EL-cykel i 100km/h, Linköping.

Det enda ovanliga var väl att polisen hade resurser att göra något innan det blev en olycka med personskador. Bra där polisen! Ni kan ju!

Bengt-re sa:
Det enda ovanliga var väl att polisen hade resurser att göra något innan det blev en olycka med personskador. Bra där polisen! Ni kan ju!
Tycker nog att i detta fallet hade det varit bättre om det naturliga urvalet haft sin gång och det blivit en singelolycka...

emmer sa:
Bengt-re sa:
Tycker nog att i detta fallet hade det varit bättre om det naturliga urvalet haft sin gång och det blivit en singelolycka...

Vi har väl i stort avvecklat naturliga urvalet, och jag kan nog hellre se att folk lagförs än att de skadar/dödar sig själv eller någon stackare på väg till ica för att köpa sin påskmust.

Vart rammad av en idiot på elmoped för några dar sen. Han tyckte inte jag cyklade fort nog eftersom det var is på cykelbanan. Något fetlagd och möjligtvis inte helt nykter. Iklädd vidöppen päls i 40 knyck. Kan iofs va så att han vart irriterad på mina lycrabyxor...

Polisen stoppade en oregistrerad oförsäkrad lätt motorcykel med trampor (justerbara fotpinnar), snarare. Bra att han höll sig på vägen åtminstone, där är han i gott sällskap.

Getabocken sa:
Åh fan, nu kommer alla skitnödiga elcykelhatare på happy ha något att glädjas över!

Inte alls. Jag blir alltid lika glad när en elmop... förlåt. Elcyklist blåser förbi mig i 50 blås på CYKELbanan.

Många på elcyklar ser så skönt malliga ut på sina ekipage också. "Kolla vad snabbt jag cyklar". ?

Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
Igino Cazzola sa:
ForesterGuy sa:
...plocka bort strypningen på en vanlig EU-moppe, de lär också gå i 100 då...
Du skall inte tro på allt du läser på nätet.

Det här var vad en jobbarkompis påstod om sin EU-moppe.

Det påstod folk på 70-talet om sin moppar också. Det var inte sant då heller....

På den tiden var det ju snarare riktigt trim, cylinderbyte etc.
Min moped fanns med 80-kubikare på andra marknader, och 200-kubikare fanns på eftermarknaden.
Jag har min kvar, otrimmad. ;-)

ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
Igino Cazzola sa:
ForesterGuy sa:

Det påstod folk på 70-talet om sin moppar också. Det var inte sant då heller....

Min moped fanns med 80-kubikare på andra marknader, och 200-kubikare fanns på eftermarknaden.

Zundap?

Tror att Sverige (eller är det bara här på Happy?) är lite långsamt i elcykling-förståelse. Man kan ju köpa för några år sen snabba elcyklar, tex eRockit 80km/h, B'52 75km/h eller Luna Apex som bara kan 60km/h men då har man en fs carbon fatbike ;) Man behöver bara ett körkort, men det har ju nästan alla, och pengar.
Här tex e-mtb M1 Spitzing+ 75km/h: http://ebike-mtb.com/en/s-pedelec-m1-spitzing-plus/

Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
Igino Cazzola sa:
ForesterGuy sa:

Zundap?

Nä.

Yonna sa:
Tror att Sverige (eller är det bara här på Happy?) är lite långsamt i elcykling-förståelse. Man kan ju köpa för några år sen snabba elcyklar, tex eRockit 80km/h, B'52 75km/h eller Luna Apex som bara kan 60km/h men då har man en fs carbon fatbike ;) Man behöver bara ett körkort, men det har ju nästan alla, och pengar.
Här tex e-mtb M1 Spitzing+ 75km/h: http://ebike-mtb.com/en/s-pedelec-m1-spitzing-plus/

Beror ju lite på fordonsklassningen också, fördelen med en som är cykelklassad är att man inte behöver trafikförsäkring.
Kollade lite grovt vad det skulle kosta att försäkra min gamla moped, över hundringen per månad. Bäst att göra den körklar först... ;-)

Från artikeln:
"Föraren har enligt polisen inte velat uttala sig om handlingen men han säger ändå att han var på väg till sitt jobb och att han hade bra kontroll och att en mekanisk broms fungerade."

Hade han nu haft hydrauliska skivbromsar som fungerat fram och bak hade det nog inte varit lika allvarligt enligt polisen. Förbjud mekaniska bromsar på el-cyklar!

JTF sa:
Från artikeln:
"Föraren har enligt polisen inte velat uttala sig om handlingen men han säger ändå att han var på väg till sitt jobb och att han hade bra kontroll och att en mekanisk broms fungerade."

Hade han nu haft hydrauliska skivbromsar som fungerat fram och bak hade det nog inte varit lika allvarligt enligt polisen. Förbjud mekaniska bromsar på el-cyklar!

Bättre om han haft två?

Yonna sa:

Nja, det behövs väl lite mer än så.. som t.ex nummerskylt, trafikförsäkring och godkänd mc-hjälm.

Yonna sa:
Jag har inget emot snabba el(motor)cyklar, så länge de framförs i enlighet med svensk lag, dvs har registreringsskylt, försäkring och är besiktigade, samt inte framförs på cykelbana och inte fortare än gällande hastighetsbegränsning.
Precis som för alla andra fordon, så skall de framföras enligt lagar och föreskrifter. Om man inte gillar det får man jobba för en förändring av lagen.

Igino Cazzola sa:
"Den bestod nämligen av två kapacitetsval, en på 1 000 watt och ett på 4 000 watt..."

Se'n när blev Watt ett kapacitetsmått?
Ungefär samtidigt som hastigheten polisen höll för att komma ifatt säger något som helst om hastigheten hos "el-cyklisten".

Jag kan ha sett cykeln ifråga. Det var där i krokarna och den körde på stor väg. Utan hjälm och inte ett tramptag. Eller var det i Norrköping?

Brukar bli omcyklad av en elcykle varje morgon till jobbet och det finns ingen chans att den går i 25km , försökte hänga på den en morgon... trampade så jag kände mig kräkfärdig men hade inte en chans att hänga med endå.

aja det är tråkigt att det finns folk som misssköter detta.

Tillbaka
Topp