Eliten säger nej till kosttillskott

Det är ju helt ok att blåsa sina kunder t.ex. i taxi- telekom- eller elbranschen så varför inte här?

Tråkigt det kommer att gå åt helvete i OS.
Kan inte eliten ta sitt ansvar o börja prestera.
RF får en hel del skattepengar som vi som betalar borde kunna kräva något tbx.

Typ 6.20 i längdhopp iaf =/

De som säljer kosttillskott är de enda som behöver dem. Det beror inte på att de är bra för kroppen utan för att det är deras sätt att försörja sig ekonomiskt. Att kosttillskott saknar relevans för oss som tränar och vill prestera är ingen nyhet.

Det kroppen behöver får du i dig genom en allsidig kost inehållande hela kostcirkeln inkusive många sorters grönsaker och då främst sådana med mörk färg o m man ska generallisera. De fall där jag hört att man genomfört tester har deltgare med väl sammansatt nyttig kost fått en snabbare muskeltillväxt än de som käkat tillskott. Framgång stavas frisk, hel och träning. Fisk och hel stavas brocoli, spenat, väl avvägd träning och vila.

Bör tilläggas att man aslipper en massa skit. om man dessutom väljer ekologisk mat.

Med vänlig hälsning,
Rickard, som äter nyttigt ooh ekologiskt 365-52-7-24

Äter man tex vegetarisk kost så är det näst intill omöjligt att få i sig nog med protein för att bygga mycket muskler tex. Är det då verkligen så farligt eller onödigt att äta proteinpulver tycker ni?

AddeN skrev:
-------------------------------------------------------
> Äter man tex vegetarisk kost så är det näst
> intill omöjligt att få i sig nog med protein
> för att bygga mycket muskler tex. Är det då
> verkligen så farligt eller onödigt att äta
> proteinpulver tycker ni?

Det beror kanske vad du definierar som "mycket", men annars är det knappast sant.
Och nej, jag tycker inte att det är farligt. Men det gäller att veta vad man köper.

AddeN skrev:
> Äter man tex vegetarisk kost så är det näst
> intill omöjligt att få i sig nog med protein
> för att bygga mycket muskler tex. Är det då
> verkligen så farligt eller onödigt att äta
> proteinpulver tycker ni?

Proteinargumentet gällande vegetarisk mat är vanligt, men det stämmer bara delvis. Den mängd mjölkprodukter, fisk eller annat kött som behövs för att bygga muskler är mycket begränsat om du äter rikligt med bönor, ärtor med mera. Några strömmingar eller glas mjölk i veckan är mer än nog.

Om du sedan äter fisk eller andr djur i pulverform eller i form av vanlig mat gör dig varken till mer eller mindre vegeterian. Varför inte komplettera med en aning djur i kosten istället för att käka pulver med djur i?

Med vänlig hälsning,
rickard

AddeN skrev:
> Ibland undrar jag varför man diskuterar på
> internet....
>
> Jag vet iaf av egen erfarenhet att jag sparde en
> icke försumbar slant på min cykel med b-spons.
>
> Edit typos.

Att du sparade en icke försumbar slant är ju faktiskt inte samma sak som att det inte kostade en massa pengar. Jag gissar att du fortfarande betalade mer för din cykel än jag för min, men jag har naturligtvis ingen aning eftersom jag inte ens känner till vad du har för cykel men du fattar principen.

Eftersom jag är hyggligt aktiv inom rally, som kräver en hel del pengar, så ser jag samma sak där om och om igen. Många som tycker att de har schyssta sponsorsavtal för att dom 10-20% rabatt på prylar. Ju dyrare prylar desto mer sponsring blir känslan. Men i slutändan är det fortfarande den aktive som får lägga ut pengar och som i slutet undrar varför han inte har råd trots sina fina sponsorsavtal. Personligen räknar jag det knappt som sponsring... då skulle jag kunna säga detsamma om min kameratillverkare, och även i mitt fall är det jag som får öppna upp plånboken och känna mig fattig trots att jag sparat icke försumbara summor på detta.

För att svara på trådens början så tror jag mer på att elit inte använder kosttillskott just för att innehållet är osäkert och dopingkontroller förhållandevis vanliga beroende på idrott.

/Freddo

Det känns som folk i allmänhet har lite dålig respekt för bla kosttillskott och hälsokost. Bara för att det inte är medicin så är det bara att hälla i sig utan att man kan få biverkningar eller skador. Många kosttillskott som tidigare kunnat köpas över disk är i dag dopingklassade. Tillverkarna balanserar alltid på gränsen om vad som är tillåtet. Långt tillbaka i tiden när CLA som är ett fettförbrännings tillskott skulle lanseras så blandade en känd tillverkare i en anfetamin besläktad substans vid introduceringen på marknaden för att just få ökat resultat. Inget som angavs på förpackningen. Det var alltså inte ren amfetamin men en ny besläktad substans som var ny och därför inte drogklassad eller förbjuden. Den hade dock samma finurliga biverkningar smal och fin och trogen kund...... Läser ni användare och förstår vad de pulver, piller och extrakt innehåller som ni äter?

Ska man träna långsiktigt för hela livet så tror jag att man ska ge fasen i kosttillskott. Lär man sig att lyssna sin kropp så kommer den tala om vad den behöver i form av att man helt enkelt blir sugen på tex apelsin om man nu behöver c-vitamin.

Träning, mat, återhämtning är delar som tyvärr (för vissa av er) ingår i helheten med att träna för att få resultat. Man kan inte skita i någon del och hoppas på att det ska lösa sig. Det finns inga genvägar......som är speciellt säkra effektiva eller långsiktiga.

Tränar man kortsiktigt för att nå en topp och skiter i hur man mår eller fungerar när man blir äldre så kanske det funkar med kosttillskott. Glöm inte att placebo är en mkt stor del i det hela.

Träna för livet, inte för beach 2012.

Jilster skrev:
> Det känns som folk i allmänhet har lite dålig
> respekt för bla kosttillskott och hälsokost.
> Bara för att det inte är medicin så är det
> bara att hälla i sig utan att man kan få
> biverkningar eller skador. Många kosttillskott
> som tidigare kunnat köpas över disk är i dag
> dopingklassade. Tillverkarna balanserar alltid på
> gränsen om vad som är tillåtet. Långt tillbaka
> i tiden när CLA som är ett fettförbrännings
> tillskott skulle lanseras så blandade en känd
> tillverkare i en anfetamin besläktad substans vid
> introduceringen på marknaden för att just få
> ökat resultat. Inget som angavs på
> förpackningen. Det var alltså inte ren amfetamin
> men en ny besläktad substans som var ny och
> därför inte drogklassad eller förbjuden. Den
> hade dock samma finurliga biverkningar smal och
> fin och trogen kund...... Läser ni användare och
> förstår vad de pulver, piller och extrakt
> innehåller som ni äter?
>
> Ska man träna långsiktigt för hela livet så
> tror jag att man ska ge fasen i kosttillskott.
> Lär man sig att lyssna sin kropp så kommer den
> tala om vad den behöver i form av att man helt
> enkelt blir sugen på tex apelsin om man nu
> behöver c-vitamin.
>
> Träning, mat, återhämtning är delar som
> tyvärr (för vissa av er) ingår i helheten med
> att träna för att få resultat. Man kan inte
> skita i någon del och hoppas på att det ska
> lösa sig. Det finns inga genvägar......som är
> speciellt säkra effektiva eller långsiktiga.
>
> Tränar man kortsiktigt för att nå en topp och
> skiter i hur man mår eller fungerar när man blir
> äldre så kanske det funkar med kosttillskott.
> Glöm inte att placebo är en mkt stor del i det
> hela.
>
> Träna för livet, inte för beach 2012.

+3,14 Tack och Bock.

Det är ju egentligen inte så självklart vad som är "vanlig mat" och vad som är "kosttillskott".

Till "vanlig mat" räknas, mjöl socker och oljor. Högt förfinade produkter som gör det möjligt att få i sig stora mängder energi på kortare tid än annars vore möjligt. Proteinpulver är något mer avancerad produkt, men inte väsensskilt.

Jilster skrev:
Läser ni användare och
> förstår vad de pulver, piller och extrakt
> innehåller som ni äter?
För min del. Ja. Kreatin, EAA, Vassle och Maltodextrin är väl dokumenterat.

> Glöm inte att placebo är en mkt stor del i det
> hela.

Placeboeffekten är ju den absolut bästa effekten! Om intagande av kosttillskott (som inte medför biverkningar) får dig att tro att du mår bättre / presterar bättre / tränar bättre så kommer du göra just detta!

Ja tycker proteintilskotten som jag hitils har ätit/druckit har varit riktigt goda! Käns som att äta en kexchoklad eller dricka en milkshake fast NYTTIGT:-) Kan man tänka sig vilken lyx!
Men helt klart är att kosttillskotsbranchen som alla andra vill tjäna så mycket pengar som möjligt! Om man dessutom får en kundkrets som tror på produkterna så är succen given!
Man ska inte undrrskatta placebo!

Ophiophagus skrev:
> AddeN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äter man tex vegetarisk kost så är det näst
> > intill omöjligt att få i sig nog med protein
> > för att bygga mycket muskler tex. Är det då
> > verkligen så farligt eller onödigt att äta
> > proteinpulver tycker ni?
>
>
> Proteinargumentet gällande vegetarisk mat är
> vanligt, men det stämmer bara delvis.

+1
Det är nog dags för den här:

protein.gif

Poxeman skrev:

> Placeboeffekten är ju den absolut bästa
> effekten! Om intagande av kosttillskott (som inte
> medför biverkningar) får dig att tro att du mår
> bättre / presterar bättre / tränar bättre så
> kommer du göra just detta!

Glöm inte Poxeman att den i detta fall gör dig fattig samt kan ev vara skadlig.

juliusjonzon skrev:
> Ja tycker proteintilskotten som jag hitils har
> ätit/druckit har varit riktigt goda! Käns som
> att äta en kexchoklad eller dricka en milkshake
> fast NYTTIGT:-) Kan man tänka sig vilken lyx!

Nyttigheten beror på lite annat också. Det är samma sluga resonemang som jag har sett föräldrar tillämpa när de ger barnen en Powerbar istället för en Snickers. För att det är ju SÅ NYTTIGT!

Jilster skrev:
> Poxeman skrev:
> -----
>
> > Placeboeffekten är ju den absolut bästa
> > effekten! Om intagande av kosttillskott (som
> inte
> > medför biverkningar) får dig att tro att du
> mår
> > bättre / presterar bättre / tränar bättre
> så
> > kommer du göra just detta!
>
>
> Glöm inte Poxeman att den i detta fall gör dig
> fattig samt kan ev vara skadlig.

Jag skrev ju att en förutsättning var att det inte fanns några biverkningar, det är alltså inga skadliga tillskott jag tar.
Om man blir fattig av att köpa kosttillskott så har man problem! Men då är det knappast tillskotten som är problemet utan felaktiga prioriteringar.

Beror ju helt på vad man har för privatekonomi men kosttillskott är inte billigt. Vinstmarginalerna är helt sjuka.........

Tille skrev:
> ger barnen en Powerbar istället för en Snickers. För att det
> är ju SÅ NYTTIGT!

Tack för tipset....

Ophiophagus skrev:
> Om du sedan äter fisk eller andr djur i
> pulverform eller i form av vanlig mat gör dig
> varken till mer eller mindre vegeterian. Varför
> inte komplettera med en aning djur i kosten
> istället för att käka pulver med djur i?
>
> Med vänlig hälsning,
> rickard

Proteinpulver består inte av nedmalda djur utan vanligtvis av vassleprotein som kommer från mejeriprodukter (ja visst, animaliskt men många vegetarianer äter ju ost/mjölk) eller sojaprotein.

Jag är själv den förste att säga att 90% av kosttillskotten som säljs på t.ex Gymgrossisten som tex CLA, olika former av "anabolic mirakelkurer" osv är hokuspokus för att lura de godtrogna. Men att kategoriskt avvisa kosttillskott är lika dumt.

Siktar man att som glad amatör bygga på sig för att till exempel kunna bänka 180 kg och dra 270 kg i marklyft så är det otroligt svårt att göra det utan t.ex proteinpulver helt enkelt för att man måste ha så otroligt bra koll på sin kost vilket de flesta inte har tid med, för att inte tala om att det skulle bli väldigt dyrt att alltid se till att ha det överskott av protein i kroppen för att kunna bygga maximalt med muskler. Därför är det smidigt med relativt billigt proteinpulver.

Tille: Den där bilden var ju ganska trångsynt, ingen av dem faller in i mitt resonemang att få i sig nog mycket protein för att maximera muskelbyggnad utan snarare den amerikanska livsstilen som vi inte snackar om här.

Varför ska man
>som glad amatör bygga på sig för att till exempel kunna bänka 180 kg och dra 270 kg i marklyft?

Det finns utrustning för sådant.

Miss Lycka:

Jag gissar att det primära skälet för de som tränar så mycket är för att se stiliga ut på stranden/dansgolvet. ;)

Men de får de svara på, jag personligen lyfter lite mindre och tränar för att må bra. :)

Jilster skrev:
> ha ha nyttigt! Ja det är ungefär som den nyttiga
> mörka 70%iga chokladen. Den är ju fan
> nästintill morot.

Marabous: Ja.

Men finare choklad innehåller inte alls lika mkt socker som billig "finchoklad".

Miss Lycka skrev:
> Varför ska man
> >som glad amatör bygga på sig för att till
> exempel kunna bänka 180 kg och dra 270 kg i
> marklyft?
>
> Det finns utrustning för sådant.

Lagom begåvat svar på ett cykelforum.
Hört talas om motorcykel?

Poxeman skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Varför ska man
> > >som glad amatör bygga på sig för att till
> > exempel kunna bänka 180 kg och dra 270 kg i
> > marklyft?
> >
> > Det finns utrustning för sådant.
>
>
> Lagom begåvat svar på ett cykelforum.
> Hört talas om motorcykel?

Ja.

Dags att plocka fram chipsen än?

Och för den delen, innehåller inte chips en massa tillsatser? borde kanske klassas som kosttillskott?

ttfh skrev:
>
> Men en sån här "Beast Pack" måste ju vara bra
> grejer eller?
>
> http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/binais-
> begovics-beast-pack

Ja för fan! Jag tar tillbaka allt, det där är grejer det!! + 40 kg muskler på 10 dagar har jag hört från säkra källor! Och som inte det vore nog så blir man MYCKET bättre i sängen också, bara fråga Binais Begovics exflickvän vilken brutal best han blev, från en halvimpotent lite smurf till denne gigant bland giganter...

Gruppköp eller? - Har du rabatt???

;-)

Senast ändrad:
heklamama skrev:
> Hästar äter bara vegetariskt.
>
> Är det därför de inte har några muskler?

Hästar har ett helt annorlunda mag- och tarmsystem och metabolism jämfört med oss.

Försök att lev på hö så får vi se hur bra det hade gått. ;)

"Även aminosyror, essentiella fettsyror, fibrer, olika örter och växtextrakt i koncentrerad form, och som är avsedda att tas i små mängder, kan säljas som kosttillskott."

Då är alltså inte proteinpulver ett kosttillskott då man äter rätt "stora" mängder av det. 2-3 dl per dag.

Dåså då håller jag med om era rabiata hysterier att kosttillskott är djävulens påfund och helt livsfarligt. ;)

heklamama skrev:
> Hästar äter bara vegetariskt.
>
> Är det därför de inte har några muskler?

Jag äter hästar. Får jag muskler då? Eller måste jag träna?

De flesta elitcyklyster (alla?) jag känner dricker ofta en proteindryck efter varje hårt intervallpass. Kanske är just de jag känner, den del av eliten som inte säger nej.

Tillbaka
Topp