EL-cykel i 100km/h, Linköping.

Spacekitty sa:
janolle sa:
Spacekitty sa:
janolle sa:
Kanske inte men det är ju tillåtet att köra
på motorväg med EU bil EU moppe då måste det va lagligt att köra elcykel på motorväg.

Mopedbil? Nej den får du inte köra med på motorväg.

EU bil !!

Och exakt vad är det? Du har hittat på den benämningen själv.
Det finns googel.....Är en JÄVLA skilnad på Moppebil & EU bil.

janolle sa:
Spacekitty sa:
janolle sa:
Spacekitty sa:
janolle sa:
på motorväg med EU bil EU moppe då måste det va lagligt att köra elcykel på motorväg.

EU bil !!

http://lmgtfy.com/?q=eu+bil tycker bara man får fram mopedbilar? Måste vara fel på mitt google...

h.g.j sa:
janolle sa:
Spacekitty sa:
janolle sa:
Spacekitty sa:
janolle sa:

EU bil !!

http://lmgtfy.com/?q=eu+bil tycker bara man får fram mopedbilar? Måste vara fel på mitt google...
janolle menade tydligen googel :-)

Eller kan det vara en Goggomobil som janolle menar? :-D

-> https://sv.wikipedia.org/wiki/Goggomobil (en tysk mikrobil)

2325697433.jpg

3236313444.jpg

h.g.j sa:
janolle sa:
Spacekitty sa:
janolle sa:
Spacekitty sa:
janolle sa:

EU bil !!

En eu bil har 4 hjul . Moppe bil får bara gå i 25km/h och har 3 hjul en sittplats. Eu bilen ska gå i 50 men
går oftast i 80km/h har passagerar stol och ser ut som en vanlig bil. Moped bil krävs inget körkort
på, Eu kort på bilen.

Senast ändrad:
janolle sa:
h.g.j sa:
janolle sa:
Spacekitty sa:
janolle sa:
Spacekitty sa:
janolle sa:

EU bil !!

En eu bil har 4 hjul . Moppe bil får bara gå i 25km/h och har 3 hjul en sittplats. Eu bilen ska gå i 50 men
går oftast i 80km/h har passagerar stol och ser ut som en vanlig bil. Moped bil krävs inget körkort
på, Eu kort på bilen.

Hoppsan...bäst du meddelar Transportstyrelsen att dom fått allt om bakfoten...
"Moped är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul och som delas in i två klasser, moped klass I och moped klass II.
Moped klass I är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul och som är konstruerat för en hastighet av högst 45 km/timmen.
Moped klass II är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul, som är konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen och vars effekt inte överskrider 1 kilowatt." https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/

janolle sa:
h.g.j sa:
janolle sa:
Spacekitty sa:
janolle sa:
Spacekitty sa:
janolle sa:

EU bil !!

på, Eu kort på bilen.

Nä.

Följande klasser av motorfordon, baserat på hastighet (och lite regler om motoreffekt, men dem hoppar vi över nu), för personbefordran finns i Sverige:
Moped klass 2 (25 km/h)
Moped klass 1 (45 km/h)
Motorcykel
Personbil

Tre- och fyrhjuliga täckta fordon med rätt hastighet och motoreffekt räknas till någon av mopedklasserna, s.k. mopedbilar. Eventuellt finns det liknande fordon som räknas som motorcykel, men där är jag osäker. Någon "EU-bil" i 50-80 km/h finns inte - antingen är det en moped eller så är det en personbil.

Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.htm

[/quote]
på, Eu kort på bilen.[/quote]

En annan eu-regel är att man inte får skriva isär.

janolle sa:
åberg sa:
janolle sa:
det är ju tillåtet att köra på motorväg med EU bil EU moppe då måste det va lagligt att köra elcykel på motorväg.
Menar du att man får köra EU-moppe (moped klass I) på motorväg?
Ja det får man. Det är väl prat om att "vanlig" cykel ska få köra vänstertrafik på motorväg.

Nä.

Trafikförordningen (1998:1276) 9 kap. 1 § första stycket 1:
"På en motorväg gäller följande.
1. Endast trafik med motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade för och får framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen får förekomma. Mopeder klass I får dock inte framföras på en motorväg."
9 kap. 2 §:
"Bestämmelserna i 1 § första stycket 1-5 och andra stycket gäller i tilllämpliga delar även trafik på en motortrafikled samt på- och avfartsvägar till en sådan väg."

