Ekerö bike park?

Ekerö bike park?
Finns det fortfarande någon som cyklar i utförs-spåren ute på Ekerö? Bor i närheten och cyklar där då och då, fina spår som snart är helt snöfria för säsongen.

Ekerö bike park?
Episk nekrobump

Jag är också intresserad av detta då jag cyklar en del till drottningholm/lovön och därifrån är det ju inte långt till ekerö bike park.

Såg ju riktigt fint ut ifall det fortfarande finns lift där. Får damma av neckbracet och fullfejan och testa helt enkelt. :D

Ekerö bike park?
Hehe, japp sökfunktionen plockar fram reliker.

Har varit på plats i veckan och spåren är i bra skick. Den översta delen av båda slingarna är fortfarande täckta i snö men skogsdelarna är torra och fina. Tänkte skotta lite berms och kratta någon gång i helgen.

Ekerö bike park?
Snabbade upp en av svängarna i botten av det snälla spåret med lite grävjobb. Nu håller man farten uppe hela vägen ner!

Bilagor

• ekerö.jpg
    ekerö.jpg
    87.5 KB · Besök: 147
Ekerö bike park?
Cyklar du runt berget när du skall göra ett åk? Bra jobbat att försöka återskapa det som en gång var. Jag bor på Munsö. Tyvärr kan jag inte ha fokus i DH riktning just nu. Får jag för mig att testa spåret kommer jag även försöka bidra med nån form av arbetsinsats. Ingetdera har dock prio just nu. Andra mål för denna sommar plus lite Järvsö.

Ekerö bike park?
Det finns flera vägar upp i form av ridvägar, motionsspår och bilväg via sandtaget som man kan cykla upp, eller pushbike i skidbacken. Just nu går jag upp i spåret.

Senast ändrad:
Ekerö bike park?
Jag som skulle planera in fornstigen, men nu blev jag faktiskt mer sugen på att testa backen. Frågan är om man kan cykla från Ekerö centrum längs med bryggavägen till backen? För i så fall vore det grymt

Fornstigen -> fika/käk i centrum -> avrunda med bike parken

Ekerö bike park?
Lättrullad cykelbana hela vägen till backen från centrum längs Bryggavägen. Som sagt är den del av de två spåren som från toppen går i skidbacken snötäckta till största del. Spåren finns på Strava. Bifogar bild på spåren Röd/Blå samt streckad gul bilväg till toppen.

Bilagor

• Ekerö2.jpg
    Ekerö2.jpg
    270.2 KB · Besök: 108
Ekerö bike park?
Tjena fonky! Jag antar att det var dig jag pratade med i Glasberga. Cyklar du och din tjej/dam/fru nånting nu på det beryktade Ekeröfjället/Maskbacken? larsaw och jag snackade lite om man skulle dit nån dag och dra några repor. Jag behöver testa min cykel innan man åker längre bort. Både Larsa och jag har söner som borde prova Larsas McFury så de vet vad som väntar. Larsa själv behöver bara bota sin abstinens efter att ha servat andra alldeles för mycket på sistone.

Ekerö bike park?
Hej, absolut stämmer bra att det var jag. Vi cyklar där då och då för att hålla spåren från att växa igen. Nu håller den sista snöhögen på att vara helt smält och hela blåa spåret (bild ovan) ska på någon dag vara fritt.

Kul att fler vill köra här, banorna har många grävtimmar nedlagda sedan Ekerö Bike Park-tiden (tyvärr verkar de flesta i det gänget lämnat ön) och de håller förvånansvärt bra även om de är eroderade och övervuxna. Spåren är snabba och som syns på vyn ovan går stora delar av spåren i fallinjen. Höjdmetrarna dammas av ganska snabbt.

Hojta till ifall ni tar er hit så möter vi upp om vi är i närheten!

Ekerö bike park?
Kul! Nu är ju både Larsa och jag såna som måste ta ansvar här och där, men det skall nog gå att smita undan vad det lider. Jag skriver i tråden när det blir aktuellt. Då kanske nån mer hakar på.

Ekerö bike park?
Hojja runt i skogarna här mkt för typ 6-7mån sen.. mkt fint! Ska bli återbesök.
Slingan ner/upp som jag markera gul, jobb för en röjsåg, ta ner det vildvuxna så man kan klättra upp den vägen ist. :)
Samt laga lilla velodromen i trä också, markerad lila.

Kul att bränna runt på stigarna ner också!

Bilagor

• Ekerö2.jpg
    Ekerö2.jpg
    271 KB · Besök: 172
Ekerö bike park?
Oj detta har jag missat det är ganska nära mig. Fortfarande folk som åker här 2017?
Spåren är det bara en stig rakt ner eller finns det någon freeride känsla med möjlighet till hopp och lek ?

Ekerö bike park?
Hej, det rör sig lite i skogarna här ute på öarna. Spåren finns där, även om de är i behov av en hel del jobb. Det som spåren behöver mest av allt är folk som kör i dom. Passa på innan de börjar spruta konstsnö!

Ekerö bike park?
fonky sa:
Hej, det rör sig lite i skogarna här ute på öarna. Spåren finns där, även om de är i behov av en hel del jobb. Det som spåren behöver mest av allt är folk som kör i dom. Passa på innan de börjar spruta konstsnö!

Hur gick det med din benskada? Läkt? Farsa? Antagligen vid det här laget.

Ekerö bike park?
Va ute nyss och kolla! Gick upp längs med den blå markerade enligt bild ovan, den med velodromen.
Såg riktigt bra ut! Kort med säkert kul. Dock lerigt och en hel del löv så här i början av Januari :)

Tänker nog börja köra lite ibland, här då det är nära mig, bra under vintertid för att hålla liv i balansen om inte annat.
Samt för lite konditionträning uppåt.

Pm mig om nån vill haka nån helg
Uppvärmning kan va krattning av bermsen
Förutsatt att det är snöfritt.

Ekerö bike park?
Hasse#7 sa:
fonky sa:

Hej hej, Jotack vaden läkte ihop ganska bra till sonen kom ut i världen i somras. Det har samlats fler intressenter till spåren i facebookgruppen ”Vi som cyklar MTB på Ekerö”. Själv har tiden blivit lite knapp under hösten men jag hoppas cykla och gräva i vår.

Ekerö bike park?
fonky sa:
Hasse#7 sa:
fonky sa:

Hej hej, Jotack vaden läkte ihop ganska bra till sonen kom ut i världen i somras. Det har samlats fler intressenter till spåren i facebookgruppen ”Vi som cyklar MTB på Ekerö”. Själv har tiden blivit lite knapp under hösten men jag hoppas cykla och gräva i vår.

Haha. Föräldraskap kan inverka menligt på svarstiderna över internet. Bra att benet läkte och grattis till er för sonen. Skall kolla gruppen även om jag inte blivit ett dugg bättre på att cykla sånt här.

Ekerö bike park?
Petar till denna tråden igen då några i näme FB grupp var där idag och röjde lite. Ni som tidigare jobbat med spåren kanske kan ge till känna i FB gruppen om ni vill.
Fredrik

Ekerö bike park?
Lyfter igen. Kul att det händer grejer! Finns det något att cykla på? Kanske funnits hela tiden. Betalar man någonstans? Är det primärt DH och dödshopp eller finns det något att skumpa runt på med en HT?
Såg att det fanns möjlighet att bli medlem nu också, vilket verkade intressant :)

Ekerö bike park?
Det går framåt kan man säga :)
Men kortfattat är vi en förening som jobbar på frivillig basis som jobbar så mycket vi kan och har möjlighet till.

Det har varit primärt DH-spåren som vi försökt få ordning på med delvis ny dragning med lite flow och berms som alterantiv till att åka rakt ner i gamla spåret som heter DH Race, vi har lite jobb kvar för att bli helt klara där men det går framåt.

Vi har även fått klart ett avtal med markägaren Bonava (läs mer nedan)
Utöver det har vi massa planer på kul grejer att göra med nya spår m..m

Copy/klistrar lite från ett inlägg vi gjorde nyligen som sammanfattar status litegrann

Vi älskar Bonava! Tack vare deras positiva inställning till idrott och MTB i synnerhet har #bonava och Ekerö Bike Park i form av föreningen Ekerö MTB nu ett arrendeavtal på hela sex km MTB-led.
Ekerö MTB har redan påbörjat arbetet med att iordningsställa spåret. Målsättningen är att först göra klart en blå slinga med North Shore Features, tekniska partier, A/B-spår. Därefter markerar vi upp det tänkta mer utmanande röda spåret som kommer att vara av mer naturkaraktär.
Det bästa är att start och målgång är vid Ekebyhovsbackens parkering, Ekerö Bike Park blir nu en komplett cykelarena.
Vi lovar att posta bilder under processen till ett öppet spår!
Vill du hjälpa till? Join the Squad!
Ett par bilder nedan, en från nya stigen och en från DH-bygget

Finns länkar till våra sociala medier, och det går som sagt att vara med att stötta genom att bli medlem i Ekerö MTB om man har lust.

Bilagor

• brygga.jpg
    brygga.jpg
    909 KB · Besök: 151
  • FB_IMG_1631974764470.jpg
    FB_IMG_1631974764470.jpg
    170.3 KB · Besök: 142
Ekerö bike park?
Byggdag på Lördag för dom som har tid och lust :)

För er som inte har FB :)
Vi bygger alla lördagar 9-12. DH-gruppen sliter vidare med nya Race, Teknikbanan behöver en större kurva och XC-leden behöver ett par viktiga features. Vi behöver dig!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp