El-MTB

El-MTB
Fjärdebrunn sa:
Givet att jag har ett jobb där jag inte jobbar hemma så cykelpendlar jag av full frivillighet.

Nu handlade det om att pendla, inte specifikt cykelpendla. Cykelpendla kan man ju föredra över andra färdmedel, men hade du verkligen föredragit att behöva pendla mot att inte behöva pendla? I det sistnämnda fallet kan du ju cykla samma sträcka åt vilket håll du vill istället på fritiden som du får av att slippa pendla.

El-MTB
Makten sa:
Fjärdebrunn sa:
Givet att jag har ett jobb där jag inte jobbar hemma så cykelpendlar jag av full frivillighet.

Nu handlade det om att pendla, inte specifikt cykelpendla. Cykelpendla kan man ju föredra över andra färdmedel, men hade du verkligen föredragit att behöva pendla mot att inte behöva pendla? I det sistnämnda fallet kan du ju cykla samma sträcka åt vilket håll du vill istället på fritiden som du får av att slippa pendla.

Givet att jag kan cykelpendla så föredrar jag att pendla.

El-MTB
Man kan ju tänka sig att man vet med sig att man är en latmask och att man om man jobbat i huset bredvid bara gått dit och satt sig och jobbat men att man om man har jobbet en bit bort och inte kan jobba hemma så blir man tvungen att pendla och att man då vet att man kommer att ta cykeln av ett eller annat skäl (inga allmänna kommunikationer och ingen bil, man gillar inte att åka buss, ...). I den situationen skulle man väl i någon mening kunna sägas föredra att pendla framför att inte göra det.

El-MTB
White_XC_Ultimate_Carbon sa:
Risken för en olycka ökar ju med högre fart, detta är ett faktum oavsett hur fordonet drivs. Och jag antar att man inte lägger till den här effekten utan att vilja köra snabbt emellanåt.
Problemet när vi driver upp tempot på stigarna i våra naturområden är att det sker fler incidenter och möten med folk som på ett eller annat sätt blir skrämda och kanske i vissa fall även skadade. Återigen, detta gäller alla även de med vanliga cyklar.
De som skrämts/skadats blir ibland arga och skriker ut sin ilska och kräver åtgärder mot dessa hemska cyklister. Och då gäller det plötsligt alla oss cyklister, även de skötsamma. För många ser ingen skillnad. De klumpar ihop oss och tycker att alla på cykel far fram som dårar i skogen och det borde förbjudas.
Tar vi nu ett steg tillbaka och försöker se var vi står och vad som hänt de senaste åren så är det ganska tydligt.
Vi är fler som rör oss i skogen.
Vi är fler som kör fort på stigar. (Strava, e-mtb etc).
Fler och fler klagar på oss i tidningar forum osv.
På vissa ställen börjar det komma förbud. Andra ställen ser över om det ska förbjudas.
Fler och fler hemmagjorda hinder, åtgärder, fällor börjar poppa upp på stigarna.

Jag personligen är oroad över denna utveckling och ser helst den ökad ödmjukhet och försiktigare framfart från oss cyklister. Om vi är lite duktigare än vad som krävs av oss idag så kanske vi fortfarande kan köra fritt i skogen imorgon.
Om vi inte skärper till oss blir det nog snart sämre är jag rädd.
Om för många skriker om hur hemsk vår framfart är så blir det snart en sanning i beslutsfattarnas ögon.

Så var rädda om varann. Sluta skälla över de som rider, rastar hundar, promenerar och så vidare. Sänk farten vid möten och hälsa gärna. Sluta hetsa/hata så i trådarna. Försök att se saken ur fler perspektiv än ditt eget. Försök förstå. Jag förstår att det är kul med e-mtb. Men även att om de framförs fel kommer vi få ytterligare begränsningar i hur vi får nyttja skog och mark.

/Kalle

Det bästa jag läst i denna tråd. Bra synpunkter och värderingar.

El-MTB
Text om det här med klungkörning och och att "ligga på rulle":

Risken för en olycka ökar ju med högre fart, detta är ett faktum oavsett hur fordonet drivs. Och jag antar att man inte lägger till den här effekten utan att vilja köra snabbt emellanåt.
Problemet när vi driver upp tempot på vägarna i vår är att det sker fler incidenter och möten med folk som på ett eller annat sätt blir skrämda och kanske i vissa fall även skadade. Återigen, detta gäller alla även de med vanliga cyklar.
De som skrämts/skadats blir ibland arga och skriker ut sin ilska och kräver åtgärder mot dessa hemska cyklister. Och då gäller det plötsligt alla oss cyklister, även de skötsamma. För många ser ingen skillnad. De klumpar ihop oss och tycker att alla på cykel far fram som dårar och det borde förbjudas.
Tar vi nu ett steg tillbaka och försöker se var vi står och vad som hänt de senaste åren så är det ganska tydligt.
Vi är fler som rör oss på vägarna.
Vi är fler som kör fort på vägar. (Strava, lvg etc).
Fler och fler klagar på oss i tidningar forum osv.
På vissa ställen börjar det komma förbud. Andra ställen ser över om det ska förbjudas.

Jag personligen är oroad över denna utveckling och ser helst den ökad ödmjukhet och försiktigare framfart från oss cyklister. Om vi är lite duktigare än vad som krävs av oss idag så kanske vi fortfarande kan köra fritt på vägen imorgon.
Om vi inte skärper till oss blir det nog snart sämre är jag rädd.
Om för många skriker om hur hemsk vår framfart är så blir det snart en sanning i beslutsfattarnas ögon.

Så var rädda om varann. Sluta skälla över de som kör bil, buss, lastbil och så vidare. Sänk farten vid möten och hälsa gärna. Sluta hetsa/hata så i trådarna. Försök att se saken ur fler perspektiv än ditt eget. Försök förstå. Jag förstår att det är kul med landsvägscyklar. Men även att om de framförs fel kommer vi få ytterligare begränsningar i hur vi får nyttja vägarna.

El-MTB
Miss Lycka 2.0 sa:
Jag tror inte att det går att förbjuda cyklister på allmän väg(förutom motortrafikled/motorväg).
Jag ser ingen problematik förutom cykelbanstvång.

Tror inte jag heller. Men allt är inte svart eller vitt. Även om det inte förbjuds kan det ju bli restriktioner i hur man får cykla på vägarna. Och att man inte får cykla på alla sträckor. Återigen, blir det tillräckligt infekterat, många som bråkar och olyckor så kommer det åtgärder. De åtgärderna tenderar ofta att bli sådana att vår frihet att göra som vi önskar blir reglerad.
Men om man med sitt beteende försöker förebygga debatten istället för att lägga ved på elden kanske vi får ha vår frihet lite längre. Sällan man vinner några fördelar på att provocera.

El-MTB
moue sa:
ForesterGuy sa:
Meistro sa:
Ville bara tipsa om en riktigt bra nyhetssida för e mountainbikes. Senaste nytt ect.

https://ebike-mtb.com/en/

Åh, titta, jag har en statussymbol. https://ebike-mtb.com/en/tesla-haibike/

Vilken hai har du? Har du provat någon annan elcykel att jämföra med?

Nä, jag har en Tesla. ?
En AllMtn RC blev det för två år sedan, http://www.rideaway.se/produkt/sduro-allmtn-rc/

El-MTB
Eriq sa:
sparhawk sa:
Jag:
* är imponerad av engagemanget.
* tycker det rent tekniskt är intressant.
* tycker det är coolt vad man relativt enkelt kan åstadkomma.

MEN... det där är inte längre en cykel. Du skulle kunna åka dit för olovlig körning (oregistrerad moped/MC osäker på gränsdragning).
Kör den på crossbana eller inhägnat område.

Tack!
Allt detta känner jag förstås till. Vi kan kalla det medveten civil olydnad. Jag har MC-kort och har råd med eventuella böter för oregistrerat fordon.

Lås in dig 6 månader istället.

Tillbaka
Topp