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K9

janolle sa:
åberg sa:
janolle sa:
det är ju tillåtet att köra på motorväg med EU bil EU moppe då måste det va lagligt att köra elcykel på motorväg.
Menar du att man får köra EU-moppe (moped klass I) på motorväg?
Ja det får man. Det är väl prat om att "vanlig" cykel ska få köra vänstertrafik på motorväg.
Det är väl prat om att Lance Armstrong ska börja cykla TdF igen också.

Jag cyklade på motorvägen vid Jönköping E4an? Blev stoppad av polisen ganska snabbt. Här får du
inte cykla sa hen, men jag fick cykla tillbaka på fel sida.

janolle sa:
En eu bil har 4 hjul . Moppe bil får bara gå i 25km/h och har 3 hjul en sittplats. Eu bilen ska gå i 50 men går oftast i 80km/h har passagerar stol och ser ut som en vanlig bil. Moped bil krävs inget körkort på, Eu kort på bilen.

Så det du menar med "EU moppe" verkar vara trehjulig moped klass II, stämmer det? I vilken omfattning fyrhjuliga förekommer på gatan vet jag inte men det verkar som transportstyrelsen tycker att det finns utrymme i lagstiftningen även för fyrhjuliga mopeder klass II.
Citerar ingressen från https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Moped-klass-II/
Transportstyrelsen sa:
Moped klass II är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul, som är konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen och vars effekt inte överskrider 1 kilowatt.

Sen har vi det som du kallar "EU bil" eller "eu bil" och där vet jag inte vad du menar riktigt. Kan det vara fyrhjulig moped klass I?
Citerar ingressen från https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vagtrafik/Fordon/fordonsregler/Moped/Moped-klass-I/
Transportstyrelsen sa:
Moped klass I är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul och som är konstruerat för en hastighet av högst 45 km/timmen.
Fast då är det ju inte 50 km/h som gäller så det verkar som du menar nåt annat. Eller?

H. sa:
Varför bemödar ni er ens med att svara trollet?
Jag tänkte att det kanske bara var en okunnig person som skulle kunna lära sig nåt men hen ter sig rätt mycket som ett troll, det har du rätt i.

@janolle, vad har du för anledning att försöka sprida felaktigheter? Är det nån som betalar dig eller har du ideologiska skäl eller är du bara dålig på att veta hur lagar, regler och överenskommelser i det här samhället ser ut?

åberg sa:
H. sa:
Jag tänkte att det kanske bara var en okunnig person som skulle kunna lära sig nåt men hen ter sig rätt mycket som ett troll, det har du rätt i.

@janolle, vad har du för anledning att försöka sprida felaktigheter? Är det nån som betalar dig eller har du ideologiska skäl eller är du bara dålig på att veta hur lagar, regler och överenskommelser i det här samhället ser ut?
Varför skriver ni överhuvud taget i en tråd som inte handlar om cyklar.

janolle sa:
åberg sa:
H. sa:

Varför skriver ni överhuvud taget i en tråd som inte handlar om cyklar.

Varför gör du det? Finns många trådar här som inte handlar om cyklar, denna hade ju iaf pedaler.

Elbilen Uniti som skall tillverkas i Lund är en sån som inte är mopedbil och inte heller bil. En ny klass för att täcka ett nytt behov

Jag orkar inte leta reda på allt och bli fullt insyltad här. Men som jag minns det tummar man bland annat på säkerhet och minskar mått och hastighet till förmån för räckvidd och pris. Det här är viktigt eftersom alla vill åka en och en och det inte är rimligt med en dieselsuv i stan inom en nära framtid.

Ah. Du menar att personbilsklassen har krav på fordonens säkerhet som gör det svårt att bygga små lätta elbilar?
Tänkte inte alls på den aspekten, men då är jag nog med på noterna.

Men jag hoppas dom tänker låta vanligt B-kort stå som krav, det finns tillräckligt mycket folk kör runt i utan koll på trafikregler.

N_sandstrom sa:
Ah. Du menar att personbilsklassen har krav på fordonens säkerhet som gör det svårt att bygga små lätta elbilar?
Tänkte inte alls på den aspekten, men då är jag nog med på noterna.

Men jag hoppas dom tänker låta vanligt B-kort stå som krav, det finns tillräckligt mycket folk kör runt i utan koll på trafikregler.

Skulle man köra bil bättre med körkort? Var stoppar man in kortet? Finns det nån kortläsare som
gör att bilen blir trafiksäker?

Undrar vad straffet blivit om de tagit honom för fortkörning, på elcykel istället. Den får gå 25, 75 knyck för fort, det blir nog fängelse i en bil eller på motorcykel.

Tillbaka
Topp