Elite Suito med MTB på Zwift

Hej hopp! Jag har köpt en Elite Suito trainer och kör med min vanliga MTB på den. Den är 12 växlar och 32 klinga fram.
Jag har bara kört två pass än på Zwift, då har jag kört två olika rutter. Men nu till min fråga....jag upplever att när det är 0% lutning så kör jag på högsta växeln utan problem.
I backarna så växlar jag ner när det är 3-4% lutning till växel 10-11. Har även skruvat upp svårighetsgraden något men vet inte om det hjälpte. Jag vill alltså ha mer motstånd när det är platt och när det rullar utför för då trampar jag ur högsta växeln. På ett träningspass antar jag att trainer ställer motståndet beroende på watt som ska uppfyllas. Då är det inga problem.
Vad kan jag göra?

Hej hopp! Jag har köpt en Elite Suito trainer och kör med min vanliga MTB på den. Den är 12 växlar och 32 klinga fram.
Jag har bara kört två pass än på Zwift, då har jag kört två olika rutter. Men nu till min fråga....jag upplever att när det är 0% lutning så kör jag på högsta växeln utan problem.
I backarna så växlar jag ner när det är 3-4% lutning till växel 10-11. Har även skruvat upp svårighetsgraden något men vet inte om det hjälpte. Jag vill alltså ha mer motstånd när det är platt och när det rullar utför för då trampar jag ur högsta växeln. På ett träningspass antar jag att trainer ställer motståndet beroende på watt som ska uppfyllas. Då är det inga problem.
Vad kan jag göra?
32 klinga fram funkar ju fint i skogen men begränsar en del om man vill trampa på i högre hastigheter.
Testat labba med Trainer Difficulty under Settings i Zwift? Tror den kan ”flytta” växlarna lite uppåt.

Jag har väl 44 eller nåt fram på 26an och klena ben....Men ja, jag föredrar erg och strukterad wo.

Märkligt att z inte fixar det. Borde räcka att korta lunchrasten en dag.

Ni har kollat i respektive tillverkares app?

Sen har en del haft problem med att det inte blir nåt motstånd alls och då är det en annan sak.

Testa Hilly route. Den brukar dottern köra med 32T fram. Hon är iofs 10 men difficulty ligger på 20% ca

Verkar dels som man kan få problem med cykeldator om en är kopplad och dels som man kan ändra hjul i appen

I emailed elite (info@elite-it.com) and they solved the problem with ease. What happened is the bolt overwrote the suito circumference Wich can lead to many problems, one of them this one. I think that now, you can fix the probem by connecting the myEtraining app to the suito

Screenshot_20221018-092759_Facebook.jpg

Drar upp svårigheten menar du? Så de blir tyngre uppför och nedför... :)
nej, om du drar ner den så ska backarna "slätas" ut lite i motsåndet. Jag såg någon som skrev att det dessutom slätar ut mer utför än uppför.
Om det nu är ok-ish på platten så testa att dra ner ordentligt och se hur utför blir. Sen ska så klart helst uppför kännas. Det är som du säger viktigare än att man inte trampar ut utför - men testa.

Var har en MTB på en Suito. Provat många gånger att justera hjulomkrets och letat andra inställningar men nej, inte hittat något för att fixa utväxlingen så det blir som att cykla MTB med att landsvägsbakhjul. ERG funkar och ställer man trainer difficulty till noll borde det gå (men alla backar i spelet ”försvinner”) men generellt kasst att köra MTB. Nu är det frun som rullar nöjt runt i 25 km/h så det är inga problem. Men när övriga familjen ska rejsa i vinter åker oandsvägshojarna på igen.

Hjulomkrets gör skillnad på en del trainers. Hur mycket vet jag inte men gissar väl "realistiskt".

Förstår bara inte varför detta inte kan styras från Zwift.

Jag trodde först inte på det men har testat rätt noga i zwift på platten. Kickr v5.

Tillbaka
Topp