Elcykel för året runt pendling- söker tips

Hej alla cykelvänner!

Jag har ca 5 km enkel till mitt arbete, cyklar året runt. Väl på jobbet har jag möjlighet att låsa in cykeln samt ge den laddning under dagen.

Cykeln bör ha: pakethållare, integrerad belysning och framdämpare. Jag kan också tänka mig att köpa en begagnad cykel. Just nu är jag inne på Haibike Sduro/Trekking eller något från Specialized? Söker tips på bra cyklar med god kvalité som klarar ovanstående med bravur. Budget är mellan 20-30 tkr.

Är på jakt efter något liknande för annans räkning men har då kravet ingen framdämpare. Blir nyfiken på varför du vill ha det? Jag tänker att de som sitter på dylik cykel mest tillför vikt och problem? Tyvärr verkar de flesta cyklar som uppfyller övriga krav ha just dämpgaffel, vilket är synd.

Är på jakt efter något liknande för annans räkning men har då kravet ingen framdämpare. Blir nyfiken på varför du vill ha det? Jag tänker att de som sitter på dylik cykel mest tillför vikt och problem? Tyvärr verkar de flesta cyklar som uppfyller övriga krav ha just dämpgaffel, vilket är synd.

Tycker att på vintern blir ofta vägbanan skrovlig och skakig. Då underlättar det med dämpning fram! Tänker jag. Kanske det med grövre/större däck går att få till samma effekt?

Ett 2.0 eller större däck ger minst lika bra effekt på det problemet som en dämpargaffel, men utan i närheten av samma kostnad, viktstraff och servicebehov. Tyvärr säljer dämpargafflar cyklar..

Ett 2.0 eller större däck ger minst lika bra effekt på det problemet som en dämpargaffel, men utan i närheten av samma kostnad, viktstraff och servicebehov. Tyvärr säljer dämpargafflar cyklar..

Intressant, har jag inte tänkt på. Batavus har ju i så fall lämpliga cyklar för mig, men är fälgen för smal för att ha ett tillräckligt brett däck mån tro?

Jag har en elcykel till pendling med någon suntourgaffel (som väl är vanligt på elcyklar ) på 100mm. När det är kallt och skrovligt som det är nu är den i princip lika hård som en stel gaffel. Den är alltså helt värdelös på vintern.

Jag har en elcykel till pendling med någon suntourgaffel (som väl är vanligt på elcyklar ) på 100mm. När det är kallt och skrovligt som det är nu är den i princip lika hård som en stel gaffel. Den är alltså helt värdelös på vintern.
Vad är dina tips för att komma tillrätta med det? Låter som att jag kanske behöver exkludera fjädring fram som något nödvändigt!

Man får köpa en kanondyr cykel med bra gaffel från början eller byta den som följer med på en cykel för 20-30k.
Verkar svårt att hitta cyklar med stel gaffel.

Hej alla cykelvänner!

Jag har ca 5 km enkel till mitt arbete, cyklar året runt. Väl på jobbet har jag möjlighet att låsa in cykeln samt ge den laddning under dagen.

Cykeln bör ha: pakethållare, integrerad belysning och framdämpare. Jag kan också tänka mig att köpa en begagnad cykel. Just nu är jag inne på Haibike Sduro/Trekking eller något från Specialized? Söker tips på bra cyklar med god kvalité som klarar ovanstående med bravur. Budget är mellan 20-30 tkr.

Hej,
Vad gäller laddning på dagen så lär du inte behöva ladda varje dag. Jag har drygt 12 km till jobbet enkel väg och brukar ladda ungefär efter varannan dag (4x12 km), men det beror väl såklart på hur mycket assistans man vi ha och hur kuperat det är.

Jag letade också efter en dämpad framgaffel, men hamnade på en relativt naken hoj utan dämpad gaffel som jag sen monterat pakethållare mm på. Vad gäller dämpad gaffel så tänker jag iaf att det inte spelar så stor roll viktmässigt om man har en elcykel. Den blir tung ändå :) Men som någon annan nämnde tidigare, det går ju att få hyfsad komfort med lite bredare däck och sen laborera lite med däcktrycket om man har en stel gaffel.

Om du ska köra året runt kan det kanske vara värt att fundera på något som är lättare att underhålla. Navväxel istället för utanpåliggande växlar? Hydraliska skivbromsar har väl de flesta elcyklar i den prisklassen, men det skulle jag leta efter. Bra kedjeskydd och vettiga skärmar för att undvika onödigt mycket salt och annat skit i drivlinan skulle jag nog satsa på.

Följer tråden då jag försöker leta efter något liknande till sambon som snart kanske blir elcyklist.

Själv pendalar jag med en fatbike från Tunturi. Hyffsad bra gaffel med 26x4.8 tums däck. Nu på vintern nubbdäck från Terrene Johnny 5 tummare. Bara njuta och cykla. Cyklat nu ca 700km på vintern lär bli 2k km innan snön smälter.

Tillbaka
Topp