Elcykel klassad som moped 45 km/h

Taurus

Medlem
Hej!

Jag har flyttat till Öland men jobbar i Kalmar. Då det inte är tillåtet att cykla på ölandsbron är det omöjligt att pendla på cykel. Däremot är det tillåtet att köra moped på bron.

Så till min fråga. Finns det några vettiga "cyklar" som skulle gå att pendla 4 mil ToR om dagen? Priset får inte vara över 30 000 kronor, en dröm?

Hur är det med registrering och skatt samt försäkring?

Hej!

Jag har flyttat till Öland men jobbar i Kalmar. Då det inte är tillåtet att cykla på ölandsbron är det omöjligt att pendla på cykel. Däremot är det tillåtet att köra moped på bron.

Så till min fråga. Finns det några vettiga "cyklar" som skulle gå att pendla 4 mil ToR om dagen? Priset får inte vara över 30 000 kronor, en dröm?

Hur är det med registrering och skatt samt försäkring?
Varför inte en vanlig moped/el-moped? Vad tillför pedaltramp på en EU 45:a?

Från Trafikverket "Fordon med motor får färdas över bron, det vill säga moped klass I och klass II, traktorer och Epa-traktorer."
Men en vanlig elcykel håller ju lätt samma hastighet som en laglig klass II moped, dessutom så har den ju en motor. Enligt många på Happy så skall elcykel-25 klassas som ett motorfordon, så det borde ju vara helt OK att cykla med en vanlig elcykel på Ölandsbron.
Hör med Trafikverket vad dom tycker.

Trådar i elcykelforumet dyker upp i huvudforumet då och då, oklart varför, kanske en bugg. Då blir det genast syrliga kommentarer.

En hypotetisk 45-elcykel kommer att klassas som klass 1 moped med alla regler som gäller den. Skatt, skylt, trafikförsäkring, hjälmkrav, förbud att cykla på cykelbanor. Dessutom måste den vara typgodkänd, så om du fulköper så är den olaglig på väg. Det är knapert med sådana på den svenska marknaden, om det ens finns. Biltema har haft, men den finns inte kvar.
Om du bygger själv, måste du få den typgodkänd, vilket kan bli dyrt och omständligt.

Så om inte Trafikverket accepterar en vanlig elcykel, så är det moped, annat motorfordon eller kollektivtrafik som gäller.

PS. Googla på speedbike, så kan du hitta elcyklar som gör 45 km/h. Dom verkar dyra och kvaliten är osäker.

Senast ändrad:
Vänligen skriv i elcykelforumet. Tack!
Tråden ligger i elcykelforumet redan, du måste ju aktivt välja bort det om du vill slippa det. Antingen genom ”ignorera forum” i dina settings, eller genom att du går in på ”forumlista” och väljer ”Sveriges trevligaste...”. Om du bara klickar ”Forum” i huvudmenyn får du båda.

Varför inte en vanlig moped/el-moped? Vad tillför pedaltramp på en EU 45:a?

Det tillför väl samma sak där som på en långsammare elcykel, man får möjlighet att röra lite på benen.

För övrigt så gäller väl att om man tänker på hur bron är utformad så ju fortare desto bättre, så även om det nu skulle vara tillåtet med en 25 km elcykel eller så känns det inte jättekul eller säkert.

Jag ser nu att bron är 6 km lång. Det blir 12 kilometer dagligen på en tätt trafikerad väg.
Det ser inte ut att vara en rimlig vägren, se denna bild https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Olandsbron_vagbana.jpg
Oavsett om det är lagligt eller ej, så skulle jag inte vilja transportera mig med ett långsamtgående 2-hjuligt fordon där.
Tveksamt ens en långsam 4-hjuling.
Det är nog bil eller kollektivtrafik som gäller.

Tack för alla svar. Tror att elcykel inte är okej på bron då gång och cykeltrafik är förbjuden, med tillägg "gäller ej moped".

Elcykel som är klassad som moped klass två eller klass ett borde dock vara lagligt. Klass 2 känns dock för slö på bron och frågan är om en klass ett innebär också för stor risk med alla stressade jobbpendlare.

Får nog lägga idéen på is ett tag tyvärr.

Japp jag har en elcykel som assisterar till 45 km/h (speed pedelec), inga problem att köpa, registrera, försäkra och allt med det. Cyklat över 1000 mil problemfria mil med den nu, störtnöjd med valet.

Däremot har jag inte sett några under 30.000 kr som det efterlyses. Den absolut billigaste som fanns kostade 20.000 kr och såldes av Biltema ett tag men de har slutat sälja den. Numera ligger nog billigaste speed pedelecen runt 40.000 kr och uppåt.

Och slutligen hade jag inte velat ligga i trafiken över Ölandsbron som oskyddad trafikant. Det kanske ser bra ut på en solig söndagförmiddag i mars utan turisttrafik men om man föreställer sig regnigt mörker i oktober med pendlarbilister så känns det som att det finns billigare sätt att ta livet av sig fort på.

Jag vet inte om du kan kombinera cykel + kollektivtrafik, ex.vis. en vikcykel kan ibland gå gratis på bussar om man sitter vid barnvagns-dansgolvet. Då får du lite cykling i båda ändar av din resa men slipper den förfärliga bron.
När det gäller elektriska vikcyklar hade jag absolut rekommenderat en Tern, mycket hög kvalitet och finurliga lösningar. Dock är alla elassisterade vikcyklar oundvikligen lite klumpiga hur som helst. Så ska du ha maximal portabilitet är det nog en Brompton som gäller, deras icke-assisterade alltså. Den elassisterade verkar vara mer eller mindre ett dyrt skämt.

Tack.

Det låter klokt att inte cykla på ölandsbron vid rusningstrafik. Ser dagligen hur folk kör. Får vänta att cykla till jobbet tills dom byggt en ny bro...

Tack.

Det låter klokt att inte cykla på ölandsbron vid rusningstrafik. Ser dagligen hur folk kör. Får vänta att cykla till jobbet tills dom byggt en ny bro...

Under perioden april tom september tar du med fördel cykelfärjan Dessi mellan Färjestaden och Kalmar. Köp rätt pendelkort på Länstrafiken så gäller det även på färjan. Tidtabeller kommer nog att dyka upp ganska snart på: https://ressel.se/language/sv/tidtabell/
Håller med dig i din slutsats att cyklar (och för den delen mopeder också) skulle leva farligt på Ölandsbron i bristen på farbar yta (väggren).
// Oskar

Tillbaka
Topp