Elixir 7 Trail ligger an/låst

Stevie DeVille

Aktiv medlem
Hej!

Har en Canyon Nerve AM från 2012 (tror jag) som är sorgligt lite använd. När vi flyttade för snart två år sedan märkte jag att frambromsen totalt låst sig. Nästa gång jag tittade till den verkade bromsen ha släppt. Igår var jag ute en tur. Efter det märkte jag att bromsen nu ligger an ganska mycket. Tips på åtgärder mottages tacksamt. Är systemet överfyllt och behöver luftas tro? Jag tog av framhjulet och försökte trycka tillbaka beläggen men det gick inte.

Kan säkert vara dåliga packningar som svällt och därför behövs bytas ut. Skulle köpt nya bromsar istället. Typ shimano deore eller sram guide r.

Senast ändrad:
Går ju alltid att pröva. Inte svårare än att leta fram däckavdragare i plast och försöka. Jag slängde mina Elixir 7 trail igår.

Samma med mina troligen att de behöver byte av bromsvätska.

Men jag släppte ut lite olja uppe vid handtaget så det blir lite " spel" på bromsarna fungerat fint över ett år....

(Inte rätt men fungerar fint)

Provade förslaget att släppa liiite på övre skruven och trycka tillbaka beläggen och det verkar ha funkat. Ingen svampighet och skivan går fritt. Dessutom bättre modulation än tidigare. Nu är det bara att trampa vidare.

Tillbaka
Topp