Elcykel till sonen, vad ska man köpa?

nasso

Aktiv medlem
Sonen vill väldigt gärna ha en elcykel som kommer att användas för att ta sig till fritidsaktiviterer, kompisarna osv.

Han är tonåring så tror det är dags för vuxenstorlek.

Jag har dålig koll på marknaden och budgeten är inte jättestor.

Går det att hitta något vettigt under 20k eller måste man över? Vilka märken ska man titta på? Finns det några populära ”standardval” här på forumet om man söker ”bang for your buck”? :)

Sonen vill väldigt gärna ha en elcykel som kommer att användas för att ta sig till fritidsaktiviterer, kompisarna osv.

Han är tonåring så tror det är dags för vuxenstorlek.

Jag har dålig koll på marknaden och budgeten är inte jättestor.

Går det att hitta något vettigt under 20k eller måste man över? Vilka märken ska man titta på? Finns det några populära ”standardval” här på forumet om man söker ”bang for your buck”? :)
Är det MTB som sonen är ute efter?

IMHO under 20000 hittar du elcyklar som är lite tvivelaktiga. Under 15000 är det klar lågriskvalite.

Ett råd som ges relativt ofta, bla. av mig: Satsa på en elcykel med mitt/vevhusmotor från någon av premiumtillverkarna (Bosch, Shimano, Yahama + några till). En motor med minst 50 Nm i vridmoment, ett stort batteri, minst ca 400 Wh helst över 500 Wh.
Men dessa kostar som regel ca 30000 eller mer som normalpris. Dock reas elcyklar ganska ofta, så man kan hitta priser på 20-25 tusen. Går du ner i kraven på motorstyrka så kan du hitta ännu lägre priser.
Ett alternativ är att titta på begagnat, där du kan köpa "kvalitetscyklar" för priser som ligger i paritet med skumma elcyklar från lågprisvaruhus.

Men båda alternativen kräver tid att bevaka reor och annonsplatser.

Senast ändrad:
Nä. En ”vanlig damcykel”. Han har lite längre sträcka att tillryggalägga till kompisar och träning. Inte ålder inne för moped eller bil.
Är inne på samma sak som inlägget ovanför. Att satsa på en hoj med Bosch/Shimano/Yamaha, först och främst begagnad för att lättare landa under 20kkr i inköp.

Gott! Tack för tipsen.

Har bara sonderat begagnatmarknaden kvickt men det verkar finnas en hel del 1-2 år gamla crecents för runt 15k.

Ska hålla utkik efter cyklar med vevhusmotorer!

Gott! Tack för tipsen.

Har bara sonderat begagnatmarknaden kvickt men det verkar finnas en hel del 1-2 år gamla crecents för runt 15k.

Ska hålla utkik efter cyklar med vevhusmotorer!
Just Crescent kan vara lite problematiskt. Man använde tidigare Shimanos system, men gick över till Bafang (en kinensisk leverantör), och brandade om deras system till Egoing, Crescents eget varumärke. I detta forum har det varit en del inlägg om problem med deras motorer, eller rättare sagt controllern i motorn. Även batteriet man valt har haft problem. Jag vet dock inte hur ofta det har inträffat.

Det kanske bara är jag, men när jag hör "tonåring" och cykel i prisklassen 15-30k, så undrar jag i mitt stilla sinne hur den här cykeln kommer att parkeras, och därmed hur länge den kommer att finnas kvar i nämnd tonårings ägo.

Det finns andra funderingar på ämnet "tonåring" också som kan påverka cykelns (och cyklistens) skick och hållbarhet, men det kanske inte är något bekymmer det heller.

Tillbaka
Topp