Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.

Kul grej! Sen att du nämner momo ger dig ju ett fett + i kanten med!En eloge till Elsie
Väldigt ofta när folk ursäktar att de tar bilen till jobbet i stora staden ursäktar de sig med ”jag behövde spara tid”. Kanske är det på grund av att jag läste Momo som liten men jag har alltid undrat vad de ska ha all sparad tid till?
För ett tag sedan provade jag att bo bilfritt på landet 10 km från närmsta by i 6 månader. Inget dricksvatten och en hel del renoveringar på en närståendes gamla hus. Det gick alldeles utmärkt - helt och hållet tack vare en gammal Miyata och ett elcykel-kit.
Visa bilaga 667240
När vi bestämde oss för att prova leva bilfritt visste jag att jag hade ett gammalt elcykel-kitt liggandes i källaren och en Miyata som inte kommit till användning efter en bockstyre-konvertering. Sagt och gjort. Bockstyre byttes mot ett gammalt styre jag hittat i en bod och un300 ersattes med 8fun 250w vevmotor.
Först var det ingen hitt. Batteriet visade sig ha rostat sönder invändigt (kina-batteri köpt begagnat, sedan cyklat många mil i regn och avslutningsvis förvarat i källaren ett år). Men en duktig kille i Ale hjälpte mig byta ut cellerna för en prisvärd peng. Sedan hade jag ett bättre batteri än innan.
Visa bilaga 667241
Att bo på landet med bara pedalcykel är svårt. Att cykla 20 km varje dag med ett i övrigt aktivt liv sliter. Att handla mat för en vecka och cykla maten backe upp och ner är segt. Hämta 40l dricksvatten är ännu värre. Sedan började vi renovera. Där blev elcykeln verkligen räddningen. Det är egentligen inte det att det inte går att renovera ett hus utan bil. Det är bara det att viljan och den mentala energin tryter. Men med elcykel kan man göra mer än man tror.
Visa bilaga 667242
Med en elcykel är det helt annorlunda. Man kommer hem sent från en aw i stan med sin straight edge vän, om än nykter så i varje fall väldigt sömnig. Eftersom elcykeln inte har någon tourque sensor är det bara att vispa lite med fötterna så far cykeln hem utan ansträngning. Hästen hittar vägen hem själv. Åka och hämta dricksvatten - inga problem. Handla mat? Två väskor sitter alltid på pakethållaren, bara stoppa ner kassarna och rulla hem. Handla byggmaterial? Man får ta det varsamt och vara lite kreativ när kärran är för kort (framförallt med rören - de var hala och svåra att surra). Men det är marginellt bättre än att surra hala rör på ett takräcke.
Vissa resor tar längre tid men å andra sidan - vad har man så bråttom till? På elcykeln seglar jag genom vackra fält med betande kor och hästar och känner dofter och lyssnar på fåglar. Jag hade ju lika gärna kunnat sitta i en bil och åka dubbelt så långt - det hade tagit lika lång tid men med mindre njutning. Och vad har vi så bråttom till som är bättre än kohagar och cykelturer?
Visa bilaga 667243
Att bo på landet sex månader på sommaren utan bil är inga problem så länge man har en elcykel. Den må vara svag och den har ingen tourque sensor men den är en otrolig möjliggörare.