Eftersnack: Vättern 2008

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kommer köra tub för första gången i år å
> jag har svårt att sova då jag bara tänker på -
> PUNKA PUNKA PUNKA PUNKA. Inte köra över sten,
> bära över trottoarkanter, akta dig för gropar,
> vad jag gör jag om jag får punka, kommer
> kolsyrepatronen räcka, ska jag ha en eller två
> patroner, kommer fingrarn aatt frysa sönder å
> så - PUNKa Punka punka punka!
>
> det har jag å brottas med :( Annars e det cool!
Men egentligen borde man ju inte få fler punkor med tubdäck och det går fortare att byta däcket. Det stora problemet är väl att det blir så jäkla dyrt.

SuperApe skrev:
> Jag sålde min plats för 1000 utan prutförsök.
> Hade lätt fått 15000 kände jag efteråt.

Bedrägerierna med startnummer blir bara vanligare.
Har du hela listan?

Sungam skrev:
> Vet någon hur lätt/svårt det är att köpa ett
> startbevis på andrahandsmarknaden i Motala?!?

2007
Anmälda: 17 863
Startande: 15673 = 2190 outnyttjade startplatser förra året = torde vara hyfsat god andrahandsmarknad för köparen.

stef skrev:
> 2007
> Anmälda: 17 863
> Startande: 15673 = 2190 outnyttjade startplatser
> förra året = torde vara hyfsat god
> andrahandsmarknad för köparen.

Dock förmodligen inte så stor andel av dessa som står och försöker kränga startplatsen i Motala..

Bang skrev:
> Jag kommer köra tub för första gången i år å
> jag har svårt att sova då jag bara tänker på -
> PUNKA PUNKA PUNKA PUNKA. Inte köra över sten,
> bära över trottoarkanter, akta dig för gropar,
> vad jag gör jag om jag får punka, kommer
> kolsyrepatronen räcka, ska jag ha en eller två
> patroner, kommer fingrarn aatt frysa sönder å
> så - PUNKa Punka punka punka!
>
> det har jag å brottas med :( Annars e det cool!

Kära nån, läste mest in ett r i det där PUNKA. då blev hela texten hopplöst pubertal men lätt kul ändå - speciellt om man har en sämre humordag.
Förlåt mig.

Sungam skrev:

> Är jag en id**t som ens funderar på att cykla
> runt Sveriges näst största sjö på fredag natt
> med en så gott som sprillans ny sadel?

Jag gjorde samma grej för två år sedan, slog på en maffig vurpa veckan innan VR när jag missbedömde en omkörning av några cyklister samtidigt som det dök upp en mötande moped på cykelbanan. Förutom två sönderslagna hjul lossnade själva sitsen på sadeln från railsen... Jag panikköpte en Fizik Arione som jag han köra typ 1 mil på innan VR. Det funkade fin för mig och jag slog personbästa det året, iofs var ju yttre omständigheter perfekta 2006 men sadeln var i alla fall inga problem. Läxan jag lärde mig var dock att inte köra VR cykeln veckan innan loppet....

Japp, för en kvart sedan lyckades jag köpa ett startbevis.
Start 02.20 men hoppas kunna byta till runt kl 3.

Det här blir mitt andra VR och det känns inte helt idealist eftersom jag är lite snuvig och köpte ny sadel i tisdags, men om jag inte provat hade jag undrat hur det hade gått.

FULL FART NU!

Senast redigerad av en moderator:
Mest är jag orolig för att det på lördag ska uppdagas att jag inte varit hemma och hostat utan i själva verket klätt mig i fitnesskläder och blond peruk och cyklat runt sjön på en damcitybike.

(Måtte hon ha namnändrat.)

bng skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag sålde min plats för 1000 utan
> prutförsök.
> > Hade lätt fått 15000 kände jag efteråt.
>
> Bedrägerierna med startnummer blir bara
> vanligare.
> Har du hela listan?

