Elcykel för jobbpendling?

Visst rullade jag nedåt och såg fler cyklar, men jag fick intrycket av att du ville länka till en specifik cykel. Om det inte skulle bli el så vill jag nog ned till max 10 tkr.

Clevinger sa:
Visst rullade jag nedåt och såg fler cyklar, men jag fick intrycket av att du ville länka till en specifik cykel. Om det inte skulle bli el så vill jag nog ned till max 10 tkr.
aha, nä det var tänkt att visa modellen överhuvudtaget bara. Finns ju massor med sådana där, för 10 lax får man en bra också om man letar på rätt ställe, kanske denna PlanetX nedan, eller så finns ju XXL's white. Nu är det rea på många ställen också så har man tur finns förra årets modell för extra bra pris. Kan vara rätt utsålt nu de vanliga storlekarna iofs.
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXLDNRIV/planet-x-london-road-sram-rival-11-bike

Men ändå. Detta blir ju nästan OT. Finns många pendlingscykeltrådar att grotta ner sig i om du inte vill ha elcykel :) du kan ju alltid köpa något billigt begagnat och känna på lite innan du satsar på en ny dyr, el eller inte.

Sambal Oelek sa:
Men ändå. Detta blir ju nästan OT. Finns många pendlingscykeltrådar att grotta ner sig i om du inte vill ha elcykel :) du kan ju alltid köpa något billigt begagnat och känna på lite innan du satsar på en ny dyr, el eller inte.

Håller med, låt denna tråd handla om elcyklar! Ska försöka provcykla en så småningom.

Akoa sa:
ForesterGuy sa:

Att många märken envisas med att sätta en kass framdämpare på en el-trekkingcykel är för mig ett mysterium.
+1
Ökar bara kostnaden, gör cykeln tyngre, och löser inget problem!
Förklaringen är väl att många okunniga köpare TROR att det är bra och därför köper...

Senast ändrad:
56659879764613.jpg

Mini_me sa:
Finns det lagliga kitt så man kan bygga om en vanlig cykel till el-hoj?

Nåt som går smidigt att ta på och av.
ja, det finns gott om lagliga 250W-kit utan trottel som begränsar till 25km/h. För att enkelt bygga om cykeln till en elhoj, men det är hyffsat permanent bygge då man drar kablar och sätter fast grejjer på ramen. Inte så man vill ta bort och sätta dit ofta. Men det går ju iaf.

Finns i princip tre olika lösningar vad jag vet (?), börjar med den som verkar ha sämst funktion men är lättast att ta på och av:

1) En liten låda med inbyggd kontroller och friktionshjul som sitter mot däcket.

2) Navmotor där man oftast får hela hjulet ombyggt och klart, finns även med inbyggd kontroller i motorn så man slipper den biten. Här ett exempel på en högst vanlig modell (med extern kontroller):
https://www.batbike.se/webshop/elcykelkit/bafang-swxk5-28-detail/

3) Mittmotor där man får byta ut vevpartiet till en motor, typ Bafang BBS01 och liknande.

Sedan tillkommer batteri, som man kan sätta antingen på flaskställshållaren eller pakethållaren.

Att göra reklam för det egna bolaget och dessutom i tredje person ses inte med blida ögon här på Happyride. Dina inlägg har rapporterats till moderatorer.

Om du vill köpa reklamplats kontakta:
Mårten Persson (+46 73 375 90 31)
Martin Åkesson (+46 73 674 61 60)

Senast redigerad av en moderator:
Jo tack. Blev också riktigt förvånad. Så jag ringe till dem. Trevlig tjej svarade och förklarade att bolaget har emellanåt inte haft ngn aktivitet och shoppen är ny. Det var allt hon sa.

Om jag varit lagd åt det hållet hade jag nog satsat på en Trek Conduit+.
Shimano Steps, 10 vxl, integrerade lampor, skärmar å pakethållare till ett hyffsat pris (17k)

Bilagor

• trek-2017-conduit-600x600.jpg
    trek-2017-conduit-600x600.jpg
    35.7 KB · Besök: 115
Fin. Jag skulle också köpa utan tung dålig dämpargaffel men jag har träffat flera nya pendlare som vill ha dämp eftersom de inte har teknik nog att slappna av i slagig snö/is och det blir jobbigt att hålla hårt i styret utan dämpare.
n+1 sa:
Shimano Steps, 10 vxl, integrerade lampor, skärmar å pakethållare till ett hyffsat pris (17k)

Senast ändrad:
Husqvarnan ser fet ut och kan säljas in hos min sambo som "damcykel", men 40 000kr? Nej tack!

Trek'en ser riktigt prisvärd ut!

Örjan Lax sa:
GoranS sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
500 watt, trimningsbar och med gaspedal och dessutom ful som stryk, hm ...
Hoppas inte Bengt-re får syn på den... :-)

Ligger bara på fel site. Testa med https://www.bytbil.com/mc

Illegala oreggade motorcyklar har väl lika mycket på happy annonsera att göra som bilar, knark eller dammsugare....

Bengt-re sa:
Örjan Lax sa:
GoranS sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
500 watt, trimningsbar och med gaspedal och dessutom ful som stryk, hm ...
Hoppas inte Bengt-re får syn på den... :-)

Ligger bara på fel site. Testa med https://www.bytbil.com/mc

Illegala oreggade motorcyklar har väl lika mycket på happy annonsera att göra som bilar, knark eller dammsugare....
Knark, du menar saker som heroin, kokain, amfetamin, ..., d.v.s. saker som cyklister tagit i prestationshöjande syfte? Det måste väl vara OnT!? ;-)

johan44 sa:
Fin. Jag skulle också köpa utan tung dålig dämpargaffel men jag har träffat flera nya pendlare som vill ha dämp eftersom de inte har teknik nog att slappna av i slagning snö och det blir jobbigt att hålla hårt i styret utan dämpare.
n+1 sa:

Med elcykel gör det ju inte så mycket att hojen blir tyngre, frugan önskar nu när det är knöligt på cykelbanorna att hon hade köpt något med dämpare, som det är nu så struntar hon i cykeln.

Fixa ballongdäck till frugan så blir det najs igen. Kanske kombinera med en mjuk damsadel eller en cane creek thudbuster

Är så dåligt plogat på gångbanorna här i Strängnäs så det räcker inte, är rejält knöligt så det till och med blir svårt att gå.

Jimel sa:
johan44 sa:
Fin. Jag skulle också köpa utan tung dålig dämpargaffel men jag har träffat flera nya pendlare som vill ha dämp eftersom de inte har teknik nog att slappna av i slagning snö och det blir jobbigt att hålla hårt i styret utan dämpare.
n+1 sa:

Med elcykel gör det ju inte så mycket att hojen blir tyngre, frugan önskar nu när det är knöligt på cykelbanorna att hon hade köpt något med dämpare, som det är nu så struntar hon i cykeln.
Om det inte är så långt att cykla och cykeln har växlar så fungerar en 25 kg cykel bra.

De gafflar som följer med såna cyklar är väl mer eller mindre värdelösa och packar ihop snabbt vid längre knölighet, eller? Tror att ballongdäck funkar bättre. Eller möjligtvis en Lyrik RC2..

Min sambo har inte klagat på den stela gaffeln på nuvarande cykel så det lär inte behövas sen heller. Däremot tänker jag att det är viktigt att ha en av de bättre motorerna?

edit: Vi har ett mindre berg på vägen till jobbet att cykla över.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp