El-MTB

El-MTB
ooms sa:
Eriq sa:
Jag byggde ihop en el-MTB med 750 W motor och batteri från Kina för ett par år sedan. Mycket enkelt att skruva på min heldämpade Canyon och resultatet blev otroligt bra jämfört med förväntningarna. Den toppar uppåt 50 på väg och man kan hålla marchfart på runt 40 i en timme på en laddning, utan att trampa då. I skogen är det nästan lite som att åka motorcykel-enduro och det blir ganska snabbt fjädringen som sätter begränsningen för hur fort det går att köra så lite stöddigare grejer, typ downhill-hoj hade kanske varit att föredra som bas.

EDIT: Lite experimentell placering av batteriet på bilden. Funkar för transport men ekipaget blir lite baktungt i skogen.
Också förundras folk över att det finns cyklisthat och folk som lägger ut stenar, kvistar och stockar över mtb-stigar i skogen... Suck.

Man kan nästan få intryck av att du tycker det är en rimlig åtgärd under förutsättning att det bara är elcyklister som kör in i de utlagda hindren och kraschar.

El-MTB
El mtb är för jäkla skojjigt. Man kan köra på och fokusera på tekniken utan att behöva bli helt död efter ett långt pass. :) dessutom orkar man cykla långt mer och därmed träna upp sina trail skills snabbare.

Skulle någon ändå bli upprörd kan man lätt snabbt stänga av elen, alt lägga batteriet i ryggsäcken.

Senast ändrad:
El-MTB
Lejon sa:
...
Varför kommenterar ni moralpoliser inte allt i alla andra trådar också? Tex kan en vanlig mtb användas till lagbrott, tex kan man cykla på trottoarer eller i naturreservat. Varför inte påpeka det. Tänk om folk inte vet det??? Många cyklar säljs - ve och fasa - utan monterad ringklocka. Osv osv osv...
Jag tycker att det är bra att upplysa någon som funderar på att lägga X tusen kronor en el-mtb att den inte får användas i naturen. Det kan ju förstöra hela idén med köpet. Skulle någon råka köpa en cykel utan ringklocka, så är det ju inte så fasligt dyrt att komplettera med en sån.

El-MTB
Lejon sa:
Palle Kuling sa:
Lejon sa:
Bengt-re sa:
ooms sa:
TBone sa:
SocialGimp sa:
Måste ha missat något... Är el-MTB ett BIG NO-NO här på Happy? :)

Elcyklar får vissa här att reagera precis på samma sätt som vissa bilister gör när de ser landsvägscyklister. De skulle kunna bilda någon form av grupp tillsammans där de kan sitta och spy galla över de miffon som har fel sorts fordon och på så sätt förstör deras liv. Det verkar som om den upplevda kränktheten av att någon är ”fel sorts cyklist”, och viljan att demonstrera det så kraftfullt som möjligt, finns överallt.
Jag har inte sett nån som är negativ mot lagliga elcyklar som framförs på väg, tvärtom, de är väl utmärkta pendlingsredskap. Däremot reagerar folk mot trimmade elcyklar samt folk som kör elmtb i strid med Naturvårdsverkets riktlinjer. Om jag själv var spekulant på en elmtb skulle jag vara tacksam om jag blev upplyst att myndigheten som har till uppdrag att informera om allemansrätten gjort tolkningen att de inte omfattas av allemansrätten och att det lagliga användningsområdet därmed är begränsat. Är man en hatare då? Ett väldigt konstigt samhälle det isf har blivit...
Sedan finns det de som hävdar att Naturvårdsverket har fel, men de har inte lyckats presentera nån tydlig källa (lagtext, myndighetstolkning, etc) som stöder det de hävdar. Det enda som anförs är att Transportstyrelsen klassat elassisterat fordon upp till 25km/h som cykel, och att cykel får framföras enl allemansrätten. Samtidigt hänvisar Transportstyrelsen själv frågor gällande körning i terräng till Naturvårdsverket. Så resonemanget håller inte.

Nej - klart att de inte håller, men logik biter inte på folk som anser sig stå över samhällets regler.
Haha! Vad var det jag sa?
Det som stör mig och uppenbart flera andra är detta moraliserande och viktig-pettrande så fort någon frågar något elcykelrelaterat.

