Ekermagnet

Speedball

Ny medlem
Ekermagnet
Lyckades precis skruva sönder min ekermagnet till min Polar CS100.
Har kikat på Polar's webshop men hittar inga nya magneter. Dock finns ju sensorer att köpa med medföljande magnet... men 350:- för att få en ny magnet tycker jag är lite i dyraste laget.

Nån som vet var/om man kan få tag i nån billig(are) ekermagnet?

Senast redigerad av en moderator:
Ekermagnet
Gå till närmsta cykelbutik och fråga om dom har någon magnet liggandes.
Fick en gratis för att ha på reservhjulet när jag var inne och köpte några smågrejer.
Det fungerar med vilken magnet som helst så du behöver inte ha någon speciel Polarmagnet.

Ekermagnet
Tycker f.ö att den mäter hastigheten alldeles för sällan (för lång tid mellan uppdateringarna), man hinner ganska långt innan mätaren reagerar. Sen har jag haft problem om man gör snabba accelerationer, då mätaren helt plötsligt tappar hastigheten och börjar om på 0 igen.

Det ska ju vara max 4mm mellan sensor och magnet, men för att jag ska kunna uppfylla det kravet måste jag vrida sensorn inåt vilket får magneten att passera "toppen" på sensorn istället för sidan av den. Nån som vet om det påverkar funktionen?

Fick en ny ekermagnet idag av min far, men verkar inte få mätaren att fungera bra med den. Även om jag håller magneten i handen och drar den förbi sensorn så får jag knappt nån reaktion alls.

Näe, trådlösa mätare verkar inte vara nåt vidare.

Ekermagnet
Cykelcity har schyssta lösa magneter, som dessutom är ganska starka. Jag har en sån på ett hjul, mot en Polar hastighetssensor, och har inga problem alls med att få kontakt

Ekermagnet
Speedball skrev:
-------------------------------------------------------
> Näe, trådlösa mätare verkar inte vara nåt vidare.
>
Håller med i princip, fick problem med min trådlösa Sigma när jag skaffade en pulsmätare (Sigma PC-14). Satte då på sladd-kitet och det funkade perfa. (Nu har jag iofs en Polar S720i så nu är det trådlöst i alla fall.)

/Gunnar

Ekermagnet
Micklade lite med den idag igen (skam den som ger sig :) ) å satte nu sensorn så mycket pekande inåt som möjligt. Sen satte jag magneten så nära sensorn som det gick, och det hela fungerade helt ok! Var nyss ute å trampade och den funkade faktiskt bättre nu än den gjort innan. Den tappade dock hastigheten 1 gång under turen, men denna gång verkade den hänga med mycket bättre på accelerationer.

Ekermagnet
kvaliten mellan olika modeller och företag skilljer sig mycket.

exempelvis så fungerar polarklockorna väldigt bra men kostar ~3000spänn i svensk handel.
sigma/vdo kostar ~2-3 hundra.. inte konstigt att kvalitén och funktionen är sämre.
man får lite vad man betalar för helt enkelt.

för att glida tillbaks till ämnet så är det försumbart vilken magnet du köper.

Tillbaka
Topp