Elcykeln med motor 1000W och elektroniskt inställbar maxhastighet

Almin

Medlem
Hej,

Om man har en elcykel med 1000w motor vars hastighetsbegränsning kan ställas in till 25 km/h, skulle det då kunna räknas som moped klass 2, även om cykeln KAN gå upp till 45 km/h.
Moped klass 1 kräver registrering och körkort, så jag undrar om man kan lagligt köra en sådan cykel som moped klass 2 utan körkort, med inställning 25km/h.

Denna text hittar man på Transportstyrelsen:
"Moped klass II
Moped klass II är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul, som är konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen och vars effekt inte överskrider 1 kilowatt."

Så motorn får vara 1000 w för att det klassas som moped klass 2.

Jag är osäker om kravet för hastighetsbegränsning. Är det motorns fysiska begränsning (45 km/h) som bestämmer klassen, eller av mig den elektronisk inställda maxhastighet 25/h.

Alltså, motorn kan gå 45 km/h , därför är det klass 1.

Men om jag begränsar maxhastighet elektroniskt (via displayen) till 25 km/h - är det då lagligt klass 2?

Denna text hittar man på Transportstyrelsen:
"Moped klass II
Moped klass II är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul, som är konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen och vars effekt inte överskrider 1 kilowatt."

Så motorn får vara 1000 w för att det klassas som moped klass 2.

Jag är osäker om kravet för hastighetsbegränsning. Är det motorns fysiska begränsning (45 km/h) som bestämmer klassen, eller av mig den elektronisk inställda maxhastighet 25/h.

Alltså, motorn kan gå 45 km/h , därför är det klass 1.

Men om jag begränsar maxhastighet elektroniskt (via displayen) till 25 km/h - är det då lagligt klass 2?
" konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen", detta stämmer inte in på att du kan ändra nåt på displayen.

• En moped klass II ska inte registreras, den saknar därför registreringsskylt. Mopeden är antingen typgodkänd enligt EU-gemensamma regler eller har godkänts vid en mopedbesiktning.

Det finns två typer av moped klass II. Den EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och motorns effekt får vara högst 1 kilowatt. Den ska vara typgodkänd enligt EU-gemensamma regler och ha en skylt och ett intyg (CoC-dokument, Certificate of Conformity)) som visar att den omfattas av ett giltigt godkännande. Den kan också ha trampor och ge krafttillskott upp till 25 km/tim oavsett om man trampar eller inte (s.k. motoriserad cykel). Den andra typen får köras i högst 30 km/tim och är godkänd i Sverige enligt äldre bestämmelser. En sådan moped (s.k. 30-moppe) ska ha ett typintyg utfärdat före den 17 juni 2003. Läs mer om detta hos Transportstyrelsen.

Precis. Typgodkännandet eller besiktningen kommer att avse ett fordon med toppfarten 45 km/h, inget annat.

Tillbaka
Topp