Ekerbrott + skevt hjul

Andres56

Ny medlem
Ekerbrott + skevt hjul
Fick ett ekerbrott ett par cm från navet på bakhjulet. Hände vid normal landsvägskörning utan onormal påverkan (inget slag mot fälgen).
Fälg = Mavic XP 30.
Hjulet riktades med synbart gott resultat för 100 mil sedan då det var lite skevt. Själv kör jag bara landsväg - (hittills c:a 150 mil från inköp) - föregående ägare har nog kört "blandat". Cykeln (c-dale XR 800) är drygt 3 år.

Jag cyklade hem c:a 8 km efter ekerbrottet - hjulet blev lite skevt.
Kan orsaken till brottet vara ojämnt spända ekrar?
(Riktningen utfördes av Cykelspec., Mölndal).
Räcker det med att sätta dit en ny eker och rikta igen?
Eller kan brottet tyda på annan bakomliggande orsak?
Kanske lite drastiskt att byta fälg men om jag gör det kanske
lika bra (mer ekonomiskt?) att byta hjul istället (jag gör inga egna hjulreparationer).

Ekerbrott + skevt hjul
Andres56 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan orsaken till brottet vara ojämnt spända
> ekrar?

Då brukar ekern gå av precis i böjen. Om brottet ligger en bit ut så kan du leta efter skador från tex en tappad kedja eller dylikt.

> (Riktningen utfördes av Cykelspec., Mölndal).
> Räcker det med att sätta dit en ny eker och
> rikta igen?

Ja.

> Eller kan brottet tyda på annan bakomliggande
> orsak?

Omöjligt att säga utan att inspektera hjulet och ekern. Så länge bara en eker har gått av så är det mest troliga att det var en defekt hos den enskilda ekern. Börjar det gå sönder fler ekrar så är det dags att leta andra orsaker.

> Kanske lite drastiskt att byta fälg men om jag
> gör det kanske
> lika bra (mer ekonomiskt?) att byta hjul istället
> (jag gör inga egna hjulreparationer).

Att meka med hjul är inte så jättesvårt, men kul. Av vad du berättat hitintills finns det ingen anledning att tro att fälgen behöver bytas. Om du tävlar så kan du köpa dig ett par fina tävlingshjul och behålla de nuvarande som träningshjul. Både att träna cykling och mekande på.

/rikard

Ekerbrott + skevt hjul
OK. Det lutar åt ekerbyte och riktning.
Nu märkte jag också att kasetten verkrar "skava" (ta) mot hjulet på vissa ställen (när hjulet snurrar utan att pedalerna rör sig) - har det samband med hjulskevheten?
Lite förvånad över att hjulet nästan direkt blev skevt - även om det "bara" rör sig om 1 - 1,5 mm.

Med stundande vätternrunda vill man ju inte stå där med hjulproblem ...

Ekerbrott + skevt hjul
Tar kassetten i ekrarna? Det låter mycket märkligt, du kan inte försöka fota av det så det framgår preci hur du menar. Kaetten skall definitivt inte kunna komma åt ekrarna. Är ekrarna slitna där kasetten tagit i?

Om kassetten kan vobbla så mycket så att den tar i ekrarna så låter det som om nåt är trasigt i navet. Bakaxeln tex.

Att fälgen skevar 1-1.5mm när en eker går av får nog anses som normalt f.ö.

Ekerbrott + skevt hjul
>Tar kassetten i ekrarna?
Nej, jag misstog mig. Verkar som det är den bit av ekern (c:a 3 cm) som sitter kvar i navet som tar mot kasetten.

Ekerbrott + skevt hjul
skönt. det lät ganska allvarligt annars =)

Byt ut ekern. Får du inte problem innom 150 mil så var det en defekt eker. Sånt händer.

Ekerbrott + skevt hjul
Jippie! Hittade en tråd som behandlade mina problem... (vad duktig jag är som inte skapade en ny tråd) :-P

Jag har också råkat ut för ett ekerbrott men vid infästningen (i navet) av ekern. (såg att det kunde bero på dålig ekerspänning)

Nu till mina frågor:
1. Kan jag cykla till jobbet på den (8 km svensk asfaltsväg)?
2. Vågar man cykla på den i skogen också eller riskerar man att förstöra någonting mera)?
3. Är det alltid felaktig ekerspänning (vet att Johrn har haft problem med sitt hjul) som orsakar brott längst in vid navet eller kan det bero på någonting annat?

Tacksam för svar :-)
(vi får väl se vem som hinner först...)

Ekerbrott + skevt hjul
Jag är långtifrån någon expert.
Men mitt svar på fråga 1 och 2 är nej! Såvida du inte vill ha ett skevt hjul - vilket det troligen kommer att bli.

Jag kan förtydliga mitt inlägg ovan.
Mitt brott var c:a 3 cm från navet.
Vid inspektion syntes en skevhet nära navet även på en annan eker - kedjehopp?
Kan kanske vara orsak till det aktuella ekerbrottet.

När jag kände på ekrarna efter brottet var det ganska stor skillnad i spänning.
Kan denna skillnad i spänning ha uppstått efter ekerbrottet eller har den troligen
funnits innan? Hjulet riktades för c:a 100 mil sedan. Därefter endast landsvägskörning.

Senast redigerad av en moderator:
Ekerbrott + skevt hjul
Om en eker går av, men resten av hjulet är ok, så brukar jag cykla vidare (händer inte så ofta så brukar är väl att ta i, men typ).

Om en eker har gått av för att hjulet är dåligt byggt så skulle jag cyklat hem, men inte genom skogen .

Tillbaka
Topp