Elcykel heldämpat (DH/AM/Enduro)?

imppen

Ny medlem
Hej!

Jag går och funderar på att skaffa en elcykel för att köra lite fortare stigar med. Vill ha heldämpat minst 120mm dämpning men gärna uppemot 150+mm eller därikring.

Vad bör jag tänka på inför införskaffning av denna typen av cykel? Tips på modeller?

Senast ändrad:
Att naturvårdsverket menar att de är olagliga att köra i skogen med. Finns dock inget prejudikat än vad jag vet.

Men bor du i glesbygd där det fulkörs mc i skogen utan att någon blir sur spelar det kanske inte jättestor roll.

Luthman Photography sa:
Haibike har väl någon vettig, samma med Cube. Sen finns ju Specializeds senaste, men den är ju vidrigt dyr.
Var kan man hitta dessa hojar? Har väl inte alltför fet ekonomi och detta kommer bli min "andra" cykel, så vill inte satsa fullt ut på den. Letar en vettig hoj till vettigt pris.
Lulle sa:
Varför vill du ha elcykel och inte en cykel där du trampar själv istället?
Jag tänkte köra både-och. Testade en elcykel i somras och det var rätt kul! Det kändes lite som cykling på steroider :)

Stelth är mer en elcross med pedaler.
Fick leka runt i en dag och den va grymt rolig.
En väldigt smidig cross känns den som.

Provade en Lapiere på mc mässan och det är ju mer cykling över. Fast man får lite extra skjuts.

Yep, hittade http://www.rideaway.se iaf som säljer dom i sverige. Vettiga priser också, kan inte tänka mig att det blir bättre pris jämfört med vilken produkt man får.

250W motorer verkar de flesta ha (haibike iaf). Nån som känner till någon med större motor (utan att det blir ett monster/elcross)? Eller kanske detta är alldeles lagom? Stealthcyklarna är gränsfall rent typmässigt vad jag letar.

Ni får ursäkta mina totala nybörjarfrågor, jag har verkligen noll koll på denna typen av cyklar, därför jag vänder mig till er som förhoppningsvis har bättre koll på läget och kan hjälpa mig på vägen. Ser att några spårar ur lite grann, försök håll er ontopic tack, jag letar inte en MC, äger redan en sådan.

Du vill alltså att vi ska rekommendera olagliga cyklar?

Enligt naturvårdsverket är det olagligt att cykla i skogen med elcyklar även under 250W.

Jag föreslår att du håller dig ur skogen med elcyklar och ställer frågan i ett motorcykelforum istället.

Ska jag ens svara på senaste inläggen? Det är orelevant var jag ska cykla, vill bara ha hjälp i val av cykel. Alla förslag på elcyklar är välkomna tack, däremot förslag på t.ex. ktm 690 tyckte jag var onödigt. Kan vi försöka hålla oss till ämnet så vore jag väldigt tacksam för hjälp!

250w och eldrift till max 25km/h är vad lagen tillåter. Huruvida man får ha dem i terräng är ännu oklart.

Lulle sa:
Du vill alltså att vi ska rekommendera olagliga cyklar?

Enligt naturvårdsverket är det olagligt att cykla i skogen med elcyklar även under 250W.

Jag föreslår att du håller dig ur skogen med elcyklar och ställer frågan i ett motorcykelforum istället.

Naturvårdsverkets tolkning har inte prövats, den är värd ungefär lika mycket som vilken annan tolkning av lagen.

Faacinerande att alla orkar tjabba i det här ämnet och komma med fåniga förslag.

Och även om det visar sig vara olagligt är vi alla cyklister rörande överens om att det är Moraliskt rätt att el-cykla i skogen.

Har tyvärr inga tips ellerrekomendationer men önskar dig lycka till med inköp av ny hoj!

imppen sa:
Ska jag ens svara på senaste inläggen? Det är orelevant var jag ska cykla, vill bara ha hjälp i val av cykel. Alla förslag på elcyklar är välkomna tack, däremot förslag på t.ex. ktm 690 tyckte jag var onödigt. Kan vi försöka hålla oss till ämnet så vore jag väldigt tacksam för hjälp!

Ville du ha motor enduro så är den ett bra val jämnförbar med övriga motorcyklar.

En gammal begagnad 80- eller 125-kubikscross är jättemycket billigare och mycket starkare. Dessutom mycket grymmare ljud! Braaap!

Tack för alla tips även ni som tipsar om bränsledrivna fordon, men jag har en KTM 350 och letar efter ytterligare en leksak, en ELcykel som man inte behöver reta upp folk med. Har researchat lite och de flesta verkar vara med 250W motorer som har vettig ram, men kunde tänka mig uppemot 1kW (1000W).

Nån som har koll på tillverkare som producerar hojar med större motorer uppemot 500W - 1kW? Haibike, Cube, Lapierre och Scott som jag kollat upp har 250W motorer allihopa (detta verkar vara den gräns som är laglig?), ska se om jag skulle få möjlighet att testa en sådan hos min lokala försäljare och se hur de känns. Men är fortfarande intresserad av att veta om det finns nån som tillverkar med kraftigare än 250W motorer i 25000-40000 kr prisklassen?

Senast ändrad:
erik h sa:
Du retar inte upp folk mer än vad man gör med en vanlig cykel (okej, kanske marginellt, men speciellt inte jämfört med en 2-/4-takts bränsledriven motor). Det är inte detta ämnet går ut på att diskutera heller. Varför sitter jag och matar dessa troll? Är förvånad över mängden tjafs i denna tråd, är ny här på forumet och blir överraskad över nivån på några av ovanstående inlägg. Kan vi skippa bullshitten och försöka hålla oss till ämnet? Ämnet är rätt tydligt, och ytterligare förtydligat eventuella missförstånd som kunde uppstå i mina inlägg.

Senast ändrad:
Jäkla tråkmånsar. Så länge det inte spyr avgaser och väsnas så ska nog de flesta skogsmullar hålla sig på mattan.

Har för mig att jag fick provköra en heldämpad Haibike på cykelmässan förra året som hade 500w motor och skulle göra 45 km/h så länge man trampade runt vevpartiet. Det var dock oklart även då hur dessa skulle registrera eller framförallt försäkras. Men skicka ett mail till Haibike och fråga vet jag! Hade jag bara haft de pengarna över hade jag skaffat en direkt!

Varför du får det bemötande du får?

För att i slutändan är det vi som cyklar på icke-elcyklar som kommer att få ta konsekvenserna av ett det snurrar omkring elcyklar i skogarna och tar sig rättigheterna av vanliga cyklar. Konsekvenserna kommer att bli att det blir cykelförbud, för alla. Det är bara en tidsfråga. När vi snackar 1000w så har vi lämnat området lagliga elcyklar, och vi pratar om regelrätta crossar (som du redan har fått tips om). Rätten att cykla i skogen är redan en infekterad fråga som med all säkerhet inte kommer att bli lättare om definitionen "cyklar" ska innefatta motordrivna fordon på 1000w.

Det stora trollet är du som inte ser hur ditt beteende går ut över andra, inte vi som vill kunna fortsätta ha tillgång till våra skogar med fortsatt gott rykte.

victoringemar sa:
Jäkla tråkmånsar. Så länge det inte spyr avgaser och väsnas så ska nog de flesta skogsmullar hålla sig på mattan.

Du får det att låta som att man inte kan vara cyklist och skogsmulle samtidigt. Nu vet jag inte exakt vad som ryms inom begreppet "mulle", men jag gissar att jag är en av dem eftersom jag gärna inte ser elcyklar i skogen.

Lulle sa:

För att i slutändan är det vi som cyklar på icke-elcyklar som kommer att få ta konsekvenserna av ett det snurrar omkring elcyklar i skogarna och tar sig rättigheterna av vanliga cyklar. Konsekvenserna kommer att bli att det blir cykelförbud, för alla. Det är bara en tidsfråga. När vi snackar 1000w så har vi lämnat området lagliga elcyklar, och vi pratar om regelrätta crossar (som du redan har fått tips om). Rätten att cykla i skogen är redan en infekterad fråga som med all säkerhet inte kommer att bli lättare om definitionen "cyklar" ska innefatta motordrivna fordon på 1000w.

Det stora trollet är du som inte ser hur ditt beteende går ut över andra, inte vi som vill kunna fortsätta ha tillgång till våra skogar med fortsatt gott rykte.

+1

Lulle sa:

Bra skrivit. Elcyklar är för pendling eller folk som pga något inte kan träna upp sej till att kunna cykla normalt, speciellt i skogen. (ålder, skador, handikapp)

Sverige är ett glesbefolkat land, så om man bor/befinner sig utanför stadsgränsen för mindre städer och förorterna för större städer så är konflikterna minimala är min erfarenhet. Det rör sig så lite folk i skogarna generellt att man får vara nöjd om man stöter på någon annan överhuvudtaget, med eller utan fordon. Däremot så tycker jag att det alltid är den med det snabbaste-/största-/mest störande fordonet som ska visa hänsyn.

Ang. TS önskemål om förslag på cyklar med elmotor >250-1000w under 40kkr får man nog modifiera allt bygga själv med motorer mm. från typ aliexpress.
Själv ser jag inte behovet av en starkare cykel än 250w om du nu har en motorcykel.

/T
Edit:Stavning

Senast ändrad:
victoringemar sa:

Jag tror att du missat att skogscyklister ÄR skogsmullar. Endast ett fåtal enduro-newschoolers är far-out-dudes som önskar att deras MTB egentligen var en motocross.

Därför ser många av oss elcyklar som en variant av motocross/moped, inte en variant av cykel, och oroar oss för att andra icke-cyklister klumpar ihop dessa el-crossar med skogscyklar och vi drabbas därmed av den skada som el-assisterade skogscyklar kan göra till skillnad från helt manuella skogscyklar.

Jag har cyklat bakom en elassisterad mtb med motor i vevpartiet och det såg ut som den rev upp marken mindre än en vanlig mtb efter som den hade ett jämt driv hela tiden.
Det va en fs elcykel.

Senast ändrad:
Om det är en cykel man är ute efter så har man några saker att förhålla sig till.
Endast assistans när man trampar.
Ingen assistans över 25km/h
Max 250W
http://www.transportstyrelsen.se/sv...a-11bd-44e2-9c82-e12ba06581a6_sv&_t_hit.pos=1

Är det något annat man vill ha är det inte en cykel.
Och då kan man ju lika gärna fortsätta köra sin motorcykel i terrängen om det nu var att komma runt terrängkörningslagen man var ute efter.

Eftersom det nu är så mycket tjafs om var jag ska cykla så kan ni vara lugna, har tidigare nämnt att det är irrelevant eftersom jag inte känt att det nödvändigtvis behöver förklaras, ment tydligen så är det så. Jag bor i norrland var det är mycket glest med folk och stigarna körs redan av snöskotrar vintertid och cross-/endurohojar sommartid, inklusive jag själv med min KTM. Det är ingen som bryr sig, vi har t.o.m. ett lagligt endurospår som är inom området.

Jag är lika brydd som ni är över cykelns rykte och sköter mig och naturen därefter. Herregud...

Kolla Giants cyklar. Billigare än Specialized och Lapierre, så det är enklare fjädring etc. Kanske håller sig runt din budget.
Däremot är effekten även där 250w. Yamaha eller Bosch är det som gäller. Motorn bör sitta i vevpartiet och inte i fälgen.. Specialized har någon egen modell som också verkar bra.

MVH
Johan

Hade du skrivit Norrland från början hade du nog sluppit åtminstone en del kommentarer. Vi som bor i storstäder ser konflikt överallt på ett sätt som kanske inte behövs där du bor :-)

Men vad gäller cyklarna så har det mesta effekten 250 w just för att det är gränsen för att få klassas som cykel.

imppen sa:
Eftersom det nu är så mycket tjafs om var jag ska cykla så kan ni vara lugna, har tidigare nämnt att det är irrelevant eftersom jag inte känt att det nödvändigtvis behöver förklaras, ment tydligen så är det så. Jag bor i norrland var det är mycket glest med folk och stigarna körs redan av snöskotrar vintertid och cross-/endurohojar sommartid, inklusive jag själv med min KTM. Det är ingen som bryr sig, vi har t.o.m. ett lagligt endurospår som är inom området.

Jag är lika brydd som ni är över cykelns rykte och sköter mig och naturen därefter. Herregud...
Du kanske tycker att det är konstigt med reaktionerna du får, men många happyiters referensskogar kryllar av fotgängare +ANNAT. Detta leder ibland till konflikter där de som inte delar vår fantastiska sport/fritidssyssla inte sällan anklagar oss för förhöjt markslitage samt hänsynslöshet vid möten pga för höga hastigheter. Att köra elassisterad cykel i sådana områden lär endast förvärra situationen, och det är därför som vissa här reagerar som de gör. Det förändrar ingen laglig aspekt såklart, men jag är personligen betydligt mer förstående till om en norrlänning på glesbygden kör el-MTB än en stockholmare i de skogar som finns här.

Crossmax sa:
jag är personligen betydligt mer förstående till om en norrlänning på glesbygden kör el-MTB än en stockholmare i de skogar som finns här.

Jag har inga problem med om en göteborgare kör el-MTB i sina skogar, bara inte en stockholmare gör det i de skogar som finns här. ;)

NIMBY!

H. sa:
Crossmax sa:
jag är personligen betydligt mer förstående till om en norrlänning på glesbygden kör el-MTB än en stockholmare i de skogar som finns här.

Jag har inga problem med om en göteborgare kör el-MTB i sina skogar, bara inte en stockholmare gör det i de skogar som finns här. ;)

NIMBY!
GBG är väl ingen glesbygd senast jag kollade?

Crossmax sa:
H. sa:
Crossmax sa:

NIMBY!

Det roliga blir ju inte så roligt om man måste förklara. Men jag syftade alltså på det som lätt kunde misstolkas som att "det är väl inga problem för mig om någon åker där, bara inte någon gör det här där jag är".

Crossmax sa:
H. sa:
Crossmax sa:

NIMBY!
Glest för att vara en stad. Men glesbygd är väl att ta i :-)

Tillbaka
Topp