Elkonvertering av gammal cargobike

r-d1

Medlem
Tjena! Ny här. Ni får säga till om frågan har ställts förr.

Har köpt en beg cargobike.
Planen är att installera en 1000w mittmotor från bafang. Men cykeln o bakhjulet saknar växlar.
Har svårigheter att hitta bakhjul med inbyggda växlar som har en axel som är kortare än standarden på 135mm.

Min Bakgaffeln mäter ca 111mm i bredd.

Är det ngn som vet en hemsida som har 20 tums bakhjul med ett nav med växlar o ev fotbroms och som tål höga nm i tryck?

Sikta på Nexus 5, det är det enda nexusnavet som är gjort för e-bikes och används av många tillverkare.

Tack!

Spanat in den. Min fundering är således med dessa automatiska växlar är att kan den samköra med en bafang motor och dess egna dator? Dvs kan dessa två enheter kommunicera med varandra?

Jag har provcyklat en Bullitt med shimano mittmotor och elektronisk växling (endast kabel mellan navet och växelreglaget) och då släpps det på kraften lite just när man växlar. Tror det var Alfine 8 men är lite osäker.

Har även provat en Ecoride Loader som hade Bafang-motor och Nexus 5. Det var vanligt vridreglage på den vill jag minnas.

Jag har provcyklat en Bullitt med shimano mittmotor och elektronisk växling (endast kabel mellan navet och växelreglaget) och då släpps det på kraften lite just när man växlar. Tror det var Alfine 8 men är lite osäker.

Har även provat en Ecoride Loader som hade Bafang-motor och Nexus 5. Det var vanligt vridreglage på den vill jag minnas.
Tack för info?

Sen bör du undvika 1000W motor. Det blir dyrt att få cykeln typgodkänd som moped. Och dyrt om du blir påkommen / råkar ut för en olycka med en icke-godkänd icke-försäkrad moped.

Sikta på en 250W motor med bra vridmoment, det räcker långt.

Sen bör du undvika 1000W motor. Det blir dyrt att få cykeln typgodkänd som moped. Och dyrt om du blir påkommen / råkar ut för en olycka med en icke-godkänd icke-försäkrad moped.

Sikta på en 250W motor med bra vridmoment, det räcker långt.
Bra synpunkter om typgodkännande och försäkring. Dessutom så kommer trådar om mopedkonvertering att låsas.

Det är ett himla trixande med motoreffekter dessutom. 250W är märkeffekt, dvs den effekt som det går att ta ut kontinuerligt. Det finns väl inga egentliga regler om peak-effekt på elcyklar?

Många av kineserna skickar dessutom med klistermärken med lite olika effekter sätta på motorn man köpt.

Har själv haft en vanlig cykel med Bafang 750w (över 1kW peak effekt) genom Nexus 3 utan problem.

Många som diskuterar navväxel och elmotorer hävdar att Nexus 3 är Shimanos kraftigaste bortsett från specifika växelsystem för elcykel.

Tillbaka
Topp