Ej centrerat bakhjul.

Delux

Aktiv medlem
Ej centrerat bakhjul.
Köpte en BH MTB Expert 5.0 för några veckor sedan till min son.
Bytte däck och fixade tubeless i helgen.
Inga problem och däcken poppade rätt.
Igår skulle jag tvätta hans cykel efter att han och frugan varit ute på en kladdig cykeltur.
Lade då för första gången märke till att bakhjulet är ocentrerat och att det har skavt bort lack i svingen.
Växling fungerar bra och bromsskivan löper fritt.

Jag provade att sätta dit min frus bakhjul och det blev bättre men inte helt centrerat.
Fälgarna är märkta med AR 27 offset och har ekrarna mer åt ena hållet på fälgen.
Jag har försökt att mäta om det är ramen som är sned eller fälgen men vet inte riktigt hur jag ska göra.
Provade att vända fälgen och sätta tillbaka den för att se om den blev ocentrerad åt andra hållet men bromsskivan tar i bakväxeln.
Jag har mailat återförsäljaren men de verkar ha långa svarstider.
Bifogar lite bilder.

Såg också att kasetten inte stämde överens med specifikationen på hemsidan.
Både där och på BH's hemsida står det att det ska vara en Shimano Deor kasett 10-51 men på cykeln jag fick hem sitter det en Ztto 10-50 vilket verkar vara en billig Kina-kasett.
Hur ska man ställa sig till det?

IMG_20220726_200723.jpg
IMG_20220726_200705.jpg
IMG_20220727_110957.jpg
IMG_20220727_105935.jpg

Ej centrerat bakhjul.
Såg också att kasetten inte stämde överens med specifikationen på hemsidan.
Både där och på BH's hemsida står det att det ska vara en Shimano Deor kasett 10-51 men på cykeln jag fick hem sitter det en Ztto 10-50 vilket verkar vara en billig Kina-kasett.
Hur ska man ställa sig till det?
Det skulle jag reklamerat omedelbart.

Ej centrerat bakhjul.
Monterade dit mitt bakhjul och det sitter centrerat.
Drar därmed slutsatsen att bakhjulet är boven i dramat.
Tyvärr har det redan nötts bort lack och skavt på aluminiumet i svingen.
Det tar inte i när man snurrar däcket utan belastning så därför har jag inte lagt märke till detta tidigare.
Jag antar att när däcket får tyngd på sig så expanderar bredden och det tar i svingen. Har dock inte hört något missljud typ gnissel.
IMG_20220727_103317.jpg

OBS ytrost på kedjan efter tvätt. Den är väl omhändertagen.

Ej centrerat bakhjul.
Ja den är köpt hos en återförsäljare.
Jag har mailat dem och ifrågasatt kassetten.
Det känns jäkligt trist att det blivit en skada på ramen också. Det är kännbart där aluminiumet har nötts.
Vet inte om det kan påverka hållfastheten?
Jag tror ÅF har gjort en fuling och satt dit ett hjulset från en annan cykel. Enligt spec ska din cykel ha BH hjulset. De där AR är väl RaceFace? Iofs inte fel i sig, men är det dishat men original inte är det så hamnar det ju ocentrerat med risk för nötning.

Ej centrerat bakhjul.
Ja precis det sitter Raceface hjul på den.
Dishat har jag inte koll på vad det är.
Det är när fälgen är förskjuten i sidled förhållande till navet. Vissa cyklar har så, men det är inte så vanligt. Med tanke på att specen och vad som sitter på den aktuella cykeln skiljer sig på flera punkter så tycker jag att du ska trycka lite på det vid kontakt med återförsäljaren. Något måste ju vara fel när det nästan nötts hål på kedjestaget på en i princip ny cykel. Stämmer däcken (märke, modell, bredd) med specen?

