mats-på-österlen
Medlem
Elcykel - Service & Garanti
Jag har kämpat emot länge, men till slut gav jag upp och köpte en ny el-cykel, Ecoride Ambassadör. Att en cykel ska få regelbunden kärlek för att må bra var ingen nyhet, men att den ska göras redan efter 50 mil och eller 3 månader för att garantin ska gälla blev en liten överraskning och framförallt kostnaden, 985 kr. (Första servicen handlar i huvudsak om att kolla diverse skruvar, enligt det serviceprotokoll jag läst.) Min vanlige cykelhandlare kan göra servicen, men har inte Eco-rides programvara för att t.ex. släcka service-symbolen. Dessutom osäkert om garantin då gäller.
Någon som har ställts inför samma frågeställning i allmänhet och eller Ecoride i synnerhet?
Har hört att EU inom bilsidan har bestämt att tillverkarna måste släppa tekniska uppgifter och programvaror så att även icke märkesverkstäder ska kunna utföra service och att även garantin ska gälla om den utförs på ett fackmannamässigt sätt. Har frågat Konsumentverket om samma regler gäller för el-cyklar, men ännu inte fått svar.
Någon som har ställts inför samma frågeställning i allmänhet och eller Ecoride i synnerhet?
Har hört att EU inom bilsidan har bestämt att tillverkarna måste släppa tekniska uppgifter och programvaror så att även icke märkesverkstäder ska kunna utföra service och att även garantin ska gälla om den utförs på ett fackmannamässigt sätt. Har frågat Konsumentverket om samma regler gäller för el-cyklar, men ännu inte fått svar.