Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Enklare då att ha den i ryggsäck. Gör cykeln lika lätt....mmmrrrr sa:Skulle föreslå en påhängsmotor som du tar av på toppen och sedan skickar tillbaks till botten med en zipline. Klart coolast + att du får en lättare cykel i backen!
Fjärdebrunn sa:Inte utan att man har börjat se lite olika mönster kring elcykeltrådarna. De tycks upprepa sig.
Lika intressant som responsen är det faktum att det hela tiden fortsätter komma till nya glada TS med frågor om elcyklar.
Happyinnevånarnas positioner i frågan är fastgjutna sedan länge. Popcornskålen står numera alltid framme.
Maakus sa:Fjärdebrunn sa:Inte utan att man har börjat se lite olika mönster kring elcykeltrådarna. De tycks upprepa sig.
Lika intressant som responsen är det faktum att det hela tiden fortsätter komma till nya glada TS med frågor om elcyklar.
Happyinnevånarnas positioner i frågan är fastgjutna sedan länge. Popcornskålen står numera alltid framme.
Jag tror att intåget och stark marknadsföring av emtb och elcyklar allmänt har fått upp intresset av dessa. Man söker efter cykelforum och hamnar här med stor sannolikhet, sen så börjar hela cirkusen, med popcorn och allt.
Självklart finns det de individer som tycker det är roligt att trolla järnet här och på andra sidor. Det är ett lätt mål och det rör upp starka känslor. Det är lätt att starta en tråd, ställa en fråga om en laglig elcykel, för att sedan smyga in en ny fråga om hur man trimmar den.
Det blir inte bättre av myndigheternas ambiguitet i frågan, just nu finns det bara tolkningar och inget mer konkret.
Min inställning ha svängt, och har funderingar på att skaffa en emtb. Den svängde får några månader sedan, men har också med att mitt vänstra skenben numera består av 40-50% kirurgstål.
Skaffar jag en emtb så kan jag komma ut och cykla snabbare, inte som i fart utan tid, medans jag bygger upp mitt ben igen.
Nyttan med en embt är ju rätt stor när man som TS vill bli bättre på utförsåkning och inte har tillgång till lift. Man kan få in fler pass/utförsåkningar.
Så länge det ser ut som det gör i landet idag, så lär det vara relativt riskfritt att bete sig som ett arsle i skogen. Sannolikheten är väl snarare högre att nån markägare/boende ledsnar och tar lagen i egna händer i frustration över att samhället tappat greppet. Tyvärr.kave sa:Frågan är hur andrahandsvärdet blir på El MTB då det verksr soma att flertalet har typ 150mm fjädringsväg om det blir ett kristallklart förbud som också efterlevs. Inte världens trevligaste att pendla eller köra grusväg.
Å andra sidan körs det ju både mc och på senare år rejält med fyrhjulingar i skogen trots att det inte är tillåtet.
kave sa:Frågan är hur andrahandsvärdet blir på El MTB då det verksr soma att flertalet har typ 150mm fjädringsväg om det blir ett kristallklart förbud som också efterlevs. Inte världens trevligaste att pendla eller köra grusväg.
Å andra sidan körs det ju både mc och på senare år rejält med fyrhjulingar i skogen trots att det inte är tillåtet.
Amorbåge!ForesterGuy sa:ooms sa:Det kör en massa elmtb-cyklister olovligen på en bekants mark. Han undrar vilken taggtråd som är bäst för att få stopp på dem. Nån som kan rekommendera nåt?
Pilbåge?
Dom där aviserade enkla introduktionsjobben (eller vad Löfvén nu kallar det) för nyanlända och långtidsarbetslösa, det skulle ju kunna resultera i snabbutbildning och placering av nya skog- och naturvaktare. Som förutom att hålla motorfordonsförare borta eller rapportera till polis, på övrig tid kan underhålla och restaurera vandringsleder, spångar, broar, och bygga förbättringar åt muskeldrivna naturcyklister, och rullstolsburna personer i vissa naturområden.ooms sa:Så länge det ser ut som det gör i landet idag, så lär det vara relativt riskfritt att bete sig som ett arsle i skogen. Sannolikheten är väl snarare högre att nån markägare/boende ledsnar och tar lagen i egna händer i frustration över att samhället tappat greppet. Tyvärr.kave sa:Frågan är hur andrahandsvärdet blir på El MTB då det verksr soma att flertalet har typ 150mm fjädringsväg om det blir ett kristallklart förbud som också efterlevs. Inte världens trevligaste att pendla eller köra grusväg.
larsaw sa:På tal om hatet mot e-MTB, svarar jag:
1. För det första hotar det att göra MTBikers snabbare än väntat i naturen, där även gående vistas = stor risk att den reda beska debatter späs på ännu mera...
(Iof mest ett storstadsproblem, men procentuellt borde ju flest Happy’iter bo just i sådana, därav mängden hatare...)
2. E-MTB ÄR tyngre och sliter därmed mera på stigen, speciellt om dom framförs i högre fart än vanlig MTB. Och ja, fetknoppar på MTB’s sliter också mer på stigen men har troligen inte lika snabb framfart, så det borde jämna ut sig... :)
3. Happy’iter verkar älska STRAVA och är därför måna om att få behålla sina KOM’s från fuskande e-MTBikers... ;)
4. Det här med slitage är lite tudelat. E-MTB’s högre vikt borde rimligen ge mer tryck mot underlaget så att dom inte tappar fästet och spinner loss, dock gör samtidigt den högre vikten att mer kraft behövs för att ta sig över hinder eller stigningar. DOCK har åtminstonne EN av dom TVÅ e-MTB’s jag testat en mycket bra effektreglering, vilket gjorde att det vart MINDRE risk för hjulsläpp upp för dom tekniska klättringarna jag testade = mindre hjulsläpp o skada på stigen.
Så tre anledningar MOT e-MTB’s o en för! Få se hur jag resonerar när jag går i pension o inte längre orkar hänga med ungtupparna...
skier sa:Tyvärr är det nog försent ändå i stora delar av Europa, tycker det blir fler och fler förbud där det hänvisas till att vandrare skräms av cyklisterna, t ex https://www.mtb-mag.com/en/86-trails-become-illegal-in-trentino-italy/ eller i södra Tyskland där de i vissa delar har nån regel att man inte får cykla på vägar som är smalare än 2 meter.
Vad ska du göra med motorsåg och spade? Och på vems mark?BjornR sa:1. För storstäder där man byggt in skogen och inte finns någon plats kvar för nya stigar är det ett problem.
Ser det riktigt smidigt med emtb att kunna ta med motorsåg, spade och kratta nya stig på någon dag. Sedan är det bara att köra på stigen tills den packas till, men lycka till att få vanliga cyklar att köra i helt orörd skogsmark som har rullmotstånd gånghastighet i flåstempo.
ooms sa:Vad ska du göra med motorsåg och spade? Och på vems mark?BjornR sa:1. För storstäder där man byggt in skogen och inte finns någon plats kvar för nya stigar är det ett problem.
Ser det riktigt smidigt med emtb att kunna ta med motorsåg, spade och kratta nya stig på någon dag. Sedan är det bara att köra på stigen tills den packas till, men lycka till att få vanliga cyklar att köra i helt orörd skogsmark som har rullmotstånd gånghastighet i flåstempo.
BjornR sa:2. E-mtb väger 3-5kg mer än min trampcykel, inte jättemycket mer. Skulle säga att det är cyklister runt 70-80kg som sliter mest på stigarna, dom som trycker till i svängarna och gör svarta spår i varenda kurva. Räknar man w/kg så kommer ändå eliten att ha bättre kondition än en svensk SM-cyklist på elcykel. Orättvist att en liten skara ska ha 6-7w/kg och vi andra bara 3-5w/kg. Elcykel ger oss typ 1-2w/kg extra. Alla ska få ha bra kondition ;)
Erik O sa:BjornR sa:2. E-mtb väger 3-5kg mer än min trampcykel, inte jättemycket mer. Skulle säga att det är cyklister runt 70-80kg som sliter mest på stigarna, dom som trycker till i svängarna och gör svarta spår i varenda kurva. Räknar man w/kg så kommer ändå eliten att ha bättre kondition än en svensk SM-cyklist på elcykel. Orättvist att en liten skara ska ha 6-7w/kg och vi andra bara 3-5w/kg. Elcykel ger oss typ 1-2w/kg extra. Alla ska få ha bra kondition ;)
Lycka till att hitta motsvarande cykel med eldrift vägandes 3-5 kg mer. Men man kan ju såklart jämföra helt olika cykeltyper om det passar ens syften.
Jag undrar också hur mycket man måste väga för att eldriften ska bidra med 1-2 W/kg?
BjornR sa:Erik O sa:BjornR sa:2. E-mtb väger 3-5kg mer än min trampcykel, inte jättemycket mer. Skulle säga att det är cyklister runt 70-80kg som sliter mest på stigarna, dom som trycker till i svängarna och gör svarta spår i varenda kurva. Räknar man w/kg så kommer ändå eliten att ha bättre kondition än en svensk SM-cyklist på elcykel. Orättvist att en liten skara ska ha 6-7w/kg och vi andra bara 3-5w/kg. Elcykel ger oss typ 1-2w/kg extra. Alla ska få ha bra kondition ;)
Lycka till att hitta motsvarande cykel med eldrift vägandes 3-5 kg mer. Men man kan ju såklart jämföra helt olika cykeltyper om det passar ens syften.
Jag undrar också hur mycket man måste väga för att eldriften ska bidra med 1-2 W/kg?
17kg väger min cykel för tillfället och räknar man 20kg 250w cykel och cyklist 80kg 250w (3w/kg) och med elmotor får man 5w/kg. 2w/kg extra.
Loftberg sa:Oavsett el-cyklingens vara eller icke vara (jag tänker inte ta något parti i den här tråden), kan vi väl åtminstone punktera idén om att det bara är helt färska medlemmar som kommer in och skriver dessa trådar. TS själv har varit medlem sen 2015, och det rör sig mao inte bara om personer som 'googlat sig fram via e-mtb och hittat hit'. Ta upp strutsskallen ur jorden.
Erik O sa:Man kan inte klaga på kreativiteten i den uträkningen i alla fall :).
staine sa:Får man använda eldriven motorsåg i naturen? Utan markägarens tillstånd?
Spaceballs sa:skier sa:Tyvärr är det nog försent ändå i stora delar av Europa, tycker det blir fler och fler förbud där det hänvisas till att vandrare skräms av cyklisterna, t ex https://www.mtb-mag.com/en/86-trails-become-illegal-in-trentino-italy/ eller i södra Tyskland där de i vissa delar har nån regel att man inte får cykla på vägar som är smalare än 2 meter.
Nu är min italienska inte särskilt bra, men är det pga e-MTBs eller vanliga MTBs som detta förbud har uppkommit?
BjornR sa:Loftberg sa:Oavsett el-cyklingens vara eller icke vara (jag tänker inte ta något parti i den här tråden), kan vi väl åtminstone punktera idén om att det bara är helt färska medlemmar som kommer in och skriver dessa trådar. TS själv har varit medlem sen 2015, och det rör sig mao inte bara om personer som 'googlat sig fram via e-mtb och hittat hit'. Ta upp strutsskallen ur jorden.
Problemet är elcykelpremien som gör att elcykel blir lika dyr som en trampcykel och detta har lockat rätt många nya hit. Jag brydde mig i början men insåg att varför klaga på något som är så uppenbart att det kommer komma. Bara att klaga på politikerna och försöka bli av med elcykelpremien, få fler att köra bil för att det är bättre för miljön än några märken i skogen.
Hur skulle du räkna?
Ja, om du ska trimma skägget går det bra.staine sa:Får man använda eldriven motorsåg i naturen? Utan markägarens tillstånd?
Erik O sa:BjornR sa:Loftberg sa:Oavsett el-cyklingens vara eller icke vara (jag tänker inte ta något parti i den här tråden), kan vi väl åtminstone punktera idén om att det bara är helt färska medlemmar som kommer in och skriver dessa trådar. TS själv har varit medlem sen 2015, och det rör sig mao inte bara om personer som 'googlat sig fram via e-mtb och hittat hit'. Ta upp strutsskallen ur jorden.
Problemet är elcykelpremien som gör att elcykel blir lika dyr som en trampcykel och detta har lockat rätt många nya hit. Jag brydde mig i början men insåg att varför klaga på något som är så uppenbart att det kommer komma. Bara att klaga på politikerna och försöka bli av med elcykelpremien, få fler att köra bil för att det är bättre för miljön än några märken i skogen.
Hur skulle du räkna?
Jag tycker det är lite oklart om du räknar bara cyklisten eller ekipaget som helhet när du räknar watt/kilo. i siffrorna du anger för cyklister så antar jag att du inte räknat med cykelns vikt, så vi kan göra så här med. En vanlig stigcyklist väger kanske 80 kg.
För medeleffekten 250/80 = 3,125 W tillförd effekt/kg
För maxeffekten 700/80 = 8,75 W tillförd effekt/kg
BjornR sa:Erik O sa:BjornR sa:Loftberg sa:Oavsett el-cyklingens vara eller icke vara (jag tänker inte ta något parti i den här tråden), kan vi väl åtminstone punktera idén om att det bara är helt färska medlemmar som kommer in och skriver dessa trådar. TS själv har varit medlem sen 2015, och det rör sig mao inte bara om personer som 'googlat sig fram via e-mtb och hittat hit'. Ta upp strutsskallen ur jorden.
Hur skulle du räkna?
Jag tycker det är lite oklart om du räknar bara cyklisten eller ekipaget som helhet när du räknar watt/kilo. i siffrorna du anger för cyklister så antar jag att du inte räknat med cykelns vikt, så vi kan göra så här med. En vanlig stigcyklist väger kanske 80 kg.
För medeleffekten 250/80 = 3,125 W tillförd effekt/kg
För maxeffekten 700/80 = 8,75 W tillförd effekt/kg
Vilket ger sämre boost ju hårdare man trampar eller? Har inte kört någon elcykel så har ingen aning om hur den rampar in och modulerar effekten. Visst, jag räknar bort cykeln från åkaren då trampcykeln inte är begränsad till 25km/h, du tappar inte farten för att motorn slår av på samma sätt. Så när trampcyklarna flyger fram i 25-35km/h på stig med lätt utför så är elcykeln långt bak om den inte är trimmad.
Fjärdebrunn sa:Jag känner och tycker det finns ett klart stöd i lagen för en tämligen klar gränsdragning mellan röra sig till fots, cykel eller tex skidor samt i vissa fall till häst i naturen i enlighet med allemansrätten och då på andra sidan den gränsen olika typer av motoriserade fordon. Vad de senare kallas, drivs av eller går under för trafikregler förefaller spela mindre roll i t ex Allemansrätt och Terrängkörningslag. All argumentation för e-mtbs rätt till naturen blir i detta sammanhang lätt absurd.
Här skapas då dessutom en diskussion och konflikt när vi med historiken tillgänglig vet att all typ av missbruk av natur och stigar, speciellt i storstadsnära miljöer leder till hetsiga åsikter från andra och senare gärna till förbud när reservat inrättas eller andra förändringar ska till. För 15 år sedan fanns en ganska livlig diskussion här med och om Lagombras NS-byggen i Hellas. Närmast byggda som ett statement mot ett reservat i vardande. I andra sammanhang gjordes utredningar om olika besökargruppers upplevelser. En åsikt som fick näring var att cyklister skrämdes och slet på stigarna. Nu lever stigcyklingen i Hellas rättsligt på en klantig regelskrivning där dock syftet var att få bort den.
Jag ser att e-mtb kan få lite samma betydelse som NS-byggena för möjligheten att även framgent inkludera mtb som en del av friluftslivet i skog och mark. Ett nålstick i sidan, kanske mer symbolik än praktisk betydelse, men när allt läggs samman inte en positiv faktor för stigcyklingens status. Därav att jag tror att det "smäller" när frågorna om e-mtb kommer på ett cykelforum som har sin innersta kärna i stigcyklingen.
Från början avsåg NS-bygge ramper/spångar som byggts för att komma förbi fallna träd och liknande. Sen blev det en grej att bygga sånt även där det inte behövdes. Kittlande cykling men frikostigt med blåmärken om man gör bort sig.Jimel sa:Vad var det för NS-byggen? Vad betyder NS? :)
åberg sa:Från början avsåg NS-bygge ramper/spångar som byggts för att komma förbi fallna träd och liknande. Sen blev det en grej att bygga sånt även där det inte behövdes. Kittlande cykling men frikostigt med blåmärken om man gör bort sig.Jimel sa:Vad var det för NS-byggen? Vad betyder NS? :)
North Shore ligger på Nordamerikas västkust.
https://www.mountainbikingbc.ca/vancouver-coast-mountains/north-shore/
staine sa:Får man använda eldriven motorsåg i naturen? Utan markägarens tillstånd?
Du tycker att du har full rätt att anlägga nya stigar på annans mark? Eller ser du till att skaffa markägarens tillstånd?BjornR sa:ooms sa:Vad ska du göra med motorsåg och spade? Och på vems mark?BjornR sa:1. För storstäder där man byggt in skogen och inte finns någon plats kvar för nya stigar är det ett problem.
Stigvård. Hur blir annars nya stigar till? Men visst, vi kanske ska lämna skogen och låta 40cm träd ligga över alla stigar, det är säkert lösningen för alla.
ooms sa:Du tycker att du har full rätt att anlägga nya stigar på annans mark? Eller ser du till att skaffa markägarens tillstånd?BjornR sa:ooms sa:Vad ska du göra med motorsåg och spade? Och på vems mark?BjornR sa:1. För storstäder där man byggt in skogen och inte finns någon plats kvar för nya stigar är det ett problem.
Stigvård. Hur blir annars nya stigar till? Men visst, vi kanske ska lämna skogen och låta 40cm träd ligga över alla stigar, det är säkert lösningen för alla.
ooms sa:Vad ska du göra med motorsåg och spade? Och på vems mark?BjornR sa:1. För storstäder där man byggt in skogen och inte finns någon plats kvar för nya stigar är det ett problem.