Ej centrerat bakhjul.
Det är när fälgen är förskjuten i sidled förhållande till navet. Vissa cyklar har så, men det är inte så vanligt. Med tanke på att specen och vad som sitter på den aktuella cykeln skiljer sig på flera punkter så tycker jag att du ska trycka lite på det vid kontakt med återförsäljaren. Något måste ju vara fel när det nästan nötts hål på kedjestaget på en i princip ny cykel. Stämmer däcken (märke, modell, bredd) med specen?
Ah ok.
Nu har jag bytt däck i samband med att jag gjorde dem tubeless.
Det sitter Vittoria Mezcal 29*2.25 på nu och Maxxis Icon 2.20 satt på när vi fick cykeln vilket verkar stämma. Dock var det någon snikvariant av Icon med obetydlig märkning.

Ej centrerat bakhjul.
Fick svar av återförsäljaren och ska lämna in den till en närliggande LBS som de har samarbete med för en kontroll av vad som felar. De var också inne på att det är hjulet som är fel.
Mailade också till BH och frågade om delarna som satt på min sons cykel vs vad de anger på sin hemsida.

Ej centrerat bakhjul.
Det är när fälgen är förskjuten i sidled förhållande till navet. Vissa cyklar har så, men det är inte så vanligt.

Va?
Om inte bakgaffeln är assymetrisk är det väl det absolut vanligaste på hjul byggda för kassett/utanpåliggande växlar. Eller har jag missat nåt grundläggande här?

Ej centrerat bakhjul.
Screenshot_20220727_221857_com.google.android.apps.docs_edit_2655096778845377.jpg

Hittade denna info på RaceFace hemsida. 3.8 mm offset.
Är centrum på fälgen alltså förskjuten 3.8 mm till vänster? Det skulle ju förklara varför det ser så snett ut och varför däcket tar i kedjestaget.

Ej centrerat bakhjul.
Hittade denna info på RaceFace hemsida. 3.8 mm offset.
Är centrum på fälgen alltså förskjuten 3.8 mm till vänster? Det skulle ju förklara varför det ser så snett ut och varför däcket tar i kedjestaget.
Njae, assymetrisk fälg har man på hjul med skivbroms eftersom navet inte hamnar centrerat utan lite åt sidan, för att ge plats åt bromsskivan. Fälgbanan sitter sedan centrerat sett till endcapsen på navet, även om ekrarna inte sitter symmetriskt.

Ej centrerat bakhjul.
På nästan samtliga cyklar är fälgen centrerad över navet, på ts cykel verkar det som att det sitter ett dishat hjul menat för ex vissa Cannondale enligt bilden nedan i en vanlig bakram.

Visa bilaga 570325

Klart att fälgen är centrerat mor ramen. Dishning innebär att ekrarna på drivsidan är förskjutna mot navmitt av just den anledningen så att kassetten skall få plats och drevsidan monteras då med lite kortare ekrar. Det blir mindre uttalat på skivbromshjul och även med asymmetriska fälgar men nog är navmitt förskjutet i förhållande till ram.

C2D501EE-75A2-478F-9B54-997938DE2650.jpeg

Gammal bild av frihjulsnav men principen är fortfarande densamma. AFAK.

Ej centrerat bakhjul.
Ska man vara mer pragmatisk, men det är väl för sent nu, så kan det knasa om nåt inte är korrekt spänt i hjulet. End caps, vanliga muttrar eller vad man nu har. End caps har ju svårt att ramla av, pga av sin natur, men om de sitter löst så flyttas grejerna lite

Ej centrerat bakhjul.
Klart att fälgen är centrerat mor ramen. Dishning innebär att ekrarna på drivsidan är förskjutna mot navmitt av just den anledningen så att kassetten skall få plats och drevsidan monteras då med lite kortare ekrar. Det blir mindre uttalat på skivbromshjul och även med asymmetriska fälgar men nog är navmitt förskjutet i förhållande till ram.

Visa bilaga 570337

Gammal bild av frihjulsnav men principen är fortfarande densamma. AFAK.
Du svarade på ett inlägg och hävdade att det vanligaste är att fälgen är förskjuten i sidled i förhållande till navet och det stämmer inte. Det var vad jag svarade på.
Hur sen navet är uppbyggt mellan ändarna beror ju på 1000 saker men det är en annan diskussion.

Ej centrerat bakhjul.
Nu har jag varit in till Biketown i Falun och fått cykeln undersökt. De monterade ett hjul de hade på verkstaden och kunde konstatera att det var like ocentrerat som det som satt på original.
Efter ytterligare undersökning och titt på korten jag tagit när jag mätt med laser drog de slutsatsen att hela baksvingen är sned.
Nu väntar jag på hur ÅF vill lösa detta.

Ej centrerat bakhjul.
Smidig lösning!

Men, du skrev vid något tillfälle att ditt eget hjul satt centrerat i den numer konstaterat sneda ramen. Om ramen är sned är mao ditt eget hjul snett också.

Jag tänker att nu när det löste sig så smidigt med barnets cykel så får du något att göra med din egen cykel. Varsågod!?

Ej centrerat bakhjul.
Smidig lösning!

Men, du skrev vid något tillfälle att ditt eget hjul satt centrerat i den numer konstaterat sneda ramen. Om ramen är sned är mao ditt eget hjul snett också.

Jag tänker att nu när det löste sig så smidigt med barnets cykel så får du något att göra med din egen cykel. Varsågod!?
Ja jag får lämna in det på riktning eller kanske skaffa glasögon ?

Ej centrerat bakhjul.
Du svarade på ett inlägg och hävdade att det vanligaste är att fälgen är förskjuten i sidled i förhållande till navet och det stämmer inte. Det var vad jag svarade på.
Hur sen navet är uppbyggt mellan ändarna beror ju på 1000 saker men det är en annan diskussion.
En dum fråga kanske men räknas frihjulsdelen (delen som som kassetten sitter på) som en del av navet? Om inte så måste ju bakhjulets fälj vara försljuten mot navet för att vara centrerad i ramen.

Edit: svarar mig själv.
Från Wikipedia: "The ratcheting mechanism is a part of the hub, in contrast to a freewheel, an older technology, which contains both the sprockets and a ratcheting mechanism in a single unit separate from the hub."
Så på moderna cyklar är navet hela konstuktionen och fäljen är således centrerad men på äldre hjul med frihjul (?) så är det två separata delar och fäljen är förskjuten.

Ej centrerat bakhjul.
Åh vad trött jag blir.
Fick nya cykeln levererad i morse.
Packar upp den och ser att bakhjulet är lika snett som på den förra....

Ca 2-3 mm till godo innan sidodubben tar i kedjestaget och då sitter det 29*2.20 däck på + att det inte är någon vikt på som plattar ut däcket.

IMG_20220803_101449.jpg
IMG_20220803_101505.jpg

Ej centrerat bakhjul.
Ser ju helt kass ut. Är väl läge att returnera och få pengarna tillbaka...

Är det lika nära som det ser ut framför där du mätt, eller är det perspektivet som luras?
Ser nu dessutom att det inte dirket är en billig cykel :-(
Belastningen borde väl iofs inte göra någon skillnad där, men det räcker ju med en sten i däcket...

Ej centrerat bakhjul.
Jag försökte mäta på samma avstånd från fälgen och kedjestaget på korten men det var svårt att få fokus på mobilen.
Mailat både BH och Cykloteket igen.
Önskar bara att de kollat cykeln innan de skickade en ny.
Jag tänker att däcket vidgar sig överlag när det får belastning på sig. Framförallt när du kör TL som det var på gamla cykeln.
Hjulet snurrar fritt i det fria men uppenbarligen har det tagit i kedjestaget när min son har cyklat på den.

Ej centrerat bakhjul.
Hur är hjulet fäst? QR eller genomgående axel? Med andra ord- går det att justera infästningen?

Edit: Ser ut som genomgående Axel, ignorera mig.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp