Elcykel med mittmotor som hackar

Rasmusre

Medlem
Hej,

Min fru har en elcykel som har lite problem som jag försöker åtgärda. Det är en Borsch mittmonterad motor (i vevpartiet). När man trampar, speciellt på mittersta växlarna, hackar den och hoppar. Jag trodde det var problem med bakväxeln så jag har bytt Bakväxel, passade på att uppgradera till xt :)

Men problemet kvarstår, det framstår som det är från själva vevpartiet som det krånglar. Där har jag dock inte vågat öppna än med tanke på motorn. Någon som har varit med om något liknande eller kan tänka sig vad det är för fel?

Upplevelsen är att det går bra utan belastning men när man belastar så börjar det krångla. När jag ställde in växlarna fungerade allt finfint men sen när jag trampade iväg så var det fortsatt samma bekymmer.

Tack på förhand!!
Mvh Rasmus

Hej och tack för snabbt svar,
Motorn är Bosch performance 250w som jag upplever funkar bra i övrigt.

Kedjan är bytt (med bakväxeln och kassett) men inte drevet fram, det kanske blir nästa test då…

kolla hur slitet de är fram men kan va så de gått nån tand i kugghjulen i motorn de har hänt förr på bosch så ser allt ok ut kedja o drevmässigt så åk in på närmaste bosch återförsäljare o få den kollad.
bosch brukar va rätt så bra på garanti/reklamation just när de gäller motorerna

Håller med föregående talare. Min brorsa är inne på sin tredje Bosch-motor, alla utbytta på garanti utan någon som helst kostnad.

Hörsägen är ju att typ alla som är trimmade går sönder, men låter inte som det i detta fallet?
3 motorer… skräck,
Bytt 2 ggr över 6 år och det gäller Bosch CX Performance gen 2. Lagren som ger upp på dom. Inte trimmad, då ryker garantin.

Men visst, alla motorer har problem och det "finns inga" som håller i säg 5-6 år utan problem, de börjar ofta krångla ännu tidigare och kostar skjortan så därför är garantier guld värt. För varje byte börjar garantiperioden om, eller gjorde i varje fall i min brors fall.

EDIT: Vid "trimning" handlar det oftast inte om att ta ut mer effekt, utan att man tar bort fartspärren. Senaste Bosch CX Performance finns i en High Speed-version oxå (45 km/h) som mig veterligen är exakt samma som den vanliga motorn men med annan mjukvara. Har testat den på en hoj faktiskt, en riktig vägvinnare. Körde 10 mil på nolltid.

Senast ändrad:
Har du en motor med lilla drevet fram (typ 15 kuggar) så brukar det ta slut samtidigt eller före kassetten bak. Så har du bytt kedja och kassett pga av att det var slitet så bör du byta framdrevet med. Det är förmodligen där kedjan kuggar över och ger ryckig gång under belastning?

Annars finns det ett frihjul på vevaxeln i motorn. När det börjar bli slitet där så kan man få samma fenomen att det inte orkar hålla emot när man lägger lite högre belastning på pedalerna. Men det är ganska så sällsynt och drabbar oftast motorer som gått långt eller fått vatten i sig och rostat.

Allright, tack för era svar, jag får börja kika ännu noggrannare på drivlinan men min bild är att det inte är så pass slitet att jag borde få dessa problem. Annars blir det väl till att åka till en bosch återförsäljare!
Grymt schysst av er alla!

Köpte en elcykel billigt för något år sen. Hackade och hoppade nåt alldeles för jävligt vid belastning och säljaren försökte släta över det. Nu har jag varit med ett tag och chansade på att det var drivpaketet som var slut. Prutade ytterligare på hojen. Bytte sen framdrev, kassett och kedja varefter cykeln blev som ny. Säljaren var glad att bli av med hojen som han sannolikt trodde hade slutkörd motor, jag gjorde en kanonaffär. Alla nöjda och glada ?

Sensmoralen är att mittmotor sliter drivpaket något helt galet, kuggar något över så är det alltid vad som ska bytas först Innan man börjar riva i motorn.

Våran mångåriga Trek Powerfly 5 har också börjat "hoppa" vid belastning fram, det känns verkligen som att den hoppar över något inuti motorn och inte kedjan över drevet fram nej. Gissar att det är elektroniskt eller mekaniskt haveri i motorn, den går att använda men mer och mer har den börjat "kugga över" inuti den mittmonterade motorn.

Några tips innan jag börjar riva den ?

Förr hände det här bara när det var mycket snö kring motorn men nu händer det även i torrt väder.

to go back to the gear jumping issue. If it is only in some gears, not an engine issue. It would happen in all the gear!
Question.
1- did you check the derailleur hanger when changing the derailleur?
2- is it is a full-suspension bike

1- if bent, the mid gear would be the first to suffer from good shifting
2- the b- screw needs to be set at sag (ie with the rider on the bike). Some suspension design are more sensitive than others but it can happen that everything shifts perfectly when on the bike stand and not well at all when riding (however, this is only an issue with a bike with rear suspension)

följer upp med facit i denna gamla tråd. Det var inget fel på motorn. Passade på att byta skruttiga delarna till en gammal xt 7-delad balväxel med tillhörande reglage. Funkar hur bra som helst ?

Till er andra. Jag kan inte annat än att hålla med tidigare kommentarer. Ge er först på drivlinan innan ni ger er på ngt med motorn, även om känslan kanske är att det är ett motor-problem ?
R

följer upp med facit i denna gamla tråd. Det var inget fel på motorn. Passade på att byta skruttiga delarna till en gammal xt 7-delad balväxel med tillhörande reglage. Funkar hur bra som helst ?

Till er andra. Jag kan inte annat än att hålla med tidigare kommentarer. Ge er först på drivlinan innan ni ger er på ngt med motorn, även om känslan kanske är att det är ett motor-problem ?
R
Glad that it is sorted.

Tillbaka
Topp