Ekerhåls-plugg lr dubbla fälgband

riwes

Ny medlem
Har en kona dr.dew som jag använder som vardagscykel, annars är jag ute i skogen å hojar. Nu har jag lovat att ställa upp på halvvättern å eftersom pengarna precis har gått på en ny mtb så tänkte jag att Konan får duga till halvvättern.

Köpte nya däck iaf för speeda upp den lite. Köpte ett par Vittoria Diamante Pro 700x23, för att dem hade hög trådtäthet, bra att jag minimera punkarisken tänkte jag. Nu har jag hunnit cykla två vändor på dem och efter dem, när jag har kommit hem å cykeln har stått över natten, så har jag haft punka på framhjulet båda gångerna. Trodde först att det var något måndagsex jag hade fått eftersom bakhjulet har hållt sig. Men idag gjorde jag rent fälgen ordentligt, sätta i nytt fälgband å sen ny slang. Pumpade upp i 9 bar fram å bak å tänkte dra ut på en runda. Men fem minuter senare: PYSSSSS, helt platt igen. Slut på slang, så jag satte på orginaldäcket, ett conti countryride
37 mm, strunt samma ska bara ta en kort runda får bli med olika däck bak å fram. Sen när jag står å byter om så hör jag PYSSSSS... Va fan är det nån vass kant i framfälgen lr, tänker jag. Upptäcker dock att det är bakhjulet (med Vittoriadäcket) som har stuckit den här gången.

Tar av allting å synar slangen, ser att den har fått märken runt nästan alla ekerhål. Så det verkar inte vara nåt måndagsex. Verkar som att trycket är för högt i vittoria däcken (7-10bar) å pressar ner slangen i ekerhålen. På contidäcken (5bar) har jag inte haft en enda punka på två år, å då cyklar jag nästan året runt på den.

Så nu undrar jag om det är nån som har bra tips på vad jag ska göra? Funderar på om man ska sätta dit ekerhåls-plugg, men jag såg att shimano inte rekomenderar det. Kanske man kan köra dubblafälgband lr bara köra med lägre tryck i däcken å se till att tömma lite luft när cykeln står inne? Hilfe!

Det är många fälgband som inte klarar högt tryck helt enkelt, desto färre tillverkare dock som är bra på att ange vilket tryck som klaras av, köp racerspecifika varianter.

Hedlund skrev:
-------------------------------------------------------
> jag kör med 2varv eltejp i mina fälgar (inget
> fälgband) har 8,5bar i däcken och de funkar utan
> nån punka

Det funkade inte för mig därimot, så det kanske har med handlag och fälg att göra.. :)

Henric skrev:
-------------------------------------------------------
> Har beställt det här fälgbandet:
> http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.
> fcgi?avd=1&funk=visa_artikel&artnr=sc025. Ska jag
> ändå ta ett varv med eltejp runt fälgen?

Det ska du inte behöva. Jag har samma fälgband och jag har inte haft punka på länge. De gånger jag haft det har det varit pga glas genom däcket. eltejpen blir bara klistrig och kladdig om du måste byta en eker eller liknande.

Tillbaka
Topp