Eftersnack: Vättern 2008

Det blir min 10:e runda i år - siktar på sub10 (igen).

En "varm runda" tycker jag innebär 10 grader vid start som garanterat blir 20+ på dagen och inget regn. Det är sällsynt. Blir det en sån så kör jag kortställ med lösa ärmar vid start. Annars långärmad tröja och långa ben. I alla lägen funktionströja under och Apotekets vita vaselin i riklig mängd i väl beprövade brallor.

Regnar det mycket får det bli regnjacka. Lite regn är lika bra att härda ut och slippa bli blöt innifrån.

En 75 cl sportdryck, 2 x 50 cl vatten (mängden är ju individuell). Hemkörda sportbars 6-7 st
och lite gott som choklad och nån bulle. En gel som "nödraket". Någon våtservett kan ge en otroligt uppfriskade känsla när saltranden torkas bort ur ansiktet.

(Självklart verktyg, 1-2 slangar, trasa)

Knoparn skrev:
-------------------------------------------------------
> Som småbarnsförälder är det självklara valet
> för röven, Idominsalva.

ja det var så den hette.. barnsalvan

Appropå sadel-flaskhållar-diskussionen (puh!) tidigare: Man ska ju ha momentnycklar och skit när man skruvar kolfiber, hur känsligt är det att skruva på en flaskhållare på sina kolfiberrails? Kan man dra så mycket man vill eller ska man passa sig för att dra för hårt?

Fö:

Starttid: 03:56
Tid: <10h (hoppas jag)
Antal Stop: 3
Kläder: T+B, keps, korta handskar.
Vid regn: Skoöverdrag och jacka.
Tillbehör: Pump, däck, däcksavdragare.
Väska: Ryggfickor är skiten.
Mat: 7-8 snickers och 3 liter vatten. Plus ev. något från en depå eller två.

Norska vädertjänsten yr.no är mycket bra, men länkarna blir fel på happy med åäö i URL:arna.

Testa gå direkt till <http://yr.no> och sök valfri stad, tex Motala och Jönköping.

Bang skrev:
> Snickers, den var ny.

Fattigmans-/snålisvarianten av powerbars. Innehåller massvis med jordnötter och annat trevligt energirikt och kostar en typ femtedel av "vanliga" bars.

bng skrev:

> Testa gå direkt till och sök valfri stad, tex
> Motala och Jönköping.

Motala i Kongo-Brazzaville kommer ha kanon väder på lördag ;-)

SMHI borde väl fixa en specialprognos för Vätternrundan.

17500 anmälda motsvarar mer än medianinvånarantalet i en svensk kommun...

bengt skrev:
> Jag har klippt isär en buff till 5 cm breda
> pannband. Jag har flera och byter, dom torkar fort
> när man hänger dom på camelbaken. Eftersom jag
> har glasögeom rinner svetten ner i ögonen så
> jag nästan blir blind annars.

Jag hade oxå med mig flera olika pannband tidigare.

Men sedan >5år kör jag med pannband från Headsweats http://www.headsweats.com
topless%20-%20RED-TOPLESS2.gif

http://www.headsweats.com/productcart/pc/viewPrd.asp?idcategory=20&idproduct=112

Det är i ngn form av CoolMax frotte', i vilket fall så räcker det med ett pannband.
Och jag har dessutom inte slitit ut dem på >5år

Jag har oxå några lika gamla mössor från Headsweats som fungerar lika bra (används till skidåkning)
Buff har jag under hjälmen när det är kallt.

När jag beställde från Headsweats så skickade de dessutom direkt i ett kuvert, billig frakt och det blev heller inte upptäckt av tullen.

/Håkan

Jag ska genomföra min första vr och är fundersam på det här med starttid.

Blev övertalad ganska sent (mitten av februari) att cykla vr och då fanns det bara starttiden 01:30-02:00 att välja på.

Har lyckats få ihop 250 mil med turer upp mot 21 mil och nu ligger jag på en medelfart kring 32 km/h och har börjat tänka tanken på att ev. göra ett försök att komma under 10 timmar.

Men jag är skeptisk till att starta 01:45 med tanke på eventuella klungor att hänga på. Har läst i olika inlägg och det verkar som att många som har som mål att åka på strax under 10 timmar startar omkring 3 på natten.

Vad tror ni är det vettigt att försöka ändra sin startid (om det nu går) till 3-tiden?

Bang skrev:
> AZOG: Är du med i någon SUB-grupp?

Jupp. Happy Sub10 är det tänkt (om jag lyckas byta tid eller kontrollerna inte har skärpts sen tidigare år. Då får jag starta med sub9 och vägga i Jönköping istället :)

frwa: Låter som en bra idé, om än inte livsnödvändig. Om du inte har någon enskild startgrupp som du absolut måste med i så ska det inte vara några problem att byta.

Första VR för min del, startar med Happy Sub-10 gruppen 03.56 och vi har planerat 3 depåstop.

Har under träningen konstaterat att 2 stora flaskor täcker mina vätskebehov mellan de planerade depåer, även under varmare förhållenden än de som SMHI förutspår. En med vatten och en med energidryck. Tänkte också ha 3 st. EAS gelpack och 2-3 st. av deras energibars i fickorna vid startet. Tänkte tanka med sedvanligt frukost (Musli med baristamjölk, keso, frukt, juice, vitaminer osv.) Jag tar också med mig Voltaren för att hålla artrit-symptomer på en behaglig nivå. Min mage har ingen problem med dem, även under hårdträning, men andra är jättekänsliga så följa inte det som råd. Fickorna ska också ha en 1 liters förslutningsbar plastpåse med körkort, bankkort, några hundringar cash, visitkort och mobilen. Jag byter ut P1i för en K750 för loppet eftersom det är mindre, lättare, har bättre batteritid och är lättare/snabbare att ta bilder med. Inga samtal eller SMS under loppet, troligtvis avstängd. Tar också med en lite första-hjälpen påse.

När det gäller kläder tänkte jag köra med Giordana knickers (med vaselin-liknande insmörjning inköpt från utlandet) och en långarmad men superlättvikt Icebreaker top med en kortarmad jersey överst. Om det blir under 15 hela dagen kan jag tänka mig ta en trainer med fickor istället. Långa MTB handskar. Neoprene toe-warmers om det blir kallt/regn. Har kört flera timmar i regn och konstaterat att mina vanliga ullstrumpor och skor fungerar tillräckligt bra. På huvudet blir det en coolmax beanie under hjälmen. En ID-bricka med personnr, blodtyp samt ICE telnr. till min fru hänger alltid runt halsen när jag cyklar. Jag kör alltid med klara skyddsglasögon.

Verktygsväskan är en sådan: http://www.somafab.com/bag_lombard.html

Väskan håller en minipump, 2 st. slangar, extra ventilförlängare med tillhörande verktyg, Park lagningslappar, 2 st. däckjärn (http://www.somafab.com/tirelevers.html), och en Crank Bros miniverktyg. Allting som tas med för cyklen är på cyklen (förutom vatten/energidryck). Allting som tas med för min egen del ska vara i mina egna fickor.

Om det blir regn har jag en Gore Activent jacka med löstagbara ärmar, men jag hoppas att jag slipper använda det.

evosmos skrev:
> Obs! Kör inte med cyklotekets puder anti-monkey
> ass. Den är helt värdelös, gör nog mer skada
> än nytta.

Dessutom är det dyrt som f..n, köp vanligt barnpuder på ICA istället. Det är en "renare" produkt för att inte irritera barnstjärtar som är känsliga som just barnstjärtar...

Jag skulle vilja höja ett litet varningens finger för att kladda ner röven med alltför mycket vaselin eller annat smörj dock. Jag åkte på Impetigo (svinkoppor) i röven efter VR förra året när jag applicerade rikligt med Freddy's Choice Chamois Cream. Enligt min läkare kan för mycket kladd där nere göra att infektionsrisken ökar men jag är inte helt övertygad om att han visste exakt vad han talade om.... Men som vanligt less is more tror jag.

Jag hade under ett år problem med min Fizik Arione som gav mig domningar och tyvärr behöll jag sadeln för länge.
För några veckor sedan blev det ohållbart och jag mätte sittbenen och köpte en Specialized Toupe 130 mm. Efter knappt 40 mil på sadeln kändes inte heller den bra och eftersom jag låg på gränsen till en 143 mm så bytte jag igår till en Specialized Toupe Gel 143 mm. På den har jag nu cyklat 6 mil och den känns ok...än så länge.

Är jag en id**t som ens funderar på att cykla runt Sveriges näst största sjö på fredag natt med en så gott som sprillans ny sadel?

Senast redigerad av en moderator:
Andra VR för min del.

Dåligt tränad i år pga skada men ska försöka klara sub10 i år ändå.

Långärmad tröjja och korta cykelbyxor + benvärmare och eventuellt en windstopperväst ifall det blir kallare på morgonkulan + långfingrade cykelhandskar.

Regnar det får jag stå mitt kast =o)

sadelväska med pump, några slangar, lagningskit
överörsväska med QT-tabletter, koffeingel & bars
Två vattenflaskor på ramen (funderar på en camelpack alternativt två flaskor i hållare bakom sadeln).

Edit: funderade lite till och kom på att kort, cash & nalle stoppar jag i en plastpåse i en av ryggfickorna och några bananer i en annan av ryggfickorna får det bli.

Edit igen: Sportglasögon å hjälm så klart! Sub10 skylt på ryggfickan och lista med hålltider på styrstammen. Crankbrothers i sadelväskan tillsammans med lagningskittet.

Senast redigerad av en moderator:
Det här blir premiärrundan, och jag är med i sub12-gruppen.

