Ej symmetrisk slang. Däcket "vobblar". Vad tusan?

Nineplanets

Aktiv medlem
Hej!
Precis köpt nya hjul och monterat helt ny slang (Continental Race Inner Tube - 27/28" | Wide).

När hjulet snurrar ser det tokigt ut:

Vad är det för fel?

Vad tusan tänker jag. Monterar av däck + hjul. Pumpar upp slangen och noterar att den inte växer uniformt.
IMG_4436.webp

Kanske svårt att se, men den växer betydligt mindre i övre vänstra hörnet än resten.
Kan inte minnas att jag någonsin sett detta. Är det vad som orsakar mitt problem?

Var slangen såhär från början eller kan det ha varit något jag gjort som fått slangen att bli sådär?

Bör nämnas att halva hjulet har en typ av fälgtejp, och den andra halvan en annan (då jag inte hade nog med tejp för att köra samma runt). Dock är tjockleken nästan identisk.

Jag kollade på filmen och försökte hålla en markering för att se om hjulet är äggformat/ovalt, vilket jag först fick intrycket av. Det kändes svårt att avgöra för det verkar som att kameran inte står still genom filmen.
Sen är det ändå uppenbart att däcket inte ser ut att sitta jämnt i fälgbanan runt om.
Har/hade däcket poppat ordentligt runt om?
Slangen känns som den minst troliga orsaken.

Högst sannolikt inget konstigt med slangen, det är däcket som inte poppat på plats. Bör inte vara någon direkt risk att pumpa upp ytterligare och se om det räcker då angivet maxtryck är med vikten från cyklisten. Gör det inte det, släpp på luften och slabba på lite vatten med diskmedel/såpa på kanttråden och prova igen.

Pumpar man en slang utanför ett däck så kommer den förr eller senare att bli ojämn, det är däcket som håller den jämnt uppblåst, så just det är inte problemet.
Mer eller mindre tjock fälgtejp borde inte heller göra någon märkbar skillnad.
Det troligaste är att däcket inte har krupit upp ordentligt hela vägen runt. Men ojämnt tillverkade däck händer. Börja med att se till att det är ordentligt ut i fälgbanan.

Jag kollade på filmen och försökte hålla en markering för att se om hjulet är äggformat/ovalt, vilket jag först fick intrycket av. Det kändes svårt att avgöra för det verkar som att kameran inte står still genom filmen.
Sen är det ändå uppenbart att däcket inte ser ut att sitta jämnt i fälgbanan runt om.
Har/hade däcket poppat ordentligt runt om?
Slangen känns som den minst troliga orsaken.
Hjulet är väldigt runt.
Gjorde en ny inspelning och försökte hålla kameran still mot ett bord:

Jag gjorde en inspektion av sättningen men det såg initialt bra ut. Får försöka montera på däcket igen.
Du tror inte det har något alls att göra med de olika fälgtejp?

Pumpar man en slang utanför ett däck så kommer den förr eller senare att bli ojämn, det är däcket som håller den jämnt uppblåst, så just det är inte problemet.
Mer eller mindre tjock fälgtejp borde inte heller göra någon märkbar skillnad.
Det troligaste är att däcket inte har krupit upp ordentligt hela vägen runt. Men ojämnt tillverkade däck händer. Börja med att se till att det är ordentligt ut i fälgbanan.
Tack, då provar jag det igen imorgon och återkommer här!

Monterade på däcket igen. Var extra noggran. Exakt samma resultat.
Hör dock aldrig det där "ploppet" medan jag pumpar.
Kör normalt 60PSI. Maxtryck är 80PSI. Vågade bara köra 70PSI.
Kommer däcket explodera, och jag och alla mina grannar dö om jag pumpar till 80psi?

Släpp ut luften.
Blanda vatten med någrs droppar diskmedel och häll i glipan mellan däck/fälg. Se till att det kommer runt hela däcket på bägge sidor.

Pumpa upp igen

Läs övriga inlägg. Däcket behöver ha poppat. Har det inte det vid maxtryck behöver du lägga på lite såpvatten så löser det sig. Gör inget annat än det här nu. Återkom om det inte löser sig.

Om det hade varit slangen hade däcket liksom varit löst den del där den är lägre.

Det är däcket som inte satt sig jämnt. Du kan kanske se om du följer någon gjutkant eller något att det sitter djupare på ena sidan och högre på andra.

Gjorde samma sak på bakhjulet men där lyckas jag ej lika bra. En del av däcket vill inte ”sätta sig”, även när jag pumpar upp till maxtryck.

Fler förslag på vad jag kan göra?
Har aldrig haft detta problem tidigare. Är det för att jag har kolfiberhjul nu och dessa är svårare med att få däck att sätta sig?

Läs övriga inlägg. Däcket behöver ha poppat. Har det inte det vid maxtryck behöver du lägga på lite såpvatten så löser det sig. Gör inget annat än det här nu. Återkom om det inte löser sig.
Gjorde samma sak på bakhjulet men där lyckas jag ej lika bra. En del av däcket vill inte ”sätta sig”, även när jag pumpar upp till maxtryck.

Fler förslag på vad jag kan göra?
Har aldrig haft detta problem tidigare. Är det för att jag har kolfiberhjul nu och dessa är svårare med att få däck att sätta sig?

släpp ut luften, häll på lite mer såpvatten, pumpa upp litegrann. ”Massera” däcket hela vägen runt (nyp ihop och vicka på det) sen pumpar du upp igen. Snurra och titta på däcket vart det är ”lägre”. Släpp ut luft och massera på det specifika stället. Pumpa upp igen

Är dina hjul hookless är det väl generellt en lägre tryckbegränsning än om det är hooked. Men 70psi borde räcka mer än gott och väl. Använd alltid lägsta maxtrycket specificerat för däck/fälg

Har du otur kan däcket vara feltillverkat. Det spelar ingen roll om de är handgjorda av japaner. Däcket till höger fick jag aldrig på ordentligt, vilket fick det att kasta från höger till vänster. Tittar du noga kan du se varför:
IMG_0238.webp

Ta av hjulet, och släpp ut det mesta av luften. Krama sedan däcksidan in mot mitten, på båda sidor. Med tummarna framför allt. När det slutar knaka kan vi säga att du är färdig.

en del fälgar kan ha ojämnheter, "råheter" som gör det inte vill poppa. "polera" fälgen/fälgkanten lite försiktigt kan ibland behövas.

Har du otur kan däcket vara feltillverkat. Det spelar ingen roll om de är handgjorda av japaner.
Jag har råkat ut för samma, då med ett Kenda-däck. Däcket sätter sig fint på fälgen, guidelinjen på däcksidan linjerar perfekt med fälgen, men däcket kastar ändå. Tog en bra stund och mycket pumpande och såpvatten innan jag fattade att det inte var mig det var fel på (för en gångs skull).

Har provat alla förslag. Blir inte bra. Misstänker att däcket är feltillverkat.
Får prova med ett annat däck och återkomma.

Jag var i en liknande situation förra året. Provade såpa, tryck med fingrarna, högt lufttryck, försiktig upp-pumpning.. T o m en och annan svordom. Till slut kom jag på att det nog var temperaturen som var emot mig. Det var ute i garaget förra vintern och det var nära nollan. Tog in hjulet i tvättstugan och efter ett par minuter så pangade det till.
Så, om du befinner dig i ett kallt garage, där det är kallt ute, kan det vara värt att gå in i värmen.
Eller så är däcket feltillverkat. Men det vill man ju inte tro, när man lagt 599 kr, eller nåt.

Tillbaka
Topp