Ej centrerat bakhjul.

Ej centrerat bakhjul.
Du är säker på att hojen är utbytt? Inte bara nylackad...
Det borde synas ganska tydligt. Kan det vara fel person som letat alternativa komponenter och inte haft koll på allt?
Om de byter ut komponenter pga komponentbristen, vilket man kan förstå, är det enda rimliga att det blir motsvarande eller bättre komponenter man får. Kassetten var väl snarare en billigare variant dessutom?

Ej centrerat bakhjul.
Det borde synas ganska tydligt. Kan det vara fel person som letat alternativa komponenter och inte haft koll på allt?
Om de byter ut komponenter pga komponentbristen, vilket man kan förstå, är det enda rimliga att det blir motsvarande eller bättre komponenter man får. Kassetten var väl snarare en billigare variant dessutom?
Aha jag tr
Jag har den gamla cykeln kvar i garaget.
Den ska skickas tillbaka i nya cykelns kartong när jag fått en retursedel.
Nu blir det väl 2 cyklar att skicka. Har dock redan slängt den första kartongen...
Ja märkligt med sämre komponenter men samma pris. I o f s var det någon kampanj när jag köpte den men om det beror på att de hade sämre kasett vet jag inte.

Ej centrerat bakhjul.
Aha jag tr

Jag har den gamla cykeln kvar i garaget.
Den ska skickas tillbaka i nya cykelns kartong när jag fått en retursedel.
Nu blir det väl 2 cyklar att skicka. Har dock redan slängt den första kartongen...
Ja märkligt med sämre komponenter men samma pris. I o f s var det någon kampanj när jag köpte den men om det beror på att de hade sämre kasett vet jag inte.
Kampanj är ju ingen ursäkt för sämre komponenter, om det inte tydligt framgår att det är en sådan utgåva. Men vad som är en likvärdig komponent kan man ju ha olika åsikter om förstås

Ej centrerat bakhjul.
Fick svar från Cykloteket.
De ville att jag skulle välja en cykel från en annan tillverkare i samma prisklass.
Problemet är bara att jag inte hittar någon med lika bra komponenter och i rätt storlek till samma pris.
Frågade om de inte kan packa upp en BH 5.0 och kontrollera den innan de skickar den.
Får se vad de säger.

Ej centrerat bakhjul.
Fick svar från Cykloteket.
De ville att jag skulle välja en cykel från en annan tillverkare i samma prisklass.
Problemet är bara att jag inte hittar någon med lika bra komponenter och i rätt storlek till samma pris.
Frågade om de inte kan packa upp en BH 5.0 och kontrollera den innan de skickar den.
Får se vad de säger.
Hittar du en lite dyrare med motsvarande komponenter är det väl inte omöjligt att de är flexibla, frågan är fri. Men det får ju klart inte skilja några stora summor.

Ej centrerat bakhjul.
Samma rabatt på annan hoj fick en kollega när det blev knas. (Cykelkraft visserligen)
Ja det låter inte orimligt som kompromiss. Men vad de går med på beror helt på vilka marginaler de har på olika cyklar osv.
I TS läge hade jag letat upp närmaste cykel som är tänkbar, med motsvarande komponenter, och helt enkelt frågat vad de skulle kunna göra på den cykeln med tanke på historien och vilken tid ts fått lägga ner på detta. Inte omöjligt ni kan hitta en kompromiss.

Ej centrerat bakhjul.
Med reservation för min ringa mekaniska kunskap om (moderna) cykelkomponenter, men går det att montera bakhjulen felvänt? Jag menar tillfälligt för att se hur däcket centrerar då?
Bromsskiva måste kanske demonteras och eventuellt också kasetten.
Går det göra så, kan du se om däcket blir ocentrerat åt andra sidan. Då är hjulet problemet, annars är det baksvingen, förutsatt att fälgen ska vara centrerad över navet (vilket det verkar ska vara de allra flesta fall).

Ej centrerat bakhjul.
Med reservation för min ringa mekaniska kunskap om (moderna) cykelkomponenter, men går det att montera bakhjulen felvänt? Jag menar tillfälligt för att se hur däcket centrerar då?
Bromsskiva måste kanske demonteras och eventuellt också kasetten.
Går det göra så, kan du se om däcket blir ocentrerat åt andra sidan. Då är hjulet problemet, annars är det baksvingen, förutsatt att fälgen ska vara centrerad över navet (vilket det verkar ska vara de allra flesta fall).
Vi har haft den inne hos en cykel verkstad som monterade dit ett eget hjul. Lika snett ändå.
Bra tanke annars som varit uppe i tråden tidigare ?

Ej centrerat bakhjul.
Håll oss uppdaterade, jag tycker detta är superspännande ifall 3e cykeln också är sne eller vad nu är som är snett :D

Självklart ledsen för vad du behöver gå igenom

Ej centrerat bakhjul.
Hur är det möjligt? Bakhjulet hade väl en offset på ekrarna och det utan offset satt väl bra men inte perfekt?
Offset handlar om hålens placering i fälgbanan, men fälgen riktas såklart in centrerat ändå. Om du har ett hjul med fälg med centrerade ekerhål och ett hjul med fälg med förskjutna ekerhål kommer fälgen hamna på samma ställe i ramen, givet att de är korrekt riktade.

Det du tänker på är nog att det finns en (en enda, vad jag vet) tillverkare som kör med annan dish på bakhjulet, som jag tror kallas AI eller något i den stilen. Det är Cannondale som haft så på vissa modeller.

Ej centrerat bakhjul.
Jag tog mig tid och monterade på hjulet åt andra hållet på första cykeln.
Jag fick ta bort bakväxel men sedan gick det att skruva dit hjulet.
Hör och häpna, hjulet är centrerat.
Då kan jag väl ändå dra slutsatsen att svingen är sned?

IMG_20220804_162542.jpg

Fick förövrigt mail med bilder på 3:e cykeln jag ska få. Ganska tråkig underton i mailet dock där jag kände mig som en jobbig kund som klagar.
Detta var sista cykeln de skickar, avgör själv via bilderna om den duger osv.

Bilderna visar i alla fall ett bakhjul som ser mycket bättre centrerat ut än de tidigare cyklarna.
Jag har heller inte fått något "plåster på såret" även om de varit snälla och skickat en ny cykel i stället för att bara beställa en ram. Önskar dock att de hade kollat upp den 2:a cykeln ordentligt innan de skickade den.

Jag har ändå åkt 5 mil för att få cykeln undersökt hos Biketown enligt deras begäran, spenderat timmar i garaget med att mäta, montera på och av olika hjul mm.
Dessutom har sonen missat både tävlingar och träningar.
Gillar inte att tigga men något extra hade jag gärna tagit emot.

Bilagor

• IMG_20220804_162547.jpg
    IMG_20220804_162547.jpg
    401.7 KB · Besök: 83
Ej centrerat bakhjul.
Både och skulle jag vilja säga, bakhjulet har fälgen förskjuten ihop med sned bakgaffel.

Ej centrerat bakhjul.

Visa bilaga 571983

Fick förövrigt mail med bilder på 3:e cykeln jag ska få. Ganska tråkig underton i mailet dock där jag kände mig som en jobbig kund som klagar.

Bilderna visar i alla fall ett bakhjul som ser mycket bättre centrerat ut än de tidigare cyklarna.
Jag har heller inte fått något "plåster på såret" även om de varit snälla och skickat en ny cykel i stället för att bara beställa en ram. Önskar dock att de hade kollat upp den 2:a cykeln ordentligt innan de skickade den.

Jag har ändå åkt 5 mil för att få cykeln undersökt hos Biketown enligt deras begäran, spenderat timmar i garaget med att mäta, montera på och av olika hjul mm.
Dessutom har sonen missat både tävlingar och träningar.
Gillar inte att tigga men något extra hade jag gärna tagit emot.
Med tanke på de ganska grova snedheter du visat här tycker jag inte det är OK med kommentarer om att ”detta är sista cykeln”. Bra om du håller trevlig ton tillbaka. Själv hade jag nog surnat till och krävt pengarna tillbaka i stället och gått någon annanstans. Om de tycker det är för mycket begärt att cykeln inte begår självmord när man cyklar på den har de inte samma gränser som jag…
Hade det varit finlir från en övernitisk nörd hade läget varit annat.

Ej centrerat bakhjul.
Ganska tråkig underton i mailet dock där jag kände mig som en jobbig kund som klagar.
Underlig inställning. Om de inte vill ha klagande kunder kan de ju testa att sälja cyklar som inte är sneda. De borde väl snarare vara irriterade på sin leverantör.

Ej centrerat bakhjul.
Underlig inställning. Om de inte vill ha klagande kunder kan de ju testa att sälja cyklar som inte är sneda. De borde väl snarare vara irriterade på sin leverantör.
Ja jag mailade tillbaka och beskrev hur jag uppfattade mailet.
Fick en ursäkt tillbaka där han medgav att hans mening kom fram på fel sett.

Accepterade cykel nr 3 med bilderna som underlag. Hoppas att jag inte gjort bort mig nu, men det såg bra ut på bilderna och han menade att flera kollegor hade kontrollerat cykeln och bedömt den ok även om det fanns en liten antydan till att bakhjulet var något förskjutet till vänster. Men det är typ 1 mm vi pratar om. Orkar inte tjafsa mer.

Ej centrerat bakhjul.

Accepterade cykel nr 3 med bilderna som underlag. Hoppas att jag inte gjort bort mig nu, men det såg bra ut på bilderna och han menade att flera kollegor hade kontrollerat cykeln och bedömt den ok även om det fanns en liten antydan till att bakhjulet var något förskjutet till vänster. Men det är typ 1 mm vi pratar om. Orkar inte tjafsa mer.
Bra. Snyggt skött ändå.

Senast ändrad:
Ej centrerat bakhjul.
Bra. Snyggt skött ändå. Konstigt att det drabbar dem, jag har köpt en cykel av dem en gång som också hade en mindre brist (en ganska oväsentlig del saknades, men eftersom Cannondale gjorde reklam för den ville jag ha den). Efter lite mailande skickade de delen med DHL. För 2,5 år sedan. Undrar när DHL tänker leverera den?. Cykeln är såld sen länge.
Detta är alltså inte deras fel, utöver möjligen lite slarvig leveranskontroll, de skötte det snyggt.
Ja som sagt. Jag var upp till Cykelcentrum här i stan och inga utav de BH cyklar de hade uppställda hade ocentrerade bakhjul. Cykloteket måste ha fått en sändning med dåliga cyklar.
Tycker fortfarande att de hade kunnat lagt ner mer tid på att säkerställa att andra cykeln de skickade inte hade samma fel som första.
Jag såg hur fel det såg ut så fort jag tog ur cykeln ur kartongen.

Ej centrerat bakhjul.
Ja som sagt. Jag var upp till Cykelcentrum här i stan och inga utav de BH cyklar de hade uppställda hade ocentrerade bakhjul. Cykloteket måste ha fått en sändning med dåliga cyklar.
Tycker fortfarande att de hade kunnat lagt ner mer tid på att säkerställa att andra cykeln de skickade inte hade samma fel som första.
Jag såg hur fel det såg ut så fort jag tog ur cykeln ur kartongen.
Vänta var det Cykloteket? Då har jag blandat ihop trådar. Mitt inlägg gällde inte dem.

Ej centrerat bakhjul.
Vänta var det Cykloteket? Då har jag blandat ihop trådar. Mitt inlägg gällde inte dem.
Ja cykeln är beställd från Cykloteket men de hade tydligen samarbete med Biketown dit de ville att jag skulle ta den första cykeln för kontroll av vad som felade.
Sedan har vi min lokala LBS Cykelcentrum som nyligen också börjat sälja BH cyklar och där har cyklarna varit OK när jag åkte dit och kollade.

Ej centrerat bakhjul.

Då kan dom väl bara se till att disha hjulet lite. Eller så gör du det själv sedan om du vill ha det perfekt. Det är inte så svårt, bara lossa ett kvarts varv på ekrarna på ena sidan och spänn ett kvarts på andra sidan och kolla hur det blir. Upprepa om det behöver flyttas mer.

Ej centrerat bakhjul.
Hör och häpna men när ni pratat med Biketown/cykloteket så är det egentligen Cykelkraft ni pratat med från Jönköping. Därav "BH" cyklar i sortimentet som kommer från Cykelkrafts produktkatalog.

Har du mätt längden på ekrarna höger respektive vänster sida? Och eventuellt om du kan urskilja om fälgen är dishad åt ena sidan mer än den andra. Eftersom hjulen inte var enligt originalspec så är det någon som verkligen klantat till det om grejerna inte passar.

Ej centrerat bakhjul.
Då kan dom väl bara se till att disha hjulet lite. Eller så gör du det själv sedan om du vill ha det perfekt. Det är inte så svårt, bara lossa ett kvarts varv på ekrarna på ena sidan och spänn ett kvarts på andra sidan och kolla hur det blir. Upprepa om det behöver flyttas mer.
Jag ska kolla hur det ser ut när den kommer. Tack för tipset ?

Ej centrerat bakhjul.
Hör och häpna men när ni pratat med Biketown/cykloteket så är det egentligen Cykelkraft ni pratat med från Jönköping. Därav "BH" cyklar i sortimentet som kommer från Cykelkrafts produktkatalog.

Har du mätt längden på ekrarna höger respektive vänster sida? Och eventuellt om du kan urskilja om fälgen är dishad åt ena sidan mer än den andra. Eftersom hjulen inte var enligt originalspec så är det någon som verkligen klantat till det om grejerna inte passar.
Jag har inte mätt ekrar. 3:e cykeln skickas idag så jag får kolla hur det ser ut när jag får den.
Bring ska hämta cykel nr 1 på måndag någon gång mellan 09.00-15.00. Precis så jag planerat min semester. Gå hemma och väntar på upphämtning i 6 timmar...

Tillbaka
Topp