Elcykel utan ansträngning (som Rawbike?)

Hej! Jag har idag runt 5 km till jobbet men cyklar aldrig eftersom att det känns väldigt jobbigt och jag blir svettig även om jag cyklar långsamt (och jag cyklar väldigt långsamt, det tar för mig nästan dubbelt så lång tid att komma till jobbet än vad som står i google maps). Finns några branta uppförsbackar också, inte långa men ändå.

Jag funderar på att köpa en elcykel för att spara tid (har inget körkort och går ingen direkt buss/tåg så de där 5 kilometrarna tar 45 minuter för mig, även längre om jag missar tåg/bussbyte). Har försökt läsa mig in på detta forum men förstår absolut ingenting! Allt är som abrakadabra. Mittenmotor ska vara bättre har jag förstått... och att man ska inte vara snål. Men hur mycket ska en cykel kosta för att inte vara en "snålcykel"? Är 25k dyrt eller billigt? Har kollat på Rawbike (som egentligen är en moped)... den verkade bra. Tills jag läst här på forumet att det är en hårdmarknadsförd grej från Kina och inte alls så bra. Blev lite ledsen... nu vet jag inte alls vad jag skulle kunna köpa för mina ändamål. Finns det någon elcykel som inte kräver någon ansträngning alls? Det vill säga att man trampar HELT motståndsfritt? Och att den dessutom ska klara av branta uppförsbackar och i alla fall 30 km sträckor (tänk om jag byter jobb och får längre pendlingsavstånd). Tipsa gärna om konkreta modeller. Eller vad jag ska kolla på för att veta att cykeln har de egenskaperna jag efterfrågar. Verkar vara helt omöjligt att förstå när jag kollar på olika cyklar som säljs... Tack så mycket!

Senast ändrad:
Som du skriver är du ju egentligen ute efter en moped. Köp en riktig sådan istället.

Edit: Finns ju med el för dryga 20’ om jag inte minns fel.

Men snälla nån då, 5 km är ju promenadavstånd. Om du inte ens klarar att cykla ett sånt stenkast så är det läge att ta tag i livet för det lär inte bli långt om du fortsätter på den inslagna vägen.
Det kanske finns ngn medicinsk bakgrund till att TS har problem med att cykla.

Ur ett underhållsperspektiv är det en del som tycker att navmotor ändå är att föredra då mittmotor är mer komplicerad o sliter mkt mer på drivlinan. Men dom är ju klart svagare generellt då de inte utnyttjar växlarna.

Bosch CX Performance o Shimano EP8 är riktigt kraftfulla mittmotorer som borde göra jobbet för dig i högsta läget. Jag känner dock inte till några pendlarcyklar med dessa motorer, skulle väl vara Riese and Muller då men dom är riktigt dyra. Men leta o se om du hittar ngn pendlarcykel med någon av dessa motorer.

För pendling tycker jag det är rätt bra med hjulmotor. Själv kör jag en focus whistler2 med bafangmotor i bakhjulet och då behöver man förvisso trampa med lite kraft (den känner av hur hårt man trampar) men man kan köra i vanliga kläder och blir knappt svettig. Om man inte vill förstås för det går naturligtvis att ta i också.

Men det jag tror du ska ha om du vill ha så lätt det bara går, är en elcykel utan momentsensor. Motor i bakhjulet är inte lika "fint" men det lirar och är långt billigare än mittmotor. Hade undvikit framhjulsmotor dock, man vill inte få framhjulssläpp pga att den driver på för hårt i en kurva om det skulle vara lite halt.

De billigaste elcyklarna, typ biltema osv, tror jag har en sån magnetring i vevpartiet vars syfte är att se OM man trampar, inte hur hårt. Dvs rör på fötterna och den driver.

Å andra sidan, ansträngningen som krävs med max assistans på en bättre elcykel som känner hur hårt man trampar och assisterar proportionerligt efter det, är inte så väldigt stor heller.

Mitt råd är att gå runt och kika, och framför allt, provkör! Åk till biltema, xxl, decathlon, m.m. För pendling hade jag personligen inte köpt flådigare än så.

Men snälla nån då, 5 km är ju promenadavstånd. Om du inte ens klarar att cykla ett sånt stenkast så är det läge att ta tag i livet för det lär inte bli långt om du fortsätter på den inslagna vägen.
Och du vet inte ett dugg om TS och varför denne inte fixar 5 km. Svara på fråga som ställs eller knip.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp