Ekrar till Big Bob 4.0

heldraget

Ny medlem
Ekrar till Big Bob 4.0
Hej, köpte min Big Bob 4.0 fatbike hos Intersport i Oslo förra året. Nyligen har 2 ekrar i bakhjulet gått av, normal belastning vad såvitt jag vet.

Min fråga är, hur kan jag hitta rätt eker till fälgen? Har inte kunnat hitta någon mejladress till tillverkaren, Nakamura. Och Intersport Oslo svarar inte på mejl.

Fälgarna är 26" och 103mm breda.

mvh,
Andreas

Ekrar till Big Bob 4.0
Jag minns inte vilka ekrar jag köpte till min, tog det mest lika jag kunde hitta på närmaste cykelverkstad.
Ta loss en och gå till din lbs och jämför reducering och längd, ta den som är mest lik och kör med den.
Köp gärna några extra eller ekra om hela hjulet med dt comp. för du kommer förmodligen att smälla fler ekrar framöver. Mina small högt när jag bromsade där det var guppigt, det hände 4 ggr på min 4.0 och ett par ggr på min mk2. Man lär sig ganska fort att känna igen ljudet som smäller med en hög klang.

Ekrar till Big Bob 4.0
Tack för tipset - har köpt ett gäng ekrar hos sportson! Ja det låter som om hela bakänden av cykeln håller på att gå i bitar :)

Men det verkar inte vara kvaliteten på ekrarna som är problemet - såg nu att vinkeln mellan eker och fälg är (för) brant för just bakhjulet, fram är ekrarnas vinkel helt normal.

Så ekrarna där bak kommer antagligen fortsätta att sticka. Kanske dags för en annan uppsättning fälgar.

Ekrar till Big Bob 4.0
Nja... Fram är dom ju ovanligt raka eftersom dom sitter varannan höger och varannan vänster på fälgen. Bak är ramens offsett samma som fälgens offsett om jag förstått det rätt, vilket borde betyda att vinkeln är liknande som på de flesta vanliga MTBs med 135mm baknav (för visst har du den som har 135mm baknav?). Eller hur menar du?

Om du vill byta fälgar så får du tänka på att det är lite speciell/ovanlig offsett din cykel (för visst har du den som har 135mm baknav?).

Ekrar till Big Bob 4.0
Jag tror att det är 135mm-fälg. Det som händer i bakfälgen är att infästningen i fälgen är offset på en enda rad och från denna rad går ekrarna både till vänster och höger sida om navet.

I bifogade bild ser man en dålig vinkel på andra ekern uppifrån.
Bakhjul.jpg

Om ekrarna hade fästs i mitten av fälgen skulle vinkeln bli betydligt bättre för varannan eker. Och det hade gått att ha ekrarna i mitten av fälgen, d v s dom går fria från bromsskivan. Men det kanske skulle ge för hög belastning på den redan urborrade fälgen.

Ekrar till Big Bob 4.0
Jo nu ser jag hur du menar och är beredd att hålla med till viss del.
Jag tror fortfarande att offsett i ram och offsett för ekerhål tar ut varandra så att det blir likt som på en vanlig MTB med 135mm nav.
Däremot ser det ut som att hålen för nipplarna är borrade på en vinklad yta, vilken gör att det blir en knäck vid skarven nippel/eker? (jag har sålt min 4.0 och kan inte kolla på den).

Är det smuts vid den mittersta ekernippeln, eller har du en spricka i fälgen där?
Jag fick mitt bakhjul bytt på garanti efter att jag fått sprickor i fälgen runt nipplarna.

Den nyare 4.0an med 190mm baknav har ekrarna monterade i 2 rader vilket gör att vinkeln på ekrarna blir snällare vid nipplarna. Den med 190mm nav flexar även mindre i bakhjulet vid belastning, vilket även det kan hjälpa ekrarna att få ett längre liv.

Ekrar till Big Bob 4.0
Jag tror att det är smuts, men ska undersöka närmare. Tack för tipset.

190mm-nav med dubbla rader låter ju som en snyggare lösning. Passar en sådan fälg på gamla Big Bob?

Det visste jag inte att Intersport i Sverige säljer fatbikes! Då ska jag prata med dom om fälgen/ekrarna.

Ekrar till Big Bob 4.0
heldraget skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror att det är smuts, men ska undersöka
> närmare. Tack för tipset.

Hoppas på smuts.

> 190mm-nav med dubbla rader låter ju som en
> snyggare lösning. Passar en sådan fälg på
> gamla Big Bob?

Lite vimsigt med vad som är vad...
Navet är navet och fälgen är fälgen. Ekernipplarna sitter i fälgen och ekerarna förbinder navet mot fälgen via nipplarna. Dessa delar bildar tillsammans ett hjul.

190mm nav passar inte i din ram som är gjord för 135mm nav.
Därför passar inte hjul avsedda för 190mm på din cykel.
Fälgarna är annars samma, förutom att hålen för ekernipplarna är borrad i 2 rader på 190mm varianten, så dom passar därför inte heller på din.

> Det visste jag inte att Intersport i Sverige
> säljer fatbikes! Då ska jag prata med dom om
> fälgen/ekrarna.

Det visste inte jag heller...

Ekrar till Big Bob 4.0
Nej det är ju klart förstås, att bredare nav inte passar i ramen - tänkte nog inte tanken fullt ut.

Nu har jag i alla fall efter många mekar-motgångar fått 2 nya ekrar på plats :)

Inga sprickor i fälgen och inga samtal till intersport. Är det förresten Big Bob 5.0 interpsort säljer? Det var lite knapphändig information på hemsidan.

Ekrar till Big Bob 4.0
heldraget skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det förresten Big Bob 5.0
> interpsort säljer? Det var lite knapphändig
> information på hemsidan.

Om man ska tro bilden och spec på sidan så ser det ut att vara en mk2 uppdaterad med snowshoe och 2x10.
Men bilder är ofta fel, så jag skulle vilja se en innan jag säger säkert.
Endast Umeå som har den i butik enligt hemsidan. Kanske läge att ta en trip dit någon kväll framöver?

Tillbaka
Topp