Eker-brott på Trek X-caliber

Tomisa

Medlem
Hej, Har upprepande problem med min Trek X-caliber 9 och det är att ekrar går av vid nippeln
Senast igår när jag trampade på i en uppförsbacke så small det till och en eker gick av på drivsidan.
Kört ca 50mil på det hjulet utan problem.
Har testat 3 olika hjul (bontrager orginal) med samma resultat. 1 begagnat samt 2 nyinköpta.
Ekrarna går av vid nippeln.
Börjar misstänka att jag är för stor/tung för denna cykel (110kg) men specarna är inom gränsen
Någon som vart med om liknande och har en förklaring?
//T

Viktsgränsen av cykeln är 300 pounds, 136 kg, för cyklist + cykel + grejer. Du borde vara en bit under det. Så ekrarna borde hålla, särskilt om du inte kör stökig stig.

Men jag hade köpt starkare hjul, inte precis samma hjul. Nu vet du åtminstone att Bontrager original hjul inte håller. Problemet är dock at cykeln har Boost141 QR "standard" på bakhjul. Jag vet inte om det finns bättre hjul till det.

Jag bygger lite hjul för ersättning till bland annat dessa cyklar. Problemet är egentligen inte ekrarna utan att fälgen är lite klen och rör sig mycket vilket skapar ojämn belastning och det utmattar snabbt en eker.

Beroende på budget så kan ett hjulbygge skilja sig mycket åt. Navet på en X-cal 9 är slitstarkt så det går att återanvända om du inte är villig att lägga ut för ännu finare grejer.

Jag personligen föredrar att bygga på DT Swiss 350-nav(eller finare) och sedan en XM eller XR-fälg. 350-navet i 148 går att konvertera med andra end caps till 141 QR. 350-navet finns också med alla tänkbara bodys. Jag antar att du har Microspline men finns även med HG och XD. Body och end caps går att byta utan verktyg.

Har samma fenomen med min xcaliber 9 2019. Två ekrar har gått av på samma ställe som du beskriver. Dessa ekrar är även tunnare än standard. Ville bara bekräfta att du inte är ensam om det

Efter mina eker brott så insåg jag att ekrarna var 1,8mm. Jag köpte nya ekrar (2,0mm) och efter det så har det hållit bra. Samtidigt fick jag en kurs i hur man byter ekrar.

Jag har samma problem. Hur vet man vilken storlek (längd) på nya ekrar?
Hur tjocka ekrar kan man ha?
Lättaste sättet att veta hur långa ekrar man ska ha är att ta loss en eker och mäta. Notera att du normalt har olika långa på drivsidan mot bromssidan.

I princip är alla ekrar 2 mm i båda ändar. Sen finns det ekrar som är oreducerade och därmed 2 mm hela vägen och så finns det andra som är reducerade och är smalare, typiskt 1,8 mm i mitten och 2 mm i ändarna.

En reducerad eker är något mer elastisk och blir därmed bättre på att hantera rörelser i fälg och reducerade ekrar är därmed generellt tåligare och bör gå av mer sällan. Sen kan man kombinera styvare ekrar på drivsidan och mer elastiska på bromssidan för att optimera hjulet och så kanske kan en oreducerad eker på drivsidan tillsammans med en reducerad på bromssidan ge ett starkt hjul för en tung cyklist.

Ett dåligt uppspänt hjul med för låg ekerspänning generellt eller för stor variation mellan ekrarna leder ofta till ekerbrott så steg ett kan vara att få hjulet uppspänt korrekt.

Från Sapims katalog:
1755590579912.webp

Senast ändrad:
Efter mina eker brott så insåg jag att ekrarna var 1,8mm. Jag köpte nya ekrar (2,0mm) och efter det så har det hållit bra. Samtidigt fick jag en kurs i hur man byter ekrar.
Tjena, har en likadan cykel och väger ~105kg mao samma viktklass. För mig var det ungefär samma resulatat efter ca 70mil så rök första ekern.... Hur har det gått med kraftigare ekrar? Är sugen på att göra samma mod med allt skönt att veta om det verkar funka innan man börjar riva i det :)

