Jag funderade idag igen på det här ämnet och hittade då en sån här tuta som ofta monteras på teambilarna som används i diverse cykeltävlingar. Högljudd, väcker uppmärksamhet men låter också vänlig. Lite mer ”se upp kör inte ut, jag befinner mig redan i rondellen, tack så mycket” istället för ”FUCK OFF”.
The Original FIAMM Tour Horn. This tripple toned are horn is also known as Tour de France horn because it is often used in team cars by Pro Cycling teams world wide.
www.hornwarehouse.com
(Det går att lyssna via länken)
Kollade upp videos och instruktioner för att montera och installera på cykeln vattentätt och till relativt låg vikt med hjälp av ett mindre MC-batteri.
Finns även en dyrare elektronisk variant om man inte vill ha lufthorn. Hittade i princip alla varianter av tutor man hör under touren och girot, inklusive ”baby shark”, men denna kändes mest ”allround”.
Men nu läser jag att det är förbjudet att använda detta som signalhorn (eller ringklocka i det här fallet då) i trafiken. Där föll hela planen isär. Tydligen måste signalhorn ha en konstant jämn ton och får absolut inte variera eller spela en trudelutt eftersom det kan förväxlas med utryckningsfordons signaler..
Så istället får man väl köra en ”FUCK OFF”-tuta för bilar och ha kvar ringklockan för gående och cyklister.
Hittat två ”FUCK OFF”-alternativ:
Classic Oogah, or T-ford horn, often referred to as claxon with metal look. This one is 6 volts for the real classics!
www.hornwarehouse.com
Den här hade förmodligen gjort att en del tupéer hoppat av skallen när man trycker på tutknappen, väldigt aggressiv i tonen. Men laglig.
Sen har jag också hittat något som hade fått begravda att stiga upp ur kistan för att kolla vad fan det är som låter, men kan inte bestämma mig för vilken ”ton” som passar bäst. Amerikansk brandbilstuta i olika storlekar. Lyssna gärna på samtliga.
High tone
High tone E-Tone, pneumatic horn for the Fire Engines of the USA, chrome finish, 46cm, piercing trembling sound, Hadley code: H09318AC
www.hornwarehouse.com
(Kanske mest praktisk på cykel i och med storleken)
Medium tone
Medium toned E-tone air horn for Emergency vehicles with air supply, such as fire trucks. Mostly used on fire engines in the USA. (21inch/53cm)
www.hornwarehouse.com
Low tone
Low tone E-Tone, pneumatic horn for the Fire Engines of the USA, chrome finish, 62cm, piercing trembling sound, Hadley code: H09324AC
www.hornwarehouse.com
Den klassisk ”awooga

”-tutan blir väl minst tung då den inte behöver en kompressor. Amerikanska brandbilstutorna behöver kompressor också om jag förstått det rätt. Men det verkar finnas att köpa såna som följer med tour-tutan.
Koppla med relä och ett sånt här kit:
12v Connection set for (air) horns and klaxons. All necessary components for the installation of our 12v horns. Includes the necessary wiring, switch, connectors and fuse.
www.hornwarehouse.com
Sen nåt sånt här batteri, beroende på tuta och kompressor kanske man behöver mer kräm:
Går ju enkelt att bygga ihop i nån slags låda som man har på pakethållaren eller pizzaracket fram. Kanske går att stoppa lite bomull eller nåt i tutorna om det är för högljutt. Fanns tydligen någon lag på maximal decibel också.