Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
JockeS sa:Ska ev. byta baknav på hjulet och är osäker på om jag kan behålla ekrarna eller inte. Så jag kollar lite här först.
Idag sitter det Sapim 2.0/1.8/2.0 ekrar på hjulet.
Vad är skillnaden egentligen på dessa vs ett par "traditionella" ekrar?
Vikt? Styvhet?
Det blev väl inte helt rätt, ett hjul med reducerade ekrar har marginell skillnad i styrka jmf med att annat likadant hjul med oreducerade ekrar.Crocko sa:Reducerade ekrar av den typ du hänvisar till är den vanligaste typen av eker idag utom möjligtvis på de billigaste hjulen, den har flera fördelar både en viss viktreduktion men man kan även bygga starkare hjul då denna ekertyp har egenskaper som en helt rak eker saknar.
Det där blev ännu mera fel, en 1,8mm eker är svagare än en 2,0mm. Men eftersom ekrar i ett vanligt hjul inte går av pga överbelastning spelar det ingen roll. Självklart måste ekern vara tillräckligt stark, vilket även 1,5mm ekrar (typ DT Rev) är.velovin sa:Om du med traditionella ekrar menar oreducerade så betyder det att dina Sapim är 2.0mm i ändarna men har en "midja" som är 1,8mm. Det ger en lättare och starkare eker.
Ekrar slits inte vid normal användning och därför spelar det ingen roll hur många mil de har rullat.siebengang sa:Vid fälgbyte kan man ofta behålla ekrarna, om den nya fälgdiametern (ERD) är samma som den gamla och ekrarna har inte gått jättemånga mil.
Håller man reda på de gamla ekrarna på det sätt som BengtG beskriver ovan https://happyride.se/forum/read.php/1/3677114/3677384#msg-3677384siebengang sa:Vid navbyte brukar man även byta ut ekrarna. Anledningen är att ekerhuvuden omformas när hjulet byggs. De böjs helt enkelt för att anpassas till navens form. Med en ny nav skulle de böjas igen till en annan form, vilket sägs inte är bra för hållbarheten.
Nu är i och för sig själva ekertillverkningen mycket mer brutal än så och jag undrar om ytterligare lite kall omformning verkligen spelar roll.
Enligt DT Swiss så ska jag ha 293mm och 295mm på resp sida. (DT Swiss 350)Hej.. Återanvänd. Inga problem med det bara längden funkar. mvh borano20