Risken för en olycka ökar ju med högre fart, detta är ett faktum oavsett hur fordonet drivs. Och jag antar att man inte lägger till den här effekten utan att vilja köra snabbt emellanåt.
Problemet när vi driver upp tempot på stigarna i våra naturområden är att det sker fler incidenter och möten med folk som på ett eller annat sätt blir skrämda och kanske i vissa fall även skadade. Återigen, detta gäller alla även de med vanliga cyklar.
De som skrämts/skadats blir ibland arga och skriker ut sin ilska och kräver åtgärder mot dessa hemska cyklister. Och då gäller det plötsligt alla oss cyklister, även de skötsamma. För många ser ingen skillnad. De klumpar ihop oss och tycker att alla på cykel far fram som dårar i skogen och det borde förbjudas.
Tar vi nu ett steg tillbaka och försöker se var vi står och vad som hänt de senaste åren så är det ganska tydligt.
Vi är fler som rör oss i skogen.
Vi är fler som kör fort på stigar. (Strava, e-mtb etc).
Fler och fler klagar på oss i tidningar forum osv.
På vissa ställen börjar det komma förbud. Andra ställen ser över om det ska förbjudas.
Fler och fler hemmagjorda hinder, åtgärder, fällor börjar poppa upp på stigarna.
Jag personligen är oroad över denna utveckling och ser helst den ökad ödmjukhet och försiktigare framfart från oss cyklister. Om vi är lite duktigare än vad som krävs av oss idag så kanske vi fortfarande kan köra fritt i skogen imorgon.
Om vi inte skärper till oss blir det nog snart sämre är jag rädd.
Om för många skriker om hur hemsk vår framfart är så blir det snart en sanning i beslutsfattarnas ögon.
Så var rädda om varann. Sluta skälla över de som rider, rastar hundar, promenerar och så vidare. Sänk farten vid möten och hälsa gärna. Sluta hetsa/hata så i trådarna. Försök att se saken ur fler perspektiv än ditt eget. Försök förstå. Jag förstår att det är kul med e-mtb. Men även att om de framförs fel kommer vi få ytterligare begränsningar i hur vi får nyttja skog och mark.
/Kalle