eggbeater skräp!?

martho

Ny medlem
eggbeater skräp!?
Nu har det hänt igen. Pedalh..t går av. Trampa med en pedal hem. Köpa ny?! Jag har nu lyckats ha av tre stycken pedaler och står nu iför ett vägval. Forsätta med eggbeater pedaler eller gå tillbaka till spd systemet. Jag gillar eggbeater så länge axeln håller, men jag inte betala några tusenlappar för nya pedaler varje år. Jag har använt lite olika modeller. Pedalerna som gått av har enligt min mening inte utsatts för speciellt mycket stryk. Jag har aldrig kör i dem hårt, däremot skrapat dem mot sten några gånger i låg fart. Jag väger 80 kg och tycker inte att jag gör som en heffaklump.

Finns det någon modell som håller bättre?

eggbeater skräp!?
Låter konstigt. Jag har ett par två (snart tre) år gamla Eggbeaters som verkar hålla för allt.

Är dessutom tung och kör tungt. Har också dragit i pedalerna rejält vid flera tillfällen.

Vilken eggbeater modell är det du kört sönder? Och varför får du inte ut en ny på garantin om du kört sönder pedalen?

eggbeater skräp!?
Du är inte ensam.. En kille i klubben har haft samma problem och väger som du ungefär, 75-80kg och vanlig XC.. Men han har fått nya på garantin båda gångerna..

eggbeater skräp!?
Har du titanaxel? Några tusenlappar låter som de dyrare varianterna. Se till att skaffa ett par S som är gjorda i rostfritt stål. Maxvikt på titanaxel är 84 kg, det kommer du rätt lätt upp i om du väger 80 plus en del utrustning.

eggbeater skräp!?
Om du vill lämna Eggbeaters men vill han något liknande så ska du testa Time. De håller i en evighet om du skippar den enklaste modellen som har lite för dåliga lager. Har haft mina Time Atac (composit) sedan början av 2000. Helt oservade såklart. Still going strong.

eggbeater skräp!?
Time Atac är kanon! Nyligen skaffade jag ett par Atac XS Carbon ("vanliga" Time Atac XS flyttades till "fulmountainbiken") eftersom jag ville ha möjlighet justera fjädern. Nu kör jag med fjädern i "lösaste" läget och det fungerar perfekt! Lite lagom float och de löser ut när jag vill. Har även Time RXS på landsvägshojen och den är också kanon. Fransmän gör definitivt bättre cykelprylar än bilar!

Senast redigerad av en moderator:
eggbeater skräp!?
Dom håller oändligt länge. Jag köpte mina Time begagnade 99. Dom håller än..och dom har åkt in i stenblock ofantligt många gånger..

Senast redigerad av en moderator:
eggbeater skräp!?
Time, mina har hållt för mycket stryk och dom vägrar ge sig. Enklaste modellen och dom är några år gamla. Har lite glapp i dom med det spelar ingen egentlig roll så länge dom håller ihop.

eggbeater skräp!?
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kör med stålaxel eller? Candy är mitt förslag
> om du gillar eggbeaters men vill att de hålla
> bättre.

Hur skulle ett par Candy kunna hålla bättre när det är axeln som går av? Candy och orginalet lär väl ha samma axel? Eller vet du nåt som jag inte vet?

Stalle

Tillbaka
Topp