Ekerlängd

fiveax

Ny medlem
Ekerlängd
16st av 64 har ekerlängd 249.90mm avrundat till 250mm , men finnes inte tillgänglig
hos Bike24 , resterande ekrar är 248mm , funkar det att använda 248mm istället för
250mm på dessa 16st. elle 252mm ?

/s

Ekerlängd
Kan du inte köpa ekrarna någon annan stans? Det är ju 250 mm du ska ha.

För övrigt blir det knas om du blandar ekerlängder på samma sida. I första byggmomentet så skruvar du ju åt lika många varv på varje eker. Men om de är olika långa så får du en ojämn ekerspänning som utgångsvärde. Eftersom ekrarna inledningsvis är så slappa så kan du inte heller jämna ut spänningen med tensionometer/harpspel. Det kommer att bli ett väldigt jobbigt hjulbygge.

Ekerlängd
Tack för svar , Hibike har svarta 250mm , beställer där , annars var
dom svåra att hitta , fel längder eller fel färg eller unknown delivery time

/s

Ekerlängd
fiveax skrev:
-------------------------------------------------------
> 16st av 64 har ekerlängd 249.90mm avrundat till
> 250mm , men finnes inte tillgänglig
> hos Bike24 , resterande ekrar är 248mm , funkar
> det att använda 248mm istället för
> 250mm på dessa 16st. elle 252mm ?
>

Omöjligt att svara på utan att veta hur du planerat dina marginaler, och/eller hur rätt dina mått är. Men ekrar som bara är lite för långa kan man kompensera för med en bricka under nippeln.

Ekerlängd
Funderingen från början var om 1.9mm mindre gängtäckning
har någon större betydelse för hållfasthet , har ju kanske kunnat kompensera
med 14mm nippel istället för 12mm .

Har beställt 250mm ekrar från Hibike , så nu behöver jag inte oroa mig
för att ekrarna slits ur mina 12mm mässing nipplar ;)

/s

Ekerlängd
fiveax skrev:
> Funderingen från början var om 1.9mm mindre
> gängtäckning
> har någon större betydelse för hållfasthet ,
> har ju kanske kunnat kompensera
> med 14mm nippel istället för 12mm .

Så kan man inte göra. Det är normalt bara den ogängade delen av nippeln som förlängs. Man får lite mer greppyta med ekernyckeln, men inget mer.

687282d1333975407-nipple-length-affecting-spoke-length-spokesandnipples.jpg

(På just dessa DT-nipplar får man faktiskt en millimeter extra gänga. Det varierar. Jag känner dock inte till någon nippel som ger hela förlängningen gängat.)

Senast ändrad:
Ekerlängd
bojsänke skrev:
> Så kan man inte göra.

Jodå, åtminstone om det är mässingsnipplar, tillräckligt många ekrar och liksom tillräckligt styv fälg.
Endera är DTs nipplar ändrade eller så hade jag tur.
Jag byggde ett par (32-ekrade) hjul för några år sedan och "lyckades" beställa för korta ekrar
men jag var för snål för att beställa nya och byggde i stället hjulen med 14mm nipplar istf 12mm.
De fungerade utan några som helst problem under många mil, de hade även hyfsad vikt
thumb_Hjulvikt_IRD_7800_framhjul.jpg

thumb_Hjulvikt_IRD_7850_bakhjul.jpg

Men de är numer sålda

/Håkan

Ekerlängd
Visst kan man köra lite för korta ekrar. Det gör jag också på ett hjulpar...

Men som framgår av bilderna får man inte så mycket gänga för de extra millimetrarna. Därför sket jag i att skaffa längre nipplar. Det fungerar fortfarande, såhär ett år eller två senare. Två millimeter till hade nog varit lagom, och fyra hade inte gjort något.

Jag tror att något för korta ekrar är ett mindre problem nu för tiden än när man körde stålfälgar. Fälgen ger hellre efter lite runt hålen än sliter skallen av nippeln.

Ekerlängd
+1
Även DTs ekerkalkylator håller med där. Prova att ange längre nipplar så går ekerlängden ner...

HåkanC skrev:
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så kan man inte göra.
>
> Jodå, åtminstone om det är mässingsnipplar,
...
>
> /Håkan

Tillbaka