Bang skrev:
> Någon som kört på kolfibersadel?
>
> /B

Jag körde en 20-milsrunda på en liknande sadel som din. Funkade prima. Men se till att ha testat en längre runda innan. På vättern spelar inte vikten nån roll så du kan kosta på dig att sitta bekvämt.
/J

Jag har ett cykelpervo till kompis som inte har något liv utan i stället vill följa några gubbars färd runt vättern. Detta lustfyllda vill han uppnå genom att se deras passertider på sin dataskärm. Detta tror pervot kommer bereda honom mycket nöje och ta honom en bit på vägen till Nirvana. Men hur ska han göra då? Ska han bara skriva in startnumret för objektet och sen se passertiderna poppa upp under rubriken "historiska resultat" till sin stora förtjusning. Eller måste pervot surfa vidare till någon annan tuva i det svårorienterade www.cyklavaettern.com-träsket?

Pervot tycker sms-bevakning är för dyrt. "Jag vill ha många gubbar på samma gång." flämtade han.

Vad är bäst för att göra rent skärmar förresten?

SuperApe skrev:
> Vad är bäst för att göra rent skärmar förresten?

800_KÃrcherG_4_10.jpg ht=725

ok. telefonen blev ren iaf. men jag förstår inte hur man får in sms på den där sprutan. jaja, jag provar väl det jag skrev.

Prennar på evosmos tider, lägger ut dem i sub9-tråden med hans tillåtelse. om jag ids. Han verkar självsäker! Lovande!

Var det du som jag såg i Jönkping kl. 07.30 på en vit fixie?

kallegunnar skrev:
> körde fixed gick kanorners lugn o behaglig runda
> med mkt mat i depåerna totalt 11h 19min
> så malmö 40milare blir fixed......

Min rumpa och sadel funkade bra tillsammans trots att de bara hade umgåtts i 6 mil innan starten.
Efter att ha lärt mig en del från min första VR förra året så lyckades jag slå mitt pers med en dryg timma och rullade in på 9.27. Grymt nöjd!

Kortare depåstopp, lite bättre tränad och bättre vindar var väl skillnaden jämfört mot i fjol.

Tyvärr en liten negativ kommentar:
Förra året ramlade en kille två platser framför mig i klungan och jag hann precis styra undan.
Igår i närheten av Karlsborg ramlade en kille precis bredvid i klungan MOT mig, men jag hann precis rulla förbi så han tog inte med mig i fallet. Smällen när hjälmen slog i asfalten lät inte trevlig...direkt efter sa jag till mig själv att det här var min sista VR, det känns för farligt att sitta nära trötta och ovana klungcyklister.

-"Var det du som jag såg i Jönkping kl. 07.30 på en vit fixie?"
nej körde en lite silvergrå miyata.....kul att det är fler som provar..

"det känns för farligt att sitta nära trötta och ovana klungcyklister"
jag är inte va men tror inte jag ställer till med så mkt, men hade en tokig gubbe på vägen ner till gränna som jag hade god lust att putt i diket för då riskerade han bara sig själv. i en relativt välordnad klunga på 2 led lyckades han glida in antingen mellan eller brevid på hö sida rulla upp kanske 3-5led för att sedan vingla till ut till vänster o slutligen glida tillbaka gjorde så ett gäng gånger...... duktigt nära ngra gånger o det hjälpte inte att säga till. som tur stannade han i depån i gränna....

Första rundan avklarad och nu vet jag nästan vad jag kommer ge mig in på nästa år när mitt nya projekt runt sjön blir av. Tog mig runt på 9:18 trots stora problem med att komma överens med sadeln. Började strula redan efter två mil, detta trots att den fungerat bra de första 150 milen som jag tränat på den. Skavsår och sårskorpor blev resultatet... Helt uppenbart är att man har stor fördel av en ordnad grupp som planerat rundan och stoppen tillsammans.

2 till synes läskiga olyckor hoppas det gick bra för dom sen ett gäng mindre olyckor.
Men då var detta år ett år med väldigt lite olyckor enligt initiativtagaren till en svensk klassiker som kom fram och pratade med oss när vi satt och halsade ett gäng ölflaskor vid uteserveringen i slutet av målsträckan.
Grymt bra väder och en väldigt massa trevliga cyklister spottade Jerry och sub 10 plingade för fullt med min ringklocka :-) och ett stort tack till tjejerna vid starten som ropade och visade tuttarna för alla startande vilket höll på att skapa en stor olycka :-) samt en väldigt massa glada miner när man rullade ut från motala på morgontimmarna.
rullade in på en 139e plats så jag är nöjd.

Från tuttar till något viktigare! Var hittar ni resultat + placering? Ser att flera skriver att de kom på plats si o så? Finns reslutaten på nätet? Eller finns det något hacker som kan få ut en lists från Vätterns hemsida?

s-o skrev:
> Det här blir premiärrundan, och jag är med i
> sub12-gruppen.
>
>
> Utrustning:
> Topeak turbo morph, slangar, lagningslappar osv,
> växelwire, kedjelås, FiberFix-reserveker &
> Topeak Alien i en carradice-sadelväska. Kan
> förmodligen inte låta bli att ta med ett
> reservdäck också. Lite silvertejp och ståltråd
> + en leatherman brukar också vara bra att ha.
> Liten röd blinkbaklykta + ficklampa som sätts
> fast på styret med HTFU-armband ifall polisen
> bråkar. Lilla Victorinoxen hänger som vanligt
> på min halskedja. Kontanter, id-kort och mobil.
>
>
> Kläder:
> Kortbyxor, kortärmad tröja med baslager.
> Benvärmare och armvärmare vid behov, buff,
> regnjacka, handskar och skoöverdrag i
> sadelväska.
>
>
> Mat och dryck:
> Två flaskor 4:1 på ramen, vatten i Camelbak.
> Diverse bars i överrörsväska. Extra 4:1-pulver
> i sadelväskan.
>
> Apoteket:
> Voltaren, Resorb, Immodium och astmainhalator i
> sadelväskan. Extra Assos-salva i liten
> plastburk.
>
>
> Övrigt:
> Tre sherpas som bär packningen :-)
>
>
> /s-o

Den lilla Victorinoxen var kanon.!

Jag heter Bengt och har signatur bengt, jag var inte coach för Sub 11/12 som jag körde i.
Eran Bengt hette Bengt och har signatur ?

Gick in på 9:54 vilket känns helt OK med tanke på att vi körde på ett 9:45 schema med 3 depåstop á 10 min (det blev egentligen 2 á 5 min). Körde stenhårt på pulsklockan vilket funkade oerhört bra, hade krafter kvar för en lång spurt sista milen och gick inte stum under någon del av loppet. Bra tur med klungor och fördelaktig vind från Jönköping och upp gjorde sitt till också. Nästa år ska min fru åka sin första VR så satsningen då blir att åka runt med henne och titta på utsikten...

Då var årets runda klar. Känner mig tämligen nöjd med 10.04. Visst hade det varit kul med 5 min snabbare men sånt är livet, nu vet man att man kan. Sen är det ju roligt att vara bland de 50 snabbaste tjejerna.

Kul att Bengt, SUB 11, klarade sitt mål. Vi stod och pratade lite vid nummerlappsutdelningen och du såg lite nervös ut. Grattis till en väl genomkörd runda.

Ända trista i år var ett gult gäng som jag låg bakom de sista 4 milen. Vi gick alla i mål vid strax efter 13 och grinigare gubbar får man leta efter länge! Jag förstår att ni hade en klunga som var samkörd men man behöver faktiskt inte skrika åt en att man ska hålla sig bakom. Jag hade gärna hjälpt till med draghjälpen i slutet, det hade vi alla tjänat på.

