ELMTB T-Tronik Sport?

laasesku

Aktiv medlem
ELMTB T-Tronik Sport?
Har ett erbjudande via arbetsgivare att teckna förmånscykel. Tanken är egentligen att ha en pendlingscykel till jobbet men tänkte då jag såg att de hade EL-mtb slå två flugor i en smäll och därmed också få igång lite träning. Är inte hundra på hur go den är att pendla med men ska provcykla den snart tänkte jag, Har dålig koll på specen. (Det fanns endast denna i rimligt prisintervall att välja på).
Vad tror ni, är den nåt att ha?

Tompot

Aktiv medlem
ELMTB T-Tronik Sport?
Den har något eget motorsystem, inte någon av de stora (Bosch, Shimano eller Yamaha). Så personligen hade jag skippat denna cykel.

Tompot

Aktiv medlem
ELMTB T-Tronik Sport?
I den bästa av världar innebär det ingenting. I den sämsta innebär det att du om 2-3 år inte kan få tag på varken kompetens eller delar till ett jättekonstigt elsystem som ingen vill ta i med tång. Det är inget stort problem att få tag på delar till 8-10 år gamla Bosch, Shimano-system. Men en del märken som var pionjärer kan man i stort sett skrota nuförtiden då det inte finns delar. Panasonic, BionX, Sunstar och en del andra system. Det är omöjligt att veta om Bianchis motor kommer sälla sig till den skaran..

Men har du lite flax är det egentligen en rebrandad Brose-motor då dessa återfinns ibland med andra namn. De är ändå relativt välkända kan man säga. Inte i Sverige men delar borde finnas att få tag på.

laasesku

Aktiv medlem
ELMTB T-Tronik Sport?
Tack för ett utförligt svar! Får försöka kolla upp detta närmare.

I övrigt är specen okej? Vet inte om framgafflel är ok. Framgaffel SR SUNTOUR XCR34 AIR?

SocialGimp

Aktiv medlem
ELMTB T-Tronik Sport?
Tack för ett utförligt svar! Får försöka kolla upp detta närmare.

I övrigt är specen okej? Vet inte om framgafflel är ok. Framgaffel SR SUNTOUR XCR34 AIR?
Framgaffel mkt okänslig (Har XCR32 AIR själv på en hoj). Funkar dock o är ganska enkel att serva. Möjligen fungerar den bättre ihop med en tyngre eMTB än en vanlig MTB. Detta är en budget-gaffel.

laasesku

Aktiv medlem
ELMTB T-Tronik Sport?
Tror faktiskt det är Brose-motor, pratade med en säljare. Provcyklade idag och va inte helt övertygad. Men är ovan HT så det påverkar ju en del.

Det andra alternativet är att gå upp till en FS. Vad tror ni om denna?
Prismässigt skiljer sig mycket men för mig skiljer inte månadskostnaden medförmånscykel inte särskilt mycket mellan de olika cyklarna. Men om man vill köpa ut den efter 36 månader så märks det ju såklart i priset.

FRAME: T-TRONIK REBEL FS 140MM ALU 6061 TRIPLE BUTTED, 1.5″ TAPERED HT, SEATPOST DIAM. 31,6MM, SEAT CLAMP DIAM. 34.9MM, PM 160MM DROPOUT THRU AXLE 12X148MM, INTERNAL CABLE ROUTING, SIZES 38-43-48-53CM

FORK: ROCK SHOX RECON RL 29B” SOLO AIR, 140MM
REAR SHOCK: ROCK SHOX DELUXE SELECT+ RL, 185/50 TR
HEADSET: FSA ORBIT 1.5 ZS

: SRAM SX EAGLE 12SP, TRIGGER SINGLE CLICK FOR E-BIKE
REAR DERAILLEUR: SRAM NX EAGLE 12SP, LONG CAGE
CRANKSET: FSA ALUMINIUM CRANK W/EAGLE 34T CHAINRING, LENGTH 165MM
BB: INCLUDED W/MOTOR UNIT
CHAIN: SRAM SX EAGLE 12SP
SPROCKET: SRAM PG1210 12SP, 11-50T
BRAKES: SHIMANO BR-MT520
WHEELS: WTB ST LIGHT I30 TCS 2.0 29″
REAR HUB: SHIMANO FH-MT400-B
FRONT HUB: SHIMANO HB-MT400-B

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
ELMTB T-Tronik Sport?
Tror inte det är så många som känner till den hojen då det är ett lite udda märke i sammanhanget. Märkligt med en budget-gaffel o en ganska hyfsad bakdämpare. Motorn har jag ingen som helst aning om vad det är. Nog bäst att provköra först.

Happy är inget bra ställe annars för eMTB. Kolla är istället: https://www.emtbforums.com/community/

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer