Egna stag till stänkskärm

Vet att jag sett massor av bra idéer kring detta på Happyride tidigare men lyckas verkligen inte googla fram det nu.

Har tröttnat på kassa stag till stänkskärmarna som tappar riktning stup i kvarten. Ni som böjer till egna stag, vad använder ni er av och hur fäster ni i stänkskärmarna resp. cykeln?

Jag körde något enkelt stålrör från bauhaus, 12x10 tror jag det var, bockat med vvs rörbock samt tigsvetsat. Håller skärmen på plats samt är stadigt nog att bära väskor.

IMG_20220311_151956.jpg

IMG_20220312_182000.jpg

IMG_20220324_080033.jpg

Om du vill behålla dina nuvarande skärmar så säljer tex Jan Heine/René Herse endast skärmstagen med monteringsdelarna
och
Det kan bli extra dyrt att beställa från USA, men det finns René Herse-återförsäljare inom EU, kolla tex
eller varför inte kolla med Veloform i Gbg
Snyggt, tror att jag skulle kunna gå ut och bocka till något liknande i garaget och kanske fråga om fästen hos LBS.

Någon tipsade tidigare om vanliga aluminiumrör i lämplig dimension och längd. Ska se om jag hittar.

Edit:
” inget finsmide. bara rörböjare och sen mosar ändarna i skruvstäd.”

exakt. rör har jag köpt från maskindelen. bauhaus brukar vara dyrt på aluminium. men hornbach har varit billigt.

om rören spricker när man mosar kan man stoppa in en alubit inuti innan man klämmer.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp