Elcykel för tydligt behov, vad krävs?

okunnig

Medlem
Jag behöver hjälp av er som kan.

Jag tänker mig en mittmotor från känd tillverkare, cirka 70 Nm och ett batteri som överstiger 500 Wh. Upp till er att säga om jag tänker rätt eller om jag över-/underdimensionerar.

Användningsområde:
Daglig pendling till jobbet, cirka 8 km enkel väg. Det är relativt kuperad asfaltsväg varav en rejäl backe! Jag vill även ha möjlighet att hänga på en vagn och skjutsa ungarna till och från förskolan.

Jag är ute efter en så lätt, smidig och enkel färd som möjligt, tränar gör jag på annat håll.

Budget, ja vad krävs? Kring 30k känns som en peng som bör göra mig nöjd. Detta gäller enbart cykel, ev. vagn och andra tillbehör räknar jag inte in.

Tack!

Mittmotor, remdrift, integrerat batteri och växelnav skulle jag satsa på.
Bör finnas en del modeller i den prisklass som du angett. Cube, Canyon, Batavus med flera har fina cyklar med ovanstående egenskaper.
Även bra om den har dämpad gaffel då de brukar vara rätt tunga, så det blir lite obekvämt med stel gaffel.
Underhållsfritt och driftsäkert.

Tack för svar!

Yamaha RC Crosscore tycks vara ett alternativ som historiskt sålts nedåt 20k med rabatt. Hittar dock inte så mycket skrivet om den cykeln och den kanske inte är aktuell längre?

Jag tar gärna förslag på konkreta cyklar eller vad man ska hålla utkik efter. Är man sent ute om man ska jaga kampanjerbjudanden? Det är egentligen aktuellt först till senhösten så jag har tid att vänta om det är vanligt att rea ut årets cyklar efter sommaren t.ex.?

Tillbaka
Topp