Eldriven fatbike?

Eldriven fatbike?
Hej. Jag vet att det här är ett känsligt ämne, så ta det lugnt och läs vad jag skriver innan ni postar något.

Jag har fått reda på att jag kommer få tillbaka alla mina pengar från min omåttligt provocerande liggcykel, som blev påkörd tidigare i år. Jag frågade om jag fick köpa en annan modell, vilket jag fick. Alternativen är många. Tvåhjulig liggcykel är ett. Men det ännu mer intressant objekt är en fatbike, med elassistans eller en elcykel mtb.

Varför?

Jag kommer att flytta norröver nästa vinter. Jag bor idag i mycket sydliga Umeå, men kommer att flytta dit det ligger kvar snö på sina håll även i juni. Därför så hade det varit bra att köpa en cykel som är bra att paddla i snö. Mycket snö.

Där fallerar (imo) alla liggcyklar och kvar blir fatbikes och mtb.

However, dessa cyklar är nog lite jobbiga att cykla lite längre med. Allt över en halv mil är nog jobbigt. Därför önskar jag LITE elassistans.

Jag har inga som helst planer på att cykla offroad och jag vill inte ha en stark motor (250w som är lagligt räcker säkert, jag är ju kapabel att cykla för egen maskin också). Det skulle dessutom vara skönt med lite elassistans en måndag morgon när det är minus 35 grader och har snöat 15cm timmarna innan.

Så, nu tror jag att jag lagt fram varför jag vill ha cykeln. Det är inte för offroad eller för att cykla snabbt, det är för att cykla på vanliga cykelvägar när snön kommer.

Varför en fat bike över en mtb? Jag vet inte. Fatbikes är en uppåtgående trend, de verkar klara av snö mycket bra och de stora däcken har passiv suspension. Men en mtb med lite större däck är absolut inte uteslutet, det vill jag vara på det klara med.

Vad finns det för märken som rekommenderas? Något från Tyskland kanske? Har sett att det finns någon crescent elir bland annat, men... 40.000 för en cykel är för mycket pengar. Finns det någon bra kvalitetsmodell för kanske halva det priset? 20 kan jag lägga. Smärtgränsen är nog 25.000 kr, men då ska det vara en riktigt bra cykel.

Den får gärna tåla mycket vikt, jag väger själv över 100 och har alltid en stor fjällryggsäck på mig (träningsgrejer och liknande).

Eldriven fatbike?
Nej, tyvärr så är trike helt uteslutet. De är för tunga i snön. Medan en vanlig cykel oftast bara gör ett spår i snön så gör en trike tre spår. Helt för stort motstånd.

Eldriven fatbike?
Det är ju absolut ett alternativ. Dessutom är det ju ganska mycket vanligare med mtb el än just fatbikes.

Om man tänjer budgeten, är 30.000 fortfarande lite för en fat? Jag ska fara iväg och testa lite modeller här senare i veckan tror jag, jag har aldrig suttit på en elcykel tidigare, men tänker mig att det ju bör bli lite skillnad iaf.

Eldriven fatbike?
För de pengarna kanske det är en möjlig väg att retrofitta elmotor på en vanlig fatbike?

Man förlorar ju tyvärr många av de intressanta designalternativen med batteri integrerat i ramen osv, men man har å andra sidan möjlighet att välja cykel väldigt fritt, och även motorsystemet, om det är på vevaxeln eller om man vill ekra in motor-navet i befintlig fälg. Kanske kan man till och med behålla cykelns original vevarmar och drev på en vevaxelmotor?

Jag är inte insatt utan gissar friskt, här ett enkelt byggförlag.
Cykel Cresent Bale 12360kr http://www.cykelkraft.se/crescent-bele-26-fatbike-2016-svart#&gid=1&pid=1 eller Scott Big Jon 15990kr http://www.cykelkraft.se/scott-big-jon
Motor 5995kr http://www.evobike.se/Elcykelkit_-_Bygg_din_egen_elcykel/Elcykelkit_Bafang_Mid-drive_250W_36V
Batteri 3595kr http://www.evobike.se/Elcykelkit_-_...i_rammontering_PANASONIC,_36V_10Ah_m._laddare /
Totalt alltså 21980 kr för Cresent bale, eller 25585kr för Scott Big Jon + frakt och div tillbehör.

Eller är det roligare med en en Crescent Elir med 25% rabatt för 30kkr istället? Råkade hitta. http://www.cykelkraft.se/crescent-elir-10vxl-svart-2016

Senast ändrad:
Eldriven fatbike?
Jag har också spanat på elir'en, men är orolig att den kanske är för liten? Jag är ca 190 lång
Fungerar det bra med efterbyggsatserna? Ja, alltså, fungerar det som de som är färdigbyggda? Då är det ju ett strålande alternativ! :)

Senast ändrad:
Eldriven fatbike?
Har du inga planer på att cykla offroad skulle jag inte välja en fatbike. De går onödigt tungt på asfalterade vägar. Dessutom ska du inte ha en övertro på elassisten vintertid. Den erfarenhet jag har från elcyklar är att batteriet kyls ned snabbt och tappar all kraft redan vid några minusgrader. Vid -35 har jag svårt att få diodbaklampan att lysa. Så räkna med att trampa en hel del själv vintertid när du bäst behöver assist. Skulle nog valt en vanlig mountainbike som klarar Ice Spiker PRO 2,35. Med eller utan el beroende på sträckan du oftast cyklar.

Eldriven fatbike?
Vid kyla tappar eldrivet som sagt effekt. Måste nästan kunna ta in hojen så den är varm innan start annars kan det bli segt vid -25
Efter en mil pendling har motor o batteri kylts ner ganska mycket. Skulle det bli batteritorsk verkar yamaha vara lättare att trampa utan batteri
El-mtb skulle jag rösta på. Betydligt bättre generellt som pendlarfordon än en fatbike

Eldriven fatbike?
Jag har inte tänkt på att batteriet blir så soligt under vintern, men det är klart att cyklarna kanske inte är anpassade efter nordliga klimat riktigt.

Jag kommer flytta uppåt mot Kalix, Pajala, Gällivare eller Haparanda har jag tänkt. Lätt att få jobb inom det fält jag utbildat mig i, plus att jag växt upp i tornedalen, så jag känner mig hemma där. Vet inte exakt vad det blir för vägar, troligtvis större delen asfalt. Och snö nio månader om året ?

Eldriven fatbike?
Rätt stor skillnad i klimat mellan kalix och gällivare. Jag skulle hellre gå på MTB med dubbdäck om det enbart blir asfaltsvägar då dessa oftast ändå är rätt välplogade. Fatbike klarar dock lite mer snödjup innan det bli besvärligt och du får helt andra möjligheter till cykling i skoterspår och på skare. Väljer du lättrullade däck och pumpar dom ordentligt så går fatbike inte så tungt som man kan tro. Behöver du verkligen el? Kan du inte cykla lite kortare sträcka istället? Förstår att du är ivrig och kanske måste handla för att inte gå miste om försäkringspengarna men bäst vore nog att vänta tills du flyttat så du vet exakt hur behovet ser ut.

Funderade på vad det är för jobb som kan tänkas vara lätt att hitta på de orterna. Vill minnas att du var hjärnskrynklare så du måste tro att det finns gott om idioter där.

Eldriven fatbike?
Jag kommer nog inte pinna ut på skoterspår, så då lägger jag nog om tankarna till en mtb. El känns som något jag skulle vilja testa. Är lite trött på att pumpa själv. Hade en handledare som hade en elcykel och hon tyckte den var magiskt lätt att cykla med :D annars så har jag en (sliten) mtb som jag cyklat med rätt många vintrar nu.

Haha, det stämmer, psykolog. Dock så är det inte idioter man jobbar med som psykolog. Där uppe är behovet väldigt stort för ex neuropsykiatriska utredningar då det finns få psykologer som jobbar där. Vem vill bo i en köldhåla annat än den som är van vid det? :D

Senast ändrad:
Eldriven fatbike?
Jag blev omkörd av en eldriven fatbike på väg ut till Ursvik igår. Det var en sån där billig blingig sak med guldfälgar men det väckte ett visst ha-begär ändå.

En kollega pendlar med elcykel, han har köpt någon form av thermo-fodral till batteriet för att det ska stå emot kyla bättre på vintern. Den kanske kan vara något, eller varför inte skidpendla!? Det vore ju drömmen

Eldriven fatbike?
Jag röstar också på konventionell mtb, typ en 29"' med Schwalbes dubbdäck.

Jag har pendlat elcykel vintertid men då -5C kanske, Bosch Classic. Absolut ingen upplevelse av att batteriet är svagt; det var rumstempererat när jag började. Elen är skön när det är nysnö. Har en kompis som kör BionX vintertid, också helt lugnt men det är en rejäl blaffa i bakhjulet.

Jag har tillbringat en hel del vintrar i Arvidsjaur, Jokkmokk och Kiruna och förstås besökt Gällivare. Arvidsjaur har oftast skönt väder minns jag; -15 till -25 men orterna norrut är riktigt kärva, -30 till -40 är tufft. Vanlig DOT bromsvätska blir som sirap runt -28....

De plogar och väghyvlar väldigt bra där, ofta hård bra snö men det som kan vara drygt är just under själva snöfallet samt "dagsmeja" eller vad det heter då det liksom blir sörjigt på ytan i solen.

Eldriven fatbike?

Bilagor

• Haibike_SDURO_FullFatSix_2016_ani.jpg
    Haibike_SDURO_FullFatSix_2016_ani.jpg
    183.3 KB · Besök: 656
Eldriven fatbike?
Bygga själv? Köp en schysst vanlig fatbike och sedan släng på Bafang mittmotor.
Då kan du ju dessutom konvertera tillbaks den.

Senast ändrad:
Eldriven fatbike?
Jag noterar att Viarellin väger 30 kg. Bor man ett par trappor upp utan hiss och inte vill ställa cykeln i cykelförrådet så får man lite styrketräning på köpet. ;-D

Eldriven fatbike?
Haha, precis, det blir en del att bära :Det

Alltså, ecoride hade varit helt perfekt. Den är dödligt snygg i svart och rosa, klarar ekonomin galant och har en återförsäljare i Umeå. Vad är felet? Kontrollboxen sitter längst ner, vid bakdäcket. Kommer in massa skit där tydligen. Trist :(

Senast ändrad:
Eldriven fatbike?
vincentjatko sa:
Alltså, ecoride hade varit helt perfekt. Den är dödligt snygg i svart och rosa, klarar ekonomin galant och har en återförsäljare i Umeå. Vad är felet? Kontrollboxen sitter längst ner, vid bakdäcket. Kommer in massa skit där tydligen. Trist :(
navmotor är ju sådär om du har mycket backar. Beror väl på iofs ?

Eldriven fatbike?
Kristoffer R sa:

Jag har pendlat elcykel vintertid men då -5C kanske, Bosch Classic. Absolut ingen upplevelse av att batteriet är svagt; det var rumstempererat när jag började. Elen är skön när det är nysnö. Har en kompis som kör BionX vintertid, också helt lugnt men det är en rejäl blaffa i bakhjulet.

Jag har tillbringat en hel del vintrar i Arvidsjaur, Jokkmokk och Kiruna och förstås besökt Gällivare. Arvidsjaur har oftast skönt väder minns jag; -15 till -25 men orterna norrut är riktigt kärva, -30 till -40 är tufft. Vanlig DOT bromsvätska blir som sirap runt -28....

De plogar och väghyvlar väldigt bra där, ofta hård bra snö men det som kan vara drygt är just under själva snöfallet samt "dagsmeja" eller vad det heter då det liksom blir sörjigt på ytan i solen.

Variationerna mellan olika vintrar och olika platser inom Arvidsjaurs kommun lär vara större än skillnaden på de orter du räknar upp. Däremot är det en del skillnad i ljus eller snarare mörker mellan Arvidsjaur och Kiruna i december-januai.

Eldriven fatbike?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Kristoffer R sa:

Variationerna mellan olika vintrar och olika platser inom Arvidsjaurs kommun lär vara större än skillnaden på de orter du räknar upp. Däremot är det en del skillnad i ljus eller snarare mörker mellan Arvidsjaur och Kiruna i december-januai.

Jag tillbringade ett par månader där varje vinter under en fyraårsperiod och sen mer sporadiskt under ytterligare fyra år. Hade arbetsplatsen i de tre orterna. Visst varierar vädret lokalt och mellan åren, men då jag främst var där för att få ett visst exakt klimat vågar jag dra till med denna grova generalisering.

Ungefär som att den typiska vintern i Göteborg bjuder på 0-5 plusgrader - trots att just förra året bjöd på krispigt vinterväder och is på havet köper man inte snöskoter om man säger så.

I mitt fall handlade det om att åka iväg med ett handfull bilar för köldprover.

Eldriven fatbike?
Jag har kommit fram till att jag ska försöka få tag i en cykel med bosch nya motor och 500wh batteri. Jag har fått upplevelsen av att det är en mycket omtyckt motor, så förhoppningsvis hittar jag en sån cykel som även kan ta större däck. Jag misstänker att jag kommer att ha den här cykeln även på sommaren, varpå det nog kan vara en bra idé att få tag i bra och komfortabla sommardäck också. Men det finns det en uppsjö av iaf :)

Eldriven fatbike?
Stuvarn sa:
Är själv lite nyfiken på en elmtb för att dra min kanot (surfski) när jag ska paddla! Bor backigt å lite elhjälp hade underlättat vid kanottransporterna :)

Jag har ett förslag...
Skaffa en elmotor till din långsmala båt istället. Då skulle du ha kraft kvar att dra båten efter din cykel när du ska hem.

Gillar för övrigt din epic V8 jättemycket. Skulle gärna haft en sådan än fast jag inte riktigt förstått vad som är bra med den typen av kanot om man bor där det sällan är stora vågor.
(Själv är jag en lat tjockis som kör min cykel bak i en bensinslukande bil till och från skogen, och hade jag haft en kanot hade den fått åka på biltaket.)
:)

Eldriven fatbike?
Lars.E sa:
Gillar för övrigt din epic V8 jättemycket. Skulle gärna haft en sådan än fast jag inte riktigt förstått vad som är bra med den typen av kanot om man bor där det sällan är stora vågor.

Den funkar lika bra på plattvatten som på stora havet....den stora tryggheten är att du alltid kan ta dig upp vid kantring(lätt ta sig upp + självläns) lite svårare med en motionslåda! Men det blir några turer på havet oxå när snälla kompisar (med bil) hämtar upp mig å båt :)
Fotot från Franholmen i GBG södra skärgård å här sitter jag i en V10:a som är lite rankare men oxå lite snabbare än V8:an....hittar inget foto när det går vågor när jag sitter i min surfski så det får bli ett foto när jag paddlar min Barra-Q (havskajak)

Bilagor

• Bild 3505.jpg
    Bild 3505.jpg
    128.4 KB · Besök: 118
  • 10562466_718553578180034_6778344909257292593_o.jpg
    10562466_718553578180034_6778344909257292593_o.jpg
    235.3 KB · Besök: 81
Senast ändrad:
Eldriven fatbike?
Najs...
Tror jag måste försöka att övertala plast-farsan att köpa en bra kajak så att jag kan tjuvlåna den ibland.
(tror att han skrotat sin älskade gamla plastade trä-kajak som vägde som en sur stock?)

Eldriven fatbike?
Jag var och kollade på cyklar idag. De större mtb som fanns (ex Scott 920) hade absolut nogöra breda däck för att få lite dämpning på dom. Kollade på fokus (https://www.xxl.se/giant-dirt-e-2-27-5-yamaha-80-nm-400-wh-17-elcykel/p/1132237_1_style) också, de har ju en magisk integration i ramen. Det finns rätt många att välja mellan så att jag nästan tror att jag får gå efter vilka komponenter som används. Länkarna jag fått här ger ju ytterligare alternativ dessutom. Misstänker att alla alternativ i den här prisklassen är rätt bra dessutom.

Eldriven fatbike?
Jag är alldeles i sluttampen på sökandet och har hittat vad jag tror är den perfekta cykeln.
http://www.ebiker.se/produkt/lombardo-e-ivrea/
det går att få den med större batteri och framdämpare också, kostar 5000 extra. dock så vet jag inte om det behövs dämpare. jag har det på min nuvarande mtb och använder det aldrig.

är det någon som känner till lombardo? jag får bilden av att det är ett mycket okänt märke, men de använder sig av boschmotorn som jag vill ha, samt deore-delar, vilket jag har läst är gottmos. vad tror ni?

Eldriven fatbike?
Stuvarn sa:
Är själv lite nyfiken på en elmtb för att dra min kanot (surfski) när jag ska paddla! Bor backigt å lite elhjälp hade underlättat vid kanottransporterna :)

IMG_1641.JPG

Skönt att se fler båtekipage, fast ditt ser lite lättare och smäckrare ut. Nu har jag ytterligare ett användningsområde för elhojen jag bygger.

Eldriven fatbike?
vincentjatko sa:
Jag är alldeles i sluttampen på sökandet och har hittat vad jag tror är den perfekta cykeln.
http://www.ebiker.se/produkt/lombardo-e-ivrea/
det går att få den med större batteri och framdämpare också, kostar 5000 extra. dock så vet jag inte om det behövs dämpare. jag har det på min nuvarande mtb och använder det aldrig.

är det någon som känner till lombardo? jag får bilden av att det är ett mycket okänt märke, men de använder sig av boschmotorn som jag vill ha, samt deore-delar, vilket jag har läst är gottmos. vad tror ni?
Jo den verkar väl vettig. Bra pris. Märket på ramen spelar ju mindre roll kanske så länge det inte är nåt helgalet med den.
Men 150km räckvidd?! Det måste vara i nedförsbacke då ? 50km kanske är mer rätt

Eldriven fatbike?
150 kilometer räckvidd är nog inkluderat när batteriet är helt slut och man själv trampat sig färdig.
Dvs, fordonets maximala räckvidd inkl förarens bedrifter :D

Jag hörde av mig till dem igår. Tyvärr har de leveransproblem, fabriken i Italien tillverkar bara cyklar vissa datum och har inte hängt med efterfrågan på deras cyklar.

Jag väntar även på mail från freeride, men de har inte behagat svara mig.

Eldriven fatbike?
400Wh batteri ger en drifttid under 250W last på 1.6 timmar, och man hinner alltså 40km om det går 25km/h, men motorn går ju bara när man trampar och inte över 25km/h, och hur hög effekt den ger beror ju på motorläget, så man når alla fall längre än 40km. :)

Vår lastcykel har 300Wh batteri och når omkring 30km per laddning, men den har ju å andra sidan vindfång som en ko.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp