Eker fråga

JockeS

Aktiv medlem
Eker fråga
Ska ev. byta baknav på hjulet och är osäker på om jag kan behålla ekrarna eller inte. Så jag kollar lite här först.

Idag sitter det Sapim 2.0/1.8/2.0 ekrar på hjulet.
Vad är skillnaden egentligen på dessa vs ett par "traditionella" ekrar?
Vikt? Styvhet?

Eker fråga
JockeS sa:
Ska ev. byta baknav på hjulet och är osäker på om jag kan behålla ekrarna eller inte. Så jag kollar lite här först.

Idag sitter det Sapim 2.0/1.8/2.0 ekrar på hjulet.
Vad är skillnaden egentligen på dessa vs ett par "traditionella" ekrar?
Vikt? Styvhet?

Reducerade ekrar av den typ du hänvisar till är den vanligaste typen av eker idag utom möjligtvis på de billigaste hjulen, den har flera fördelar både en viss viktreduktion men man kan även bygga starkare hjul då denna ekertyp har egenskaper som en helt rak eker saknar.

Det viktigaste om du skall årtervinna ekrar är ju att det nya navet ser likadant ut måttmässigt, lika brett mellan flänsarna och samma diameter mellan ekerhålen, så att längden på dina ekrar blir rätt.

Eker fråga
Edit: Pucktvåa

Om du med traditionella ekrar menar oreducerade så betyder det att dina Sapim är 2.0mm i ändarna men har en "midja" som är 1,8mm. Det ger en lättare och starkare eker. De flesta billigare hjul är byggda med raka ekrar, som alltså är (oftast) 2,0 mm hela längden.

Vid navbyte är det längden på ekrarna som avgör om du kan använda samma ekrar igen. Om befintligt nav är trasigt och du byter ut det mot samma modell ska det inte vara något problem, men om du vill ha ett annat nav åker du med rätt stor sannolikhet på att byta ekerlängd också.

Senast ändrad:
Eker fråga
Crocko sa:
Reducerade ekrar av den typ du hänvisar till är den vanligaste typen av eker idag utom möjligtvis på de billigaste hjulen, den har flera fördelar både en viss viktreduktion men man kan även bygga starkare hjul då denna ekertyp har egenskaper som en helt rak eker saknar.
Det blev väl inte helt rätt, ett hjul med reducerade ekrar har marginell skillnad i styrka jmf med att annat likadant hjul med oreducerade ekrar.
Den stora vinsten med reducerade ekrar är deras längre livslängd, detta pga att de kan flexa en aning mer. Detta ökade flex minskar även risken för sprickor i fälgen runt ekerhålen

velovin sa:
Om du med traditionella ekrar menar oreducerade så betyder det att dina Sapim är 2.0mm i ändarna men har en "midja" som är 1,8mm. Det ger en lättare och starkare eker.
Det där blev ännu mera fel, en 1,8mm eker är svagare än en 2,0mm. Men eftersom ekrar i ett vanligt hjul inte går av pga överbelastning spelar det ingen roll. Självklart måste ekern vara tillräckligt stark, vilket även 1,5mm ekrar (typ DT Rev) är.
De flesta fälgar har en max ekerspänning på typiskt 1200N och sträckgränsen för en 1,5mm eker är (nästan) 2kN.

/Håkan

Eker fråga
De vänstra ekerna i ett baknav är i regel längre än de högra, därför gör Du klokt i att hålla isär dem. Dessutom bör du skilja utvändiga och invändig åt. De eker som suttit utvändigt på det gamla navet bör även på det nya sitta utvändigt. Jämför "nitarnas" krökning på en invändig och en utvändig eker.
En reducerd eker är lättare att sträcka än en oreducerd, den sträcker sig mer och tål därför större belastning innan den lossnar från fälgen!

Eker fråga
på höger och vänster bak kan det förutom längden skilja i den reducerade dimensionen. har t ex 1,65 mm i medlevererade cresthjul på min 29a, förutom hö bak där det är 1,8. logiken är att spänningen är högst på den platta sidan bak.

förstås håller en välgjord 2,0-eker till syvende och sist för större krafter än en dito 1,8, men erfarenheten säger att 1,8 är en bra och hållbar dimension för cykel. och som håkan antyder kan ett skäl vara en bredare elastiskt fas, som dels underlättar hjulbygge men ffa sedan avlastar navfläns och även böjen på ekern; ett typiskt brottställe, sannolikt oftast av utmattningskaraktär.

sen finns det mindre väsentliga bonusar såsom mikroskopiskt lägre luftmotstånd och vikt.

Eker fråga
Vid fälgbyte kan man ofta behålla ekrarna, om den nya fälgdiametern (ERD) är samma som den gamla och ekrarna har inte gått jättemånga mil. Vid navbyte brukar man även byta ut ekrarna. Anledningen är att ekerhuvuden omformas när hjulet byggs. De böjs helt enkelt för att anpassas till navens form. Med en ny nav skulle de böjas igen till en annan form, vilket sägs inte är bra för hållbarheten.

Nu är i och för sig själva ekertillverkningen mycket mer brutal än så och jag undrar om ytterligare lite kall omformning verkligen spelar roll. Men en bunt ekrar kostar ju inte så mycket ovanpå navet.

Senast ändrad:
Eker fråga
siebengang sa:
Vid fälgbyte kan man ofta behålla ekrarna, om den nya fälgdiametern (ERD) är samma som den gamla och ekrarna har inte gått jättemånga mil.
Ekrar slits inte vid normal användning och därför spelar det ingen roll hur många mil de har rullat.

siebengang sa:
Vid navbyte brukar man även byta ut ekrarna. Anledningen är att ekerhuvuden omformas när hjulet byggs. De böjs helt enkelt för att anpassas till navens form. Med en ny nav skulle de böjas igen till en annan form, vilket sägs inte är bra för hållbarheten.

Nu är i och för sig själva ekertillverkningen mycket mer brutal än så och jag undrar om ytterligare lite kall omformning verkligen spelar roll.
Håller man reda på de gamla ekrarna på det sätt som BengtG beskriver ovan https://happyride.se/forum/read.php/1/3677114/3677384#msg-3677384
och om naven inte skiljer alltför mkt borde det även gå bra att återanvända ekrarna

/Håkan

Eker fråga
Ska byta nav nu iaf på mitt framhjul som Action-sports byggt innan.
Iom att det är samma ekerlängd som innan så undrar jag om man bör ändå byta till nya ekrar eller om man kan återanvända dom gamla ekrarna?

Hjulen har inte gått så långt nämligen.

Tillbaka
Topp