Den (teoretiskt) högljuddaste ringklockan

Jag har en sådan här och den har fin klang, inomhus får man hålla för öronen om man är nära. Men jag har inte monterat den på cykeln (än)
7201a_8dd4519014e3f2e_med.jpeg
Men det där ger jultomtefeeling, jag vill skrämma bilisten så att hens mobiltelefonen flyger upp ur handen och sätet behöver in på rekond.

Men det där ger jultomtefeeling, jag vill skrämma bilisten så att hens mobiltelefonen flyger upp ur handen och sätet behöver in på rekond.
Den är till för cyklister, en vänlig men högljudd hälsning om att använda ringklockan när man cyklar om på smala cykelvägar :).

Och klangen är för hög för jultomtekänsla, det är mera skepps- eller vällingklocka än bjällerklang, riktigt hög och klar ton i den.

Edit. Testade den nu och inomhus blir man nästan lite lomhörd ett tag efter att provat klangen försiktigt.

Senast ändrad:
Förstår att frågeställningen är komik men om du är orolig att få böter om du blir stoppad av polisen är det väl bara att montera en liten smidig ringklocka, du kan ju ändå använda rösten om du tycker det funkar bäst för folk som förflyttar sig på 2 ben.

Själv kör jag med denna som jag tycker funkar bra.

Om det är bilar du vill uppmärksamma kanske det är bäst att montera ett signalhorn avsett för just bilar och ett 12v batteri det verkar ju de flesta bilister iaf höra.

Förstår att frågeställningen är komik men om du är orolig att få böter om du blir stoppad av polisen är det väl bara att montera en liten smidig ringklocka, du kan ju ändå använda rösten om du tycker det funkar bäst för folk som förflyttar sig på 2 ben.

Själv kör jag med denna som jag tycker funkar bra.

Om det är bilar du vill uppmärksamma kanske det är bäst att montera ett signalhorn avsett för just bilar och ett 12v batteri det verkar ju de flesta bilister iaf höra.
Men om en ringklocka får se ut och låta hur som helst, varför kan den inte se ut och låta som en brölande gubbe?

De här kompressorhornen och tågtutorna hade ju varit jättekul om man inte sett exakt likadana klipp i exakt likadana trådar 10 ggr förut. Ingenting är nytt under solen.

Du får lägga in en bevakning

Förtydligande: Det ska låta som en Göteborgsk spårvagn, helst M29. Den nyaste låter lite för tamt.

De här kompressorhornen och tågtutorna hade ju varit jättekul om man inte sett exakt likadana klipp i exakt likadana trådar 10 ggr förut. Ingenting är nytt under solen.
Allt behöver ju inte vara kul, det kan också handla om att göra sig hörd och kräva sin rätt i trafikens tvångsvälde som dikteras av storlek, tyngd och hastighet.

Allt behöver ju inte vara kul, det kan också handla om att göra sig hörd och kräva sin rätt i ett trafikenvälde som dikteras av storlek, tyngd och hastighet.
Som vanligt är väl frågan. Kommer bilisterna titta efter en cykel när du tutar eller kommer de titta efter en lastbil och ändå missa dig eftersom ljudet associeras med något annat.
Är verkligen helt med på iden om att ta tillbaka uppmärksamheten men frågan är hur hjärnan fungerar?
Du får rapportera hur det går när du använt den ett tag.

Som vanligt är väl frågan. Kommer bilisterna titta efter en cykel när du tutar eller kommer de titta efter en lastbil och ändå missa dig eftersom ljudet associeras med något annat.
Är verkligen helt med på iden om att ta tillbaka uppmärksamheten men frågan är hur hjärnan fungerar?
Du får rapportera hur det går när du använt den ett tag.
Jag ska absolut uppdatera.
Men... Min erfarenhet är att jag som mest saknar tutan i de fall när man blir kapad mitt framför näsan. Det är inte alltid andra bilar i närheten heller. Men ofta står man där, strax efter tvärnit, någon meter från passagerardörren till bilen och ser in till den glatt ovetandes bilisten, ofta med telefonen i handen.

Haha, minns ett cykelbud som brukade bränna runt i stan på bromslös fixie med en visselpipa i munnen hysteriskt blåsande på alla flanörer, aka lallare, som stegade ut i hans färdväg.
Brukade se honom runt hamngatan/norrmalmstorg för 10-ish år sen.
Var det du? :D
Önskar att det var jag, han låter fantastisk!

Den är till för cyklister, en vänlig men högljudd hälsning om att använda ringklockan när man cyklar om på smala cykelvägar :).

Och klangen är för hög för jultomtekänsla, det är mera skepps- eller vällingklocka än bjällerklang, riktigt hög och klar ton i den.

Edit. Testade den nu och inomhus blir man nästan lite lomhörd ett tag efter att provat klangen försiktigt.
Du och ditt stål... Du vet väl att man kan köpa liknande klockor i kolfiber.

Nu har jag inte sett om det länkats tidigare i tråden men en sån häringa borde vara lämplig:

Du och ditt stål... Du vet väl att man kan köpa liknande klockor i kolfiber.
Den är ju inte gjord i stål, går inte att få klang i en stålklocka utan det skall vara malm, alltså en slags brons.

Men du har nog rätt om jul, kollade inskriptionen på klockan och den ljuder:
"När under julen de klinga
klockornas manande ljud
o, må mitt hjärta de bringa
frälsningens budskap från Gud"

Så även en hjulhälsning :)

Valfritt platthorn och 4st 18650 batterier borde vara mest ljud för pengarna och vikt vad jag kan komma på.

Lite kabeln brytare och säkring.
Bör vara rätt många gånger du kan nyttja tutan innan det är dags att behöva ladda batterierna kan jag tänka mig även.

Nu är installationen klar. Blev ett väldans pil men jag valde knappbrytare till slut ändå. Ser ut som ett verk av UNA-bombaren när jag kommer farandes.

Och ljudet? Det är ett redigt tryck i tutorna. Återkommer med uppdatering.

IMG_20251219_202705.webp

Nu har jag inte sett om det länkats tidigare i tråden men en sån häringa borde vara lämplig:
Inbillade mig att den typen bannlystes för massor av år sedan pga brandrisken men måste ha blandat ihop minnen.

En i N.Y. verksam cyklist som var aktiv på ett cykelforum på usenet news berättade att han hade försett en dylik tuta med en metalltråd som fungerade som katalytisk tändare av gasblandningen. Varje gång han tutade fick han dessutom en spektakulär eldsflamma och mycket mer uppmärksamhet från förare av motorfordon. Nej, jag minns inte vad det var för metall. Det här måste ha varit för ungefär tre decennier sedan. Jobst Brandt var också en aktiv deltagare i detta forum. https://en.wikipedia.org/wiki/Jobst_Brandt

/Martin

Vad tror ni om denna? Går det att enkelt konvertera till ett litet batteri och en knapp?

Vad tror ni om denna? Går det att enkelt konvertera till ett litet batteri och en knapp?

Har varit uppe tidigare fast då med tuta.
Mojängen här drar väl ugf 200W så det lilla batteriet lär ta slut efter första vrålet.

Har varit uppe tidigare fast då med tuta.
Mojängen här drar väl ugf 200W så det lilla batteriet lär ta slut efter första vrålet.

Hittade den perfekta sirenen nu! Följer till och med en batteridosa

Edit: Hmm, undrar om den börjar låta av sig själv när man bara cyklar i hög fart eller får en vindpust?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp