Elcykelbatteier som slutar ta laddning (Biltema)

Yeew!

Aktiv medlem
Måste dela ett enkelt tips som kan spara många kronor, min mamma har en elcylel från Biltema med ett 36v/10Ah batteri, finns flera märken som använder samma batterilösning med samma batterikapsling instoppat under pakethållaren.
Efter ett par års användning ville inte batteiet ladda längre, samtal till Biltema var ungefär, kom in med det så kollar vi om det går ladda - Nej det gör det INTE, , ingen garanti/goodwill där - lönlöst mao.
En googling på Batteridoktorn och hans kanal på Youtube gav hopp, följde instruktionen;
1. Öppna batteriet, sex skruvar och lite lim i skarven, men enkelt.
2. klipp bort lite tejp runt kretskortet i en hörnet, lossa långa plastkontakten till battericellerna
3, skruva loss ena polen till utgången, (grova svarta/röda kablar), vänta en minut och ansliut igen, batteriet laddar!

Teorin är att det ligger en programmerad/planerad åldring programmeradi BMS kortet, gör strömlöst så är det glömt!

Hej, Hade samma dilemma och där finns mer ...
Köpte 2017 2st elcyklar Yosemite low step 36v på Biltema.
Nu 3 år senare tog inte batterierna laddning. Fick flera olika varianter om laddning och displayvisning innan displayen blev svart och batteriet lika så.
Lyfte på locket och kopplade ur alla kontaktdom till kretskortet 3st + plus/minus
Lämnade batteriet >3dagar och kortslöt polerna på kretskortet, INTE batteripolerna och väntade 2 dagar till .
Efter ”nollställningen” monterade jag på plastlocket, laddade och batteriet fungerar som nytt på första cykeln med gamla styrdatorn. Idag kör jag på maxfart >3mil med batteriet på en laddning.
Håller på och nollställer andra batteriet.

Nu hade jag pga fuktproblem bytt andra cykelns styrdator till en mountainbike styrdator (med låda).
På andra cykeln fortsatte displayen att vara släckt efter ”nollställningen”, helt obegripligt.
När jag provade ett nytt batteri fungerade displayen.

Nu 2 veckor efter nollställning fungerar displayen för andra cykeln också. Misstänker att nya styrboxen har ett minne för vilket batteri som använts och tappar minnet efter en tid. Något som saknas på den gamla/orginalstyrdatorn.
Troligen sparat 7000kr på resan.

Nu 3 år senare tog inte batterierna laddning. Fick flera olika varianter om laddning och displayvisning innan displayen blev svart och batteriet lika så.
Lyfte på locket och kopplade ur alla kontaktdom till kretskortet 3st + plus/minus
Lämnade batteriet >3dagar och kortslöt polerna på kretskortet, INTE batteripolerna och väntade 2 dagar till .
Efter ”nollställningen” monterade jag på plastlocket, laddade och batteriet fungerar som nytt på första cykeln med gamla styrdatorn. Idag kör jag på maxfart >3mil med batteriet på en laddning.

Nu hade jag pga fuktproblem bytt andra cykelns styrdator till en mountainbike styrdator (med låda).
På andra cykeln fortsatte displayen att vara släckt efter ”nollställningen”, helt obegripligt.

Nu 2 veckor efter nollställning fungerar displayen för andra cykeln också. Misstänker att nya styrboxen har ett minne för vilket batteri som använts och tappar minnet efter en tid. Något som saknas på den gamla/orginalstyrdatorn.
Jag har köpte det 2015 Och det var fel att lita det. Har köpte två batterier från tiden vilken var har funkat för ett summar?
Värre batteriet kostar 3000 kr vilken blir dyrt el cykel. Det var smartare att köppa ett bra märke än sätt samma pengar och funkar bara två år ! Nu sitter cykel i källaren och det tar bara plats. Investera inte på nåt billigt

Hej en fråga kortslöt vilka poler menar du mvh Thomas

Tillbaka
Topp