Det var min första vätternrunda, hade starttid 3,22 och cyklade tillsammans med två kompisar, måltiden var lite flytande 10-11 timmar beroende på väder och vind och dagsform. Jag var lite orolig för hur mina knän skulle klara sig (har aldrig cyklat mer än 15 mil tidigare) men allt flöt på i lugnt tempo. Jag hade en liten svacka vid 17-18 mil när jag tagit långa förningar, berodde mest på att jag blev uttråkad av att cykla så långt, sen stannade vi i Karlsborg och drack kaffe och efter det gick det ganska snabbt till målet.
Slutade på 10,26 med lite över 45 minuter paus-tid fördelat på tre stopp. Det är jag nöjd med för att vara första gången. Jag tyckte det var ett trevligt arrangemang på fina vägar, lite nervöst med de stora, vingliga klungorna ner till jönköping, men det gick bra.

Enda negativa var nummerlappsutdelningen, har aldrig varit med om en så dåligt organiserad utdelning på någon tävling tidigare (men jag är logistiker, så det är väl därför jag stör mig på det...) men när de stängde kön till nummerlapparna för att det är för många som står och handlar i team sportia-tältet blev jag lite upprörd...

skier skrev:
> Enda negativa var nummerlappsutdelningen, har
> aldrig varit med om en så dåligt organiserad
> utdelning på någon tävling tidigare (men jag
> är logistiker, så det är väl därför jag
> stör mig på det...) men när de stängde kön
> till nummerlapparna för att det är för många
> som står och handlar i team sportia-tältet blev
> jag lite upprörd...

Jag delar din uppfattning. Och här följer min konspirationsteori: Team Sportia "tvingar" VR att förlägga nummerlappsutdelningen "inne" i Team Sportias tält, för att förmå oss cyklister till impulsköp.

Sedan är det ju självklart så att brandmyndighet och ren självbevarelsedrift leder till att man måste stoppa kön, eftersom det går väldigt mycket fortare att få sin nummerlapp än att virra runt i ett tält och slutligen betala för lite varor. Om kön inte stoppades skulle det ju gå ännu långsammare att ta sig i genom affären (Det vet ju du som är logistiker.) Och det skulle få till följd att det skulle gå ännu långsammare -totalt sett.

Jag fyndade ett Pro mulitooooooool för 69kr :) Cykloteket tog typ 195 för samma. Annars var det rådde det SKINZ-feber bland TEAM-sportia staffen.

På så sätt var det bra. Men man borde ha mer valmöjligheter, javisst!

Jag tycker det borde finnas en utgång för de som inte vill pressa sig igenom alla lönnfeta skinz-klädda försäljare, eftersom det är ett tält så borde det ju inte vara någon omöjlighet att ta upp ett hål till i väggen så man kunde gått till vänster direkt efter chip-provningen, sen kunde de som ville handla gå tillbaka till tältet senare.
När jag ändå är inne på ämnet, det var för få utdelare av nummerlappar, det gick åt för mycket tid för dem att leta, de hade lätt fått plats att vara dubbelt så många som delade ut, en 15-åring kan rimligtvis inte kosta så många kronor i timmen, eller finns det inte fler i Motala?
I kön längst till höger var de av nån anledning dubbelt så många, där flöt kön på fint.

Flörtade lite med tjejerna som passade cyklarna å tydligen får i alal fall cykelpassande ungdomar 50kr/h. Det blir ju en slant i fickan om man e tonåring. Tjejerna jobbade hela helgen hela dygnet. Men jag stod också i 14-18000-kön å kön stod stilla runt fyra i ca.40min. Irriterande, men jag fick mig en nummerlapp i allafall.

Är nöjd med årets VR.

Totaltid 8:46
2 stopp, 4 min i Jkpg + 4 min efter Karlsborg.

Är lite öm i låren annars känns kroppen pigg och fräsch.

Vi ses igen nästa år! Sub 8:30!!

----------------------

Man har ju hört att det var drömväder under VR 2006, ni som åkte både då och i år (efter regnet)...vilket år var gynnsammast vädermässigt?

Sungam skrev:
> Man har ju hört att det var drömväder under VR
> 2006, ni som åkte både då och i år (efter
> regnet)...vilket år var gynnsammast
> vädermässigt?

Som jag minns det så var det ännu mindre vind då, men också soligare (väldigt varmt).

Tillbaka
Topp