Utrustning:
Topeak turbo morph, slangar, lagningslappar osv, växelwire, kedjelås, FiberFix-reserveker & Topeak Alien i en carradice-sadelväska. Kan förmodligen inte låta bli att ta med ett reservdäck också. Lite silvertejp och ståltråd + en leatherman brukar också vara bra att ha. Liten röd blinkbaklykta + ficklampa som sätts fast på styret med HTFU-armband ifall polisen bråkar. Lilla Victorinoxen hänger som vanligt på min halskedja. Kontanter, id-kort och mobil.

Kläder:
Kortbyxor, kortärmad tröja med baslager. Benvärmare och armvärmare vid behov, buff, regnjacka, handskar och skoöverdrag i sadelväska.

Mat och dryck:
Två flaskor 4:1 på ramen, vatten i Camelbak. Diverse bars i överrörsväska. Extra 4:1-pulver i sadelväskan.

Apoteket:
Voltaren, Resorb, Immodium och astmainhalator i sadelväskan. Extra Assos-salva i liten plastburk.

Övrigt:
Tre sherpas som bär packningen :-)

/s-o

Jag kör första rundan och ska köra med sub10. Kläder så använder jag nog armvärmare och knävärmare och lättviksvind/regnjacka om det behövs. Långfingerhandskar verkar det ju ska vara så så blir det nog. lite bars och gel i fickorna och en telefon utifall att,extra slang och 4st 750ml flaskor med vatten/sportdryck och min edge 305 så man får fina grafer och kartor med sig hem.

Bang skrev:
> får man verkligen ta med sig mobiltelefon under
> vr?

Ingen lär ju stoppa dig, men är den så användbar egentligen? Mest extravikt.

> Kanske kan få haka på sub10 om jag ber snällt
> :)
> Startar jue fyra minuter efter likssom :)

Skriv ut en skylt och kör in dina 4 minuter så är du välkommen på rullen för min del i alla fall.
Eller smit in i 3:56-starten direkt.

Sungam skrev:

> Är jag en id**t som ens funderar på att cykla
> runt Sveriges näst största sjö på fredag natt
> med en så gott som sprillans ny sadel?

Jag köpte en Specialized-sadel med samma bredd (Avatar gel 143 mm) då min gamla sadel var för smal. Invigde sadeln genom att cykla ett motionslopp på 20 mil det första jag gjorde. Idiotiskt? Ja, men det funkade superbra. Den gamla sadeln hade däremot varit en pina att cykla 20 mil med. Hoppas det löser sig. / Per

Lyckligtvis slipper jag köra i år men förra året körde jag
byxor och tröja, arm och benvärmare, väst, buff, kortfingrade handskar. Ullfrottéstrumpor på fötterna.
Det var snorkallt första timmarna, sen funkade det hyfsat. Blev liksom aldrig riktigt varm tyckte jag så jag körde med ben och armvärmarna hela tiden.

Drar ner till Motala redan idag med en välfylld väska med olika klädesplagg. Litar inte riktigt på att vädret blir så bra som det ser ut att kunna bli...

Azog skrev:
> Bang skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snickers, den var ny.
>
> Fattigmans-/snålisvarianten av powerbars.
> Innehåller massvis med jordnötter och annat
> trevligt energirikt och kostar en typ femtedel av
> "vanliga" bars.

I någon Road Cycling bok som jag har hemma avråder de dock starkt från Snickers, Twix mfl. och menar istället på att den bar som innehåller vettigast energisammansättning är Milky way :)

glitch skrev:
> I någon Road Cycling bok som jag har hemma
> avråder de dock starkt från Snickers, Twix mfl.
> och menar istället på att den bar som
> innehåller vettigast energisammansättning är
> Milky way :)

Hehe, får väl testa dem nästa gång då. :)

Då var cykeln rengjord. Styrlindan är bytt. Planen för var man ska stanna och vad man ska äta är redan klar.
Nu är det bara att vänta och härda ut. Hur gör ni andra för att hålla känslorna intakt?
Man trodde att det skulle bli bättre ju fler varv man har kört, men det innebär tyvärr bara att man vet hur jobbigt det kommer att bli. Startångesten är total!

Jag kommer köra tub för första gången i år å jag har svårt att sova då jag bara tänker på - PUNKA PUNKA PUNKA PUNKA. Inte köra över sten, bära över trottoarkanter, akta dig för gropar, vad jag gör jag om jag får punka, kommer kolsyrepatronen räcka, ska jag ha en eller två patroner, kommer fingrarn aatt frysa sönder å så - PUNKa Punka punka punka!

det har jag å brottas med :( Annars e det cool!

Sungam skrev:
> Vet någon hur lätt/svårt det är att köpa ett
> startbevis på andrahandsmarknaden i Motala?!?

Tycker det har varit betydligt högre tryck på startplatser i år än tidigare. Förut slumpades dom ju iväg för någon hundring sista veckan av personer som "eh, har studentmottagning på lördag/städning i Brf/cykeln har gått sönder" men i år är det ju för tusan budgivning om de få platser som finns ute!

Eller är det bara min observation?

Tillbaka
Topp