El cykelbygge..

El cykelbygge..
Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Makten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > -Andy- skrev:
> >
>
> > -----
> > > Elcyklar borde bara få användas av personer
> > med
> > > läkarintyg. Dvs. av personer som inte orkar
> > med
> > > en vanlig cykel.
> >
> > Kan inte du och övriga cykelreligiösa ta er
> > religion och stoppa upp där solen inte lyser?
>
> +1

-1

El cykelbygge..
PiPPiW skrev:
> Hubbe skrev:
> --
> > Köp en moppe istället eller börja träna :)
>
> Chansar grovt men kan vara att jag har
> svetto-cyklat längre och snabbare på en Crescent
> mini-cykel än dom flesta i det här forumet.
>
> Det var det som var poängen med 71 km/timmen ;)

:)

El cykelbygge..
Jag kan ju ge en liten update efter ca 60km på lådcykeln med 8fun-vevparti.

Jag har en spärr på elhjälpen på 25 km/h, den slår jag i princip aldrig i. En lådcykel med denna typ av styrning är definitivt inte gjord för höga hastigheter. Helt ok, med barnen i lådan vill man ändå ta det lugnt.

Längsta sträckan som vi har kört innan laddning är 35km, då visade batteriet fortfarande 2 av 4 pluppar, dock litar jag inte särskilt mycket på den mätningen. Ska man veta hur mycket energi man har kvar bör man ha en en Wh-mätare på cykeln. Men en räckvidd på 50km verkar inte orealistiskt, vilket täcker våra behov gott och väl.

500W räcker i alla fall gott och väl, använder i princip aldrig maxeffekten, förutom när det är en riktigt brant uppförsbacke som man behöver krypa upp för. Då är det smidigt med tumgasen, så att man kan hjäpa till även om man går bredvid cykeln. Tumgasen använder jag också ibland för att få igång cykeln från stillastående, annars så trampar jag själv i stort sett hela tiden.

Största problemet är att utväxlingen är alldeles för hög med 8funs drev på 44 tänder. Jag har beställt en spindel som passar till 8funs special-bcd och konverterar det till 104mm bcd, och beställde ett billigt 32-drev i stål (standard på Babboen är 33), men det har inte kommit än. Just nu använder vi bara första och andra växeln, och i branta uppförsbackar känns det som att jag belastar motorn alldeles för mycket. Jag är osäker på vad jag har för utväxling egentligen, eftersom jag inte har kollat upp vad Nexus 7 har för utväxling. Jag har i alla fall ett 21-drev bak om någon är intresserad.

Allt som allt är vi supernöjda, vi tar hellre cykeln än bilen till affären 5km bort, barnen älskar att sitta i den och dessutom får man faktiskt röra på fläsket lite, så länge man inte sätter hjälpnivån för högt =)

El cykelbygge..
Hej, givande att läsa er diskussion kring elcykel!

Jag har tänkt mig att slå till på ett BBS02 750w eller ett BBSHD (1000w) kit med batteri.
Lite fundersam kring hur jag gör detta smartast. Är det att köpa från em3ev eller Lunacycle och betala moms, tull skatt och allt va det är. Eller finns det någonstans, eller något sätt, att köpa för att kringå detta?

Skulle jag slå till på ett BBS02 med batterikit från exempelvis em3ev så landar det på ca 10 000kr. + tullavgift 12%? + moms 25%?

El cykelbygge..
Makten sa:
-Andy- skrev:
> Elcyklar borde bara få användas av personer med
> läkarintyg. Dvs. av personer som inte orkar med
> en vanlig cykel.

Kan inte du och övriga cykelreligiösa ta er religion och stoppa upp där solen inte lyser?

+41

Tillbaka
Topp