Elaka fälgkanter, bädda in däck i fält?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Har haft tur och lyckats cykla hundratals mil pendling, lvg och cx de Novatec Jetfly Disc jag köpte i våras utan att punka, utöver att ett däck sprack totalt nästan hemma en gång.

Det är ett helsike att få däcket att bli runt. Det vill inte sätta sig mot fälgkanten hela varvet runt.

Fälgarna är märkta UST-ready och vid däckbyten har jag märkt att det ofta krävs en viss procedur för att få däcket att bädda in mot fälgkanten. Jag tvålar/såpar in kanten och trycker i 8 bar med ordentliga pumptag för att få hjulet runt hela vägen. Sedan får jag släppa ner trycket till de 4-6 bar jag kör på beroende på däck (CX speed, GP4000 28mm, Schwalbe Marathon Winter).

Märkte i helgen vid punkan på Ötzin att detta inte funkar i fält och jag fick köra 6 mil lätt bumpandes. Jag kör med slang och undrar vilken strategi jag bör ha
- Köpa kolsyrepump och köra med vattenflaskan för proceduren ovan? Inte ens med en fin lezyne-pump gick det
- Fila ner fälgkanten? Den är så skarp att den gnager hål på däcksidorna tillslut

Jag gillar verkligen hjulen och vill få detta att funka.

Testa med smalare däck? Testa annars med en störe slang typ sv17 istället för smalslangen du kör med nu? Ännu grövre slang kan förbättra saken då den grova och tunna slangen ger tryck för att fixera kanttråden tidigare än en smal slang. Kolla på tvärsnittsprofilen av fälgen med aktuellt däck så klarnar det.

Båda råden ovan har löst problem liknande det du beskriver. Jag har precis samma problem med ett däck och den fälgen jag ville köra däcket på.

Säger inte att det löser ditt problem, men värt att testa.

Jag har ingen bra lösning för 'fält-lösning'. Men det slår mig att jag måste testa mina 'fält-lösningar' för jag behöver fylla och tömma på ungefär samma sätt på mina ryde-fälgar.
Dock så är jag inte främmande för att ha en 'fält-metod' och slang som jag inte skulle sätta på när jag riggar hjulen i verkstan,

Fick på telefon tips om att siliconspraya däcksidorna eller köra med stift för dörrlister.

Kolsyrepump blir det definitivt. Sedan kanske offra en del av flaskan för att blöta upp däcksidan tillsammans med en liten bit tvål...

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick på telefon tips om att siliconspraya
> däcksidorna eller köra med stift för
> dörrlister.
>
> Kolsyrepump blir det definitivt. Sedan kanske
> offra en del av flaskan för att blöta upp
> däcksidan tillsammans med en liten bit tvål...

Såpa påstås vara bra.

Tillbaka
Topp