Elcyklar som är inte är elcyklar.

Spacekitty

Aktiv medlem
”den 20-årige mannen som stoppades av polis i Visby när han var ute på sin elcykel. En nöjestur som nu gör att han åtalas för fyra trafikbrott och -förseelser, bland annat grov olovlig körning.”

”den 20-årige mannen som stoppades av polis i Visby när han var ute på sin elcykel. En nöjestur som nu gör att han åtalas för fyra trafikbrott och -förseelser, bland annat grov olovlig körning.”

Om jag blir påkörd av en trimmad elcykel som alltså klassas som motordrivet fordon, får jag då ersättning från Trafikförsäkringsföreningen för mina skador. Om så är fallet är det alltså bättre att bli påkörd av en olaglig elcykel än av en laglig.

Om jag blir påkörd av en trimmad elcykel som alltså klassas som motordrivet fordon, får jag då ersättning från Trafikförsäkringsföreningen för mina skador. Om så är fallet är det alltså bättre att bli påkörd av en olaglig elcykel än av en laglig.
Hmmm … chansen att någon som trimmat sin elcykel tecknat trafikförsäkring är riktigt låg … bättre du hoppar ut framför en bil om du vill ha skaderesättning!

Over and Out!
MM

Hmmm … chansen att någon som trimmat sin elcykel tecknat trafikförsäkring är riktigt låg … bättre du hoppar ut framför en bil om du vill ha skaderesättning!

Over and Out!
MM
Är fordonet trafikförsäkringspliktigt och oförsäkrat går Trafikförsäkringsföreningen in och ersätter den skadedrabbade, och kräver sedan ägaren till det oförsäkrade fordonet på skadestånd.

Är fordonet trafikförsäkringspliktigt och oförsäkrat går Trafikförsäkringsföreningen in och ersätter den skadedrabbade, och kräver sedan ägaren till det oförsäkrade fordonet på skadestånd.
Sorry … du har antagligen rätt vilket jag inser när jag läst på om trafikförsäkringsreglerna. Jag var lite för snabb där.

Intressant är att det i artikeln står att Polisen konstaterat att elcykeln gav mer än 250 watt och därför inte var en cykel. Jag tror knappast att Polisen har tillgång till mätutrustning för att kunna konstatera att en elcykel ger mer än 250 watt kontinuerlig märkeffekt. Sannolikare att de testade i hur hög fart elcykeln gav motorassistans … vilket inte behöver ha ett direkt samband med motoreffekten.

Men då utgår jag ifrån att det var en trimmad EU-cykel. Kan ju varit en importerad elcykel av en modell som inte är godkänd som cykel i Sverige …

Men hursomhelst en intressant iakttagelse avseende trafikförsäkringen! 👍

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp