Elcykel tappar driv efter att jag rullat (biltema)

KMJ

Ny medlem
Ja, jag vet. Köp inte biltema....
Men ibland måste man gå på en mina för att lära sig.

Cykeln:
Cykeln ifråga är en av biltemas 28" damcyklar med batteriet under pakethållaren.
De som finns på hemsidan nu har ett mer slimmar batteri dock.

Symptom:
Cykeln funkar fint när man trampar och batteriindikatorn visar full laddning.
Kommer jag t.ex. till en kurva där jag slutar trampa och bara rullar några sekunder så startar inte tramphjälpen igen efteråt.
Displayen är fortfarande på men jag måste klicka av motorn via kontrollpanelen och sedan sätta igång den igen för att motorn skall kicka in.
Jag trodde först det var att bromsen låg på men felet uppkommer utan att jag bromsar så det måste vara nått annat.
Då cykeln är över tre år så är det självhjälp som gäller.
Typiskt då cykeln redan varit inlämnad för reparation två gånger det senaste två åren, dock för annat fel.

Nått förslag på vart jag skall börja leta?
Eller nån kanske har haft samma fel och vet vad det är?

Mvh

Rabbelito

Ny medlem
Antar att den har magnetskiva och utanpåliggande sensor? Om du trampar säg 10 varv när den lägger av, kommer den inte igång alls då? Det kan vara vad som helst som spökar, känns som att det borde vara sensorn dock men allt går via displayen in till styrboxen så alla 3 kan vara boven.. testa att tvätta av magnetskivan och se till att avståndet är lagom (+-3mm) :)

KMJ

Ny medlem
Jag har fått svar nu för den som är intresserad av det :).
Motorn är kass, detta, enligt Biltema, för att jag dragit ungarna i cykelvagn.
"Ingen tillverkare rekommenderar att man ska dra vagn med cyklar med den motoreffekten"

Kostnad: 1.800:-

ponx

Aktiv medlem
"Ingen tillverkare rekommenderar att man ska dra vagn med cyklar med den motoreffekten"

Man tycker ju att det borde stå i manualen att man inte kan dra en cykelvagn.

rois

Aktiv medlem

Har lite svårt att förstå det. Alla lagliga elcyklar har väl motorer på 250 Watt. Då borde alla elcyklar vara diskvalificerade för att dra tungt. Och det finns ju elassisterade lastcyklar i olika former som verkar göra jobbet. Jag har själv dragit vagn med ca 30 kilos last, + last på pakethållare, och min motor har inte gått sönder. Verkar vara mer kvaliten på Biltema's produkter, än en allmän rekommendation.

Har lite svårt att förstå det. Alla lagliga elcyklar har väl motorer på 250 Watt. Då borde alla elcyklar vara diskvalificerade för att dra tungt. Och det finns ju elassisterade lastcyklar i olika former som verkar göra jobbet. Jag har själv dragit vagn med ca 30 kilos last, + last på pakethållare, och min motor har inte gått sönder. Verkar vara mer kvaliten på Biltema's produkter, än en allmän rekommendation.
Alla cyklar har inte 250w. Det är bara den maximala nominella effekten som är tillåten för att den ska klassas som cykel. Högre nominell effekt gör den till motorfordon.
T ex en Brose 90Nm motor kan ge runt 600w men klarar sig som cykel då man går på det nominella värdet (men jag har ingen koll på hur de mäter det men är väl typ en WLPT körning som tillverkarna själva gör och uppger sitt resultat?)
Så mer vanligt att beskriva effekt av fabrikanter är genom att ange vridet i Nm. Och vad Biltema troligtvis menar är att du nog har för klent vridmoment för att motorn ska orka dra en vagn utan att belastas onormalt mycket? Och med tanke på just de cyklar Biltema haft i sitt sortiment så stämmer det nog och man bör nog inte heller köra dem i uppförsbacke om man väger mer än 60kg!! 😉

Senast ändrad:
Topp