Egenskaper för olika stålkvaliteter

Alfsomfan

Aktiv medlem
Jag är intresserad av att lära mig mer om olika stålkvalisorters egenskaper. Egentligen hur en ram med samma mått i olika typer av av stål skulle uppfattas. Så alla ni med kunskaper om 853 kontra 4130 kontra 631 etc. får gärna göra sig hörda i denna tråd.

Det här kan vara hur djupt som helst...

Snabbt dragit måste man har koll på följande variabler:

Legering
Bearbetningsteknik
Väggtjocklek (inkl. reducering)
Rördiameter
Sammansättningmetod (muffar, svets eller fillet)

Du har ingen kompis som är ingenjör och har studerat hållfasthetlära etc som kan räkna på detta åt dig? ;-P

Hmm, kanske grep över för stort ämne. Men om man räknar alla variabler som tjocklek, sammanfogning etc. samma så kanske det skulle gå att dra någon/några grovt generaliserande slutsatser? Tex. 853 är starkare, styvare och lättare än 631. Det är nåt sånt jag fikar efter.

Intressant ämne! Jag har cyklar i 4130, 531ST, 853 och TT S3. Man kan ju lätt gå in på t ex Reynolds hemsida och få reda på lite om olika rammaterial. Vissa rambyggare har nog också lite info på sina sidor t ex Waterford. Skillnader i olika stålsorter verkar mest bero på UTS (ultimate tensile strength) och hur rören kan fogas samman. Det finns också skillnader i hur rören reduceras. Mina True Temper S3 är t ex rätt tunna i svetszonen, men itne extremt tunna i den reducerade delen (0,4 mm).

Mange

Adam7125 skrev:
-------------------------------------------------------
> JTH: Det var det han förväntade sig att hitta
> på happy?

Spontant tror jag det krävs timmar av arbete för att analysera en ram, i alla fall den första (typ skapa en omfattande kalkyl i excel).

Det känns som att jämförelser sedan blir "förutsatt att svetsningen på ram B är lika som på ram A..." vilket naturligtvis troligen ligger långt från verkligheten, och därmed gör jämförelsen närmast värdelös?

853, 4130,631 är ren nonsens jämfört med HiTen. Som S-mange säger är det tensil strenght som gäller och HiTen är just High Tensil strenght.

Kolla i Karlebo Handbok eller i Karl Björks formelsamling, finns säkert på någon stadsbibliotek. Där kan du se töjningegenskaper, skjuvningegenskaper mm.

rörets dimension och godtstjocklek är överlägest mest avgörande. Skildnadem mellan de olika legeringrna kan du inte känna. En legering kanske är starkare än en annan men det är inget du märker när du cyklar. Ev. skillnad i elasticitetsmodul kommer inte i närheten skillnaden mellan tex ett 31.8mm rör och ett 34.9mm rör. Skillnad i godstjocklek och ramkonstruktion är andra faktorer som spelar in men glöm att du kan känna skilnad på ett 31.8mm 0.8-0.5-0.8 rör från Coumbus eller Reynolds.

TIG, fillets eller muffar, jag bjuder på en kall om du skulle klara ett blidtest mellan i övrigt identiska ramar.

Generellt kan sägas, "finare" har stål med högre hållfastighet och kan därför göras tunnväggigare och därmed lättare. Ett tunnväggigare rör kommer flexa mer. Men med ett tunnt gods kan du gå upp i rördimension utan extra vikt och vinna styvhet.

Kolla rördimensioner, diameter och olika godstjocklekar. Det är det som kommer göra skillnaden mellan två i övrigt identiska ramar inte materialet (så länge det i samtliga fall handlar om bra regeringar av stål)

Peter har rätt. Det är i stort sätt plånboken och prioriteringen som styrar. "Finare" stål kostar mer och är mer krävande av både tid och expertis, men gör det möjligt att få en lättare, styvare ram.

För detaljer om skillnaden mellan TIG, fillets eller muffar från någon som verkar inte förespråka den ena metoden över den andra läs här:

http://www.anvilbikes.com/?news_ID=19&catID=3

Peter E skrev:
>
> TIG, fillets eller muffar, jag bjuder på en kall
> om du skulle klara ett blidtest mellan i övrigt
> identiska ramar.
>

För många ,många år sedan gjorde Bicycling just detta o lät en rambyggare göra 3 identiska ramar, enda skillnaden var sammanfogningen: muffar, TIG eller fillet. Skillnaden var tyvärr obefintlig :(
Hade ju varit mycket roligare om fillet brazed var helt överlägset.
Men innerst inne så tror jag nog det ändå....

PICT1032.JPG ht=480

/Staffan

Terrengsykkel-Truls skrev:
> Tjena flickor,
>
> Her er artikkelen Staffan referer til:
> http://bulgier.net/pics/bike/Articles/SteelShootOu
> t.pdf . Morsom lesning, og mye er nok sant
> fortsatt. Men det har dukket opp en del legeringer
> med litt andre egenskaper og prestanda, og det
> hadde følgelig vært morsomt med en oppdatert
> test.
>
> Truls

nordmanden er sgu tillbage;)
hvordan går de med svejsinga?

TigerMale skrev:
> Terrengsykkel-Truls skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tjena flickor,
> >
> > Her er artikkelen Staffan referer til:
> >
> http://bulgier.net/pics/bike/Articles/SteelShootOu
>
> > t.pdf . Morsom lesning, og mye er nok sant
> > fortsatt. Men det har dukket opp en del
> legeringer
> > med litt andre egenskaper og prestanda, og det
> > hadde følgelig vært morsomt med en oppdatert
> > test.
> >
> > Truls
>
>
> nordmanden er sgu tillbage;)
> hvordan går de med svejsinga?

Hei,

Jo, det går fint. Det kom en shipment med verktøy fra Colorado for noen dager siden, så det er god stemning på verkstedet.

388873395_8f16574ed3.jpg

Truls

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp