Lite mektips

michaelk

Aktiv medlem
Lite mektips
Behöver lite mektips.

Försöker laga sonens cykel där kedjeskyddet rostat sönder.
Försökte skruva av "ringen" (se bild) men den sitter som berget.

Nån som vet ifall det är det höger eller vänstergängat?

Några andra tips på hur man får loss den utan att ta fram vinkeslipen 🙂

Tack på förhand,

Michael

Bilagor

• IMG_20260519_184223_564.webp
    IMG_20260519_184223_564.webp
    200.4 KB · Besök: 42
Senast ändrad:
Lite mektips
Jag hade ett rätt kraftigt spärrskaft men ska försöka ta mig förbi biltema och hitta ett med lite längre hävstång.

plan-b är att testa med en "creme brulee brännare" och värma på ordentligt.

Lite mektips
Behöver lite mektips.

Försöker laga sonens cykel där kedjeskyddet rostat sönder.
Försökte skruva av "ringen" (se bild) men den sitter som berget.

Nån som vet ifall det är det höger eller vänstergängat?

Några andra tips på hur man får loss den utan att ta fram vinkeslipen 🙂

Tack på förhand,

Michael
Avdragaren (som finns på BT) slintar lätt på den vevlagerkoppen - eller muttern, beroende på lagertyp.
BT har även ett drygt halvmeter långt 1/2” skaft för rimlig peng. Om du klämmer fast avdragare och skafthuvud med en tving det första halva varvet eller så när du tar i för kung och fosterland medan sonet håller ramen i stadigt grepp går det nog att få loss eländet.
Min ramsa är höger är höger, vänster är vänster utom på pedaler där höger är vänster och vänster är höger. Ingen möjlighet att röra ihop nånting där 🙄

Lite mektips
Jag tog en gång stång å gjorde en specialare med avdragare för å få ut gammelvevlagret ett va hette det octa nånting satt så inni Norden, om det där hålet inuti "vevtappen" är genomgående så försök få något igenom som du kan spänna från andra sidan å dra lös
.
Sök på Google om du int förstår ? Bottombracket Removal å bara sök efter den typ du har .

Lite mektips
På högersidan är det lättast att stå bakom cyken. Man är nämligen starkare att dra än att trycka. Järnrör är bra som "kraftomvandlare", men det är som sägs ovan viktigt att det är rätt verktyg som håller det som ska lossas, eller för all del dras åt.

Tillbaka
Topp