Varför kommenterar ni moralpoliser inte allt i alla andra trådar också? Tex kan en vanlig mtb användas till lagbrott, tex kan man cykla på trottoarer eller i naturreservat. Varför inte påpeka det. Tänk om folk inte vet det??? Många cyklar säljs - ve och fasa - utan monterad ringklocka. Osv osv osv...

Jag kan inte prata för alla andra, men för min del tycker jag att man ska vara försiktig med allemansrätten. vi cyklister har dåligt rykte som det är och behöver inte ytterligare hjälp från elcyklar att försämra det. Jag tror att resultatet från det endast kan bli cykelförbud för ALLA cyklar i många områden, t.ex. fjäll.

Jo för all del, poängen här är ju dock att den åsikten inte har något med TS fråga att göra. Han bor i ett annat land (!) och vill diskutera vilken cykel som kan vara bättr för att ta sig till bergen och cykla där i det landet. Att då reflexmässigt dra in allemansrätten blir både tjatigt och irrelevant anser jag. Precis som det vore att i varje tråd om landsvägscyklar påpeka att lagen kräver ringklocka eller något annat liknande.
Men forumet är ju fritt för all del. Har man som mål att skrämma iväg eller tjata ihjäl alla som inte kategoriskt är negativa till elcyklar så tror jag säkert det kan vara ett effektivt sätt att lyckas i sitt uppsåt.

+1

El-MTB
Eriq sa:
Vi kan kalla det medveten civil olydnad. Jag har MC-kort och har råd med eventuella böter för oregistrerat fordon.

Jag är ledsen, men du misslyckas totalt:

"Enligt Greenpeace har den civila olydnadens följande fyra grundprinciper:[1]

Inget våld
Ingen skadegörelse
Öppenhet
Ansvarstagande"

Att du har MC-kort ger dig inte minsta rätt till att köra motorcykel i skog och mark, oavsett om den är registrerad eller ej.

El-MTB
Jag känner mig som mottagare i en jävla Bukkakkefest när jag läser trådar om eMTB. Det är smutsigt från start till slut. Vik hädan era felknull.

El-MTB
Atlas sa:
Jag känner mig som mottagare i en jävla Bukkakkefest när jag läser trådar om eMTB. Det är smutsigt från start till slut. Vik hädan era felknull.

Jag känner likadant när jag läser LVG-trådar. Därför läser jag inte LVG-trådar. Man är ju rätt felknullad, för att använda dina ord, om man medvetet läser trådar om nåt man hatar.

El-MTB
Lejon sa:
ooms sa:
Eriq sa:
Jag byggde ihop en el-MTB med 750 W motor och batteri från Kina för ett par år sedan. Mycket enkelt att skruva på min heldämpade Canyon och resultatet blev otroligt bra jämfört med förväntningarna. Den toppar uppåt 50 på väg och man kan hålla marchfart på runt 40 i en timme på en laddning, utan att trampa då. I skogen är det nästan lite som att åka motorcykel-enduro och det blir ganska snabbt fjädringen som sätter begränsningen för hur fort det går att köra så lite stöddigare grejer, typ downhill-hoj hade kanske varit att föredra som bas.

EDIT: Lite experimentell placering av batteriet på bilden. Funkar för transport men ekipaget blir lite baktungt i skogen.
Också förundras folk över att det finns cyklisthat och folk som lägger ut stenar, kvistar och stockar över mtb-stigar i skogen... Suck.

Man kan nästan få intryck av att du tycker det är en rimlig åtgärd under förutsättning att det bara är elcyklister som kör in i de utlagda hindren och kraschar.

Oj, det var verkligen en generös tolkning...

El-MTB
Oj, här är man borta 1 dygn och då smattrar inläggen in som en kulspruta! Det är kul att höra allas åsikter, jag har lite distans till kritiken både bildligt och bokstavligt. Ett aktivt forum med lite sidospår är bättre än ett dött forum, så tack alla som bidragit oavsett åsikt i frågan!

Diskussionen har dock inte gått i den riktning som jag önskade. Hade varit kul att höra från någon med erfarenhet av en modern eMTB och vilka modeller man bör titta på. Utvecklingen går ju väldigt fort här och priserna verkar sjunka fort dom med så jag har svårt att utvärdera vad som skulle passa mig (och andra som vill ha en bra allround eMTB för "transport" och trails).

El-MTB
NLC sa:
Lejon sa:
ooms sa:
Eriq sa:

Oj, det var verkligen en generös tolkning...
Ogenerös snarare :-)

El-MTB
Efter ett enormt googlande testande och bekanta som kör e-mtb verkar det vara några märken som står ut positivt i e-mtb klassen.

- haibike
- scott
- specialized

Själv slog jag till på haibike efter att ha kollat sam pilgrims tubekanal. Man kan med säkerhet säga att man minst behöver lägga 30.000 på en okej e-mtb.

E-mbn network på youtube har jäkligt bra reviews. Sam pilgrims youtube kanal visar väldigt bra vad man kan göra med en e mtb , både för trails, dirtjumps, trials och street för den som är nyfiken.

El-MTB
Meistro sa:
Efter ett enormt googlande testande och bekanta som kör e-mtb verkar det vara några märken som står ut positivt i e-mtb klassen.

- haibike
- scott
- specialized

Själv slog jag till på haibike efter att ha kollat sam pilgrims tubekanal. Man kan med säkerhet säga att man minst behöver lägga 30.000 på en okej e-mtb.

E-mbn network på youtube har jäkligt bra reviews. Sam pilgrims youtube kanal visar väldigt bra vad man kan göra med en e mtb , både för trails, dirtjumps, trials och street för den som är nyfiken.

Tack för input!

Finns ju mängder med andra märken och det är svårt att veta om man missar ngt i utbudet. Verkar som att Canyon Spectral:on har fått ett bra mottagande men det är väl still early days för den hojen. Meridas toppmodell har ju fått väldigt bra kritik också men den är ganska dyr. Tror också man måste lägga minst 30k för en bra modell om inte mer.

Brukar också titta på EMBN men tycker att det inte finns några reviews eller jämförelser cyklar emellan alls där. Handlar mest om tech och olika climbing challenges e t c. Saknar rena reviews av cyklar som det finns för vanliga MTB. Det kanske kommer...

Sam Pilgrim kan nog skutta o göra konster på vad som helst man slänger till honom men han skulle nog inte acceptera att bli sponsrad av ett skitmärke å andra sidan. Tror du gjorde ett bra val!

Fråga:
Vad är skillnaden på ditt cyklande nu när du är en lycklig ägare till en Haibike eMTB? Blir det längre turer eller åker du på andra ställen än förut? Känner du att det är ok att trampa säg 2 mil för att komma till ett bra trail-område?

El-MTB
N_sandstrom sa:
Eriq sa:
Vi kan kalla det medveten civil olydnad. Jag har MC-kort och har råd med eventuella böter för oregistrerat fordon.

Inget våld
Ingen skadegörelse
Öppenhet
Ansvarstagande"

Nu har jag inte mycket till övers för Greenpeace men ser inte vad av ovanstående jag inte uppfyller.

El-MTB
Meistro sa:

- haibike
- scott
- specialized

Hej,
vilken hai blev det? dom med rimligt pris verkar ha ganska tråkiga komponenter, gaffel t.ex.
drömmen är en merida e-one sixty 800 som har fått bra recensioner.

El-MTB
Elcyklar är bara en fluga. Inga seriösa cüklister kommer nappa på det, eftersom cykling är en livsstil och det är kul att träna.

Om ett par år kommer det bara vara halta, lytta och andra personer som av diverse anledningar inte klarar av att cykla normalt som köper dem. Då är diskussionen över.

El-MTB
gerrardsdobbar sa:
Elcyklar är bara en fluga. Inga seriösa cüklister kommer nappa på det, eftersom cykling är en livsstil och det är kul att träna.

Om ett par år kommer det bara vara halta, lytta och andra personer som av diverse anledningar inte klarar av att cykla normalt som köper dem. Då är diskussionen över.

Jag ser det som en bra möjlighet att enkelt ta sig ut till bra turområden utan att behöva använda bil. Kollektivtrafik är inte tillgänglig där jag bor och emtb ger fina möjligheter att köra bra stigar långt bort från city.

El-MTB
moue sa:
gerrardsdobbar sa:

Jag ser det som en bra möjlighet att enkelt ta sig ut till bra turområden utan att behöva använda bil. Kollektivtrafik är inte tillgänglig där jag bor och emtb ger fina möjligheter att köra bra stigar långt bort från city.

Men...träningen!

El-MTB
ForesterGuy sa:
moue sa:
gerrardsdobbar sa:

Men...träningen!

Du får en heltkroppsträning än bara ben. Rycka 25kg kräver bra bålstyrka och armstyrka. Något som cyklister behöver... definitivt behöver.

Senast ändrad:
El-MTB
moue sa:
gerrardsdobbar sa:

Intressant, hur långt är det då till stigarna så det behövs elassistans?

El-MTB
Fjärdebrunn sa:
moue sa:
gerrardsdobbar sa:

Och räcker batteriet hem sen?

El-MTB
Fjärdebrunn sa:
moue sa:
gerrardsdobbar sa:

Till en av mina favoriter är det 11km enkel väg efter e45. Med en stigcykel är det inte så spännande att cykla den transportsträckan vilket gör att jag hellre lastar cykeln på bilen och kör dit. Med emtb kan jag troligtvis ta den transportsträckan och ha kraft att ta mig hem.

El-MTB
BjornR sa:
ForesterGuy sa:
moue sa:
gerrardsdobbar sa:

Men...träningen!

Du får en heltkroppsträning än bara ben. Rycka 25kg kräver bra bålstyrka och armstyrka. Något som cyklister behöver... definitivt behöver.

Så mycket väger inte min emtb.

El-MTB
moue sa:
Fjärdebrunn sa:
moue sa:
gerrardsdobbar sa:

Till en av mina favoriter är det 11km enkel väg efter e45. Med en stigcykel är det inte så spännande att cykla den transportsträckan vilket gör att jag hellre lastar cykeln på bilen och kör dit. Med emtb kan jag troligtvis ta den transportsträckan och ha kraft att ta mig hem.

Tja, mitt alternativ är att köpa en vanlig FS MTB och lassa den på bilen när jag ska ut. Fördelen med det är ju såklart att man har betydligt fler ställen att åka till.

Transportdelen är bara en komponent i ekvationen, tänker jag. Antal gånger upp o nerför en stig blir ju fler med en eMTB och man tar ju bort en del av det tråkiga med klättring.

En annan fördel med MTB, som i mitt fall, är att man kommer längre med en eMTB om man är ute på upptäcksfärd mellan byarna. Man får nog se ställen som man annars inte skulle få se med en vanlig MTB för att man helt enkelt inte orkar ta sig dit.

El-MTB
gerrardsdobbar sa:
Om ett par år? Läser man här i tråden verkar det vara så redan idag. Sitter o grinar över 11km transport och att det är jobbigt att cykla uppför... Herregud! Jag trodde man cyklade för att få träning...

Däremot för pendling kan ju elcykel vara jättebra, lockar nog över en del som inte skulle ta steget samt gör det enklare att cykla till jobbet utan att behöva duscha efteråt.

Senast ändrad:
El-MTB
Eriq sa:
N_sandstrom sa:
Eriq sa:

Inget våld
Ingen skadegörelse
Öppenhet
Ansvarstagande"

Nu har jag inte mycket till övers för Greenpeace men ser inte vad av ovanstående jag inte uppfyller.

Är du redo att ta kostnaden för eventuella konsekvenser av din olydnad?
Säg t ex att du har oturen att köra på och invalidisera en individ för resten av dennes liv. Osannolikt kanske men inte otänkbart.
Är du då redo att betala skadestånd och vårdkostnader för denne resten av dennes liv?
Risken för en olycka ökar ju med högre fart, detta är ett faktum oavsett hur fordonet drivs. Och jag antar att man inte lägger till den här effekten utan att vilja köra snabbt emellanåt.
Problemet när vi driver upp tempot på stigarna i våra naturområden är att det sker fler incidenter och möten med folk som på ett eller annat sätt blir skrämda och kanske i vissa fall även skadade. Återigen, detta gäller alla även de med vanliga cyklar.
De som skrämts/skadats blir ibland arga och skriker ut sin ilska och kräver åtgärder mot dessa hemska cyklister. Och då gäller det plötsligt alla oss cyklister, även de skötsamma. För många ser ingen skillnad. De klumpar ihop oss och tycker att alla på cykel far fram som dårar i skogen och det borde förbjudas.
Tar vi nu ett steg tillbaka och försöker se var vi står och vad som hänt de senaste åren så är det ganska tydligt.
Vi är fler som rör oss i skogen.
Vi är fler som kör fort på stigar. (Strava, e-mtb etc).
Fler och fler klagar på oss i tidningar forum osv.
På vissa ställen börjar det komma förbud. Andra ställen ser över om det ska förbjudas.
Fler och fler hemmagjorda hinder, åtgärder, fällor börjar poppa upp på stigarna.

Jag personligen är oroad över denna utveckling och ser helst den ökad ödmjukhet och försiktigare framfart från oss cyklister. Om vi är lite duktigare än vad som krävs av oss idag så kanske vi fortfarande kan köra fritt i skogen imorgon.
Om vi inte skärper till oss blir det nog snart sämre är jag rädd.
Om för många skriker om hur hemsk vår framfart är så blir det snart en sanning i beslutsfattarnas ögon.

Så var rädda om varann. Sluta skälla över de som rider, rastar hundar, promenerar och så vidare. Sänk farten vid möten och hälsa gärna. Sluta hetsa/hata så i trådarna. Försök att se saken ur fler perspektiv än ditt eget. Försök förstå. Jag förstår att det är kul med e-mtb. Men även att om de framförs fel kommer vi få ytterligare begränsningar i hur vi får nyttja skog och mark.

/Kalle

El-MTB
SocialGimp sa:
moue sa:
Fjärdebrunn sa:
moue sa:
gerrardsdobbar sa:

Tja, mitt alternativ är att köpa en vanlig FS MTB och lassa den på bilen när jag ska ut. Fördelen med det är ju såklart att man har betydligt fler ställen att åka till.

Transportdelen är bara en komponent i ekvationen, tänker jag. Antal gånger upp o nerför en stig blir ju fler med en eMTB och man tar ju bort en del av det tråkiga med klättring.

En annan fördel med MTB, som i mitt fall, är att man kommer längre med en eMTB om man är ute på upptäcksfärd mellan byarna. Man får nog se ställen som man annars inte skulle få se med en vanlig MTB för att man helt enkelt inte orkar ta sig dit.

Precis. Det är också en väldigt fin del med emtb.
Commencal meta power såg fin ut den också och vikten är ok.
Haibike verkar ha tunga cyklar.

El-MTB
ooms sa:
Jag trodde man cyklade för att få träning....

Och där sammanfattade du varför så många aldrig kommer att fatta det här med elcykel.
De allra flesta cyklar för att ta sig från A till B och det är säkerligen en klar minoritet som cyklar för att träna.

Edit: För egen del cyklar jag MTB för att det är kul. Inte för att träna.

Senast ändrad:
El-MTB
gerrardsdobbar sa:

Det är ju bra att ni renläriga jihadister talar om för oss otrogna hundar vad som gäller. Att ha cykeln till något annat än ren träning är givetvis helt oacceptabelt...

El-MTB
moue sa:
Fjärdebrunn sa:
moue sa:
gerrardsdobbar sa:

Oj då då förstår jag.
Var är världen på väg?

El-MTB
Makten sa:
ooms sa:

Och där sammanfattade du varför så många aldrig kommer att fatta det här med elcykel.
De allra flesta cyklar för att ta sig från A till B och det är säkerligen en klar minoritet som cyklar för att träna.

Du orkade inte läsa det jag skrev om pendling, dvs att ta sig fr A till B?
Jag förutsätter f.ö. att allt som folk gör frivilligt tycker de är kul. Annars är det nog fel nånstans...

El-MTB
ForesterGuy sa:
gerrardsdobbar sa:

Det är ju bra att ni renläriga jihadister talar om för oss otrogna hundar vad som gäller. Att ha cykeln till något annat än ren träning är givetvis helt oacceptabelt...

*slipar scimitaren*

El-MTB
Makten sa:
ooms sa:

Om man cyklar enkom för att träna så antar jag att man dricker alkohol enkom för att bli packad. Eller ligger bara för att fortplanta sig.

El-MTB
Makten sa:
ooms sa:
Du orkade inte läsa det jag skrev om pendling, dvs att ta sig fr A till B?

Kan du inte bestämma dig för vad av det du skriver som gäller innan du yttrar dig?

Jag förutsätter f.ö. att allt som folk gör frivilligt tycker de är kul. Annars är det nog fel nånstans...

Hur många tror du hade pendlat om de kunnat låta bli? Typ alla, tror jag.

Givet att jag har ett jobb där jag inte jobbar hemma så cykelpendlar jag av full frivillighet.

Tillbaka
Topp