;-)
Samma budkille har lämnat båda paketen! Han tyckte det räckte ett tag nu. Och han är väl paketexpert, jag lyssnar på honom! ;-)

/Fredrik

Tillbaka
Topp