Tjena, har en likadan cykel och väger ~105kg mao samma viktklass. För mig var det ungefär samma resulatat efter ca 70mil så rök första ekern.... Hur har det gått med kraftigare ekrar? Är sugen på att göra samma mod med allt skönt att veta om det verkar funka innan man börjar riva i det :)
Trist med ditt dåligt byggda hjul, men det går att fixa.
Eftersom det dröjde hela 70 mil innan ekrarna började gå av är det inte starkare ekrar du behöver utan reducerade ekrar som DT Comp/Sapim Race, de flexar en aning mer vilket gör att belastningen delas på fler ekrar.
Som @Rock skriver i #3 beror det på den flexiga fälgen och därför blir hjulet mer hållbart med (en aning) mer flexiga ekrar.
Men det räcker förstås inte med det, ekrarna behöver dessutom vara hårt och jämnt spända och de behöver även vara spänningbefriade från de interna spänningar som de får när de bockas. Läs mer om det här:
Stress Relieving Spokes (spänningbefria = "stress relieving")
Att själv spänningbefria ekrar är inte svårt, men det gäller att momentant få tillräckligt hög ekerspänning (över sträckgränsen) utan att skada hjulet på ngt sätt.
Jag tycker att det görs görs bäst genom att klämma ekrar parvis, så här
spaenningsbedfrielse_ekrar-jpg.486484

Fast jag har så klena händer att jag använder handskar

Undvik att försöka spänningsbfria ekrar genom att klämma hjulet åt sidan eller det som brukar kallas hjulmassage: att hålla i fälgen och trycka navaxeln mot golvet/en träkloss
Så här
hjulmassage-jpg.486483

Dels för att kraften blir för låg, dvs inte över sträckgränsen, dels för att det ffa under hjulmassagen är stor risk att fälgen överbelastas och att den "sätter" sig så att den blir permanent deformerad, syns tydligt i bilden.

Jo det har fungerat efter jag bytte alla ekrar, cyklade några mil för att sedan justera/spänna ekrarna igen. Några var lösare än andra. Efter det så har jag inte haft något ekerbrott

Trist med ditt dåligt byggda hjul, men det går att fixa.
Eftersom det dröjde hela 70 mil innan ekrarna började gå av är det inte starkare ekrar du behöver utan reducerade ekrar som DT Comp/Sapim Race, de flexar en aning mer vilket gör att belastningen delas på fler ekrar.
Som @Rock skriver i #3 beror det på den flexiga fälgen och därför blir hjulet mer hållbart med (en aning) mer flexiga ekrar.
Men det räcker förstås inte med det, ekrarna behöver dessutom vara hårt och jämnt spända och de behöver även vara spänningbefriade från de interna spänningar som de får när de bockas. Läs mer om det här:
Stress Relieving Spokes (spänningbefria = "stress relieving")
Att själv spänningbefria ekrar är inte svårt, men det gäller att momentant få tillräckligt hög ekerspänning (över sträckgränsen) utan att skada hjulet på ngt sätt.
Jag tycker att det görs görs bäst genom att klämma ekrar parvis, så här
spaenningsbedfrielse_ekrar-jpg.486484

Fast jag har så klena händer att jag använder handskar

Undvik att försöka spänningsbfria ekrar genom att klämma hjulet åt sidan eller det som brukar kallas hjulmassage: att hålla i fälgen och trycka navaxeln mot golvet/en träkloss
Så här
hjulmassage-jpg.486483

Dels för att kraften blir för låg, dvs inte över sträckgränsen, dels för att det ffa under hjulmassagen är stor risk att fälgen överbelastas och att den "sätter" sig så att den blir permanent deformerad, syns tydligt i bilden.
OK om man inte orkar bygga om hjul själv har du koll på något bra ställe i Stockholm som skulle kunna tänkas göra det för en rimlig peng?

Jag har ingn aning, jag bygger mina hjul själv.
Men varför inte kolla med @Rock, 1a meningen i #3

Jag är fullbokad ca 3-veckor framåt i tiden så jag har tyvärr ingen möjlighet att utföra något bygge innan dess.

Nu förtiden styr jag inte över bokningarna/arbetsordningen själv då jag bytt arbetsgivare. Möjligheten till expressjobb som jag kunde ta förut är helt borta nu, tyvärr. Men det var ett nödvändigt/påtvingat byte för mig.

Tillbaka
Topp