Elväxlar. Hur vet man om batteriet tar laddning?

Jenny W

Aktiv medlem
Så hade jag tänkt att ta premiärturen på finräsern i morgon men det verkar inte som att det blir så. Cykeln har ju stått ett par år och nu verkar batteriet till elväxleln inte ta laddning. Hur vet man att den laddar? Det är Ultegra btw. Stoppade in kontakten och stack i väg på ett par ärenden. När jag kom hem efter ett par timmar så kollade jag och så hade den inte laddat. Felsökt och kollat sladdar och adapter. Diod på laddare lyser orange någon minut för att sen slockna. Är batteriet för gammalt? Minns inte hur gammalt det är 4-5 år? Eller mer? Kanske behöver jag byta till nytt batteri? Hjälp!

Har den stått ett par år (!) kan det nog bli problem med batteriet. Batterier brukar ju inte gilla att ligga oladdade långa tider. Du har ingen bekant som har ett batteri du kan testa med? Hoppas det löser sig.

Jag laddade mitt på senhösten, utan att använda cykeln, och sedan nu i februari. Vet inte om det behövs men det fungerar felfritt. Försöker behandla alla batterier så, men många batterier att ladda blir det ju...

Är det någon indikator/led på laddaren när du ansluter kontakten?
Sitter batteriet i sadelröret, kan du kanske lossa på den och ta ut och sätta i kontakten till batteriet (oxid)
Batterier är svåra att ange livslängd på, beror mycket på hur de laddas, och vilken typ det är. De flesta batterityper tycker inte om att vara oladdade, längre tider.

Har den stått ett par år (!) kan det nog bli problem med batteriet. Batterier brukar ju inte gilla att ligga oladdade långa tider. Du har ingen bekant som har ett batteri du kan testa med? Hoppas det löser sig.

Jag laddade mitt på senhösten, utan att använda cykeln, och sedan nu i februari. Vet inte om det behövs men det fungerar felfritt. Försöker behandla alla batterier så, men många batterier att ladda blir det ju...
Jag laddade en gång förra sommaren utan problem.

Är det någon indikator/led på laddaren när du ansluter kontakten?
Sitter batteriet i sadelröret, kan du kanske lossa på den och ta ut och sätta i kontakten till batteriet (oxid)
Batterier är svåra att ange livslängd på, beror mycket på hur de laddas, och vilken typ det är. De flesta batterityper tycker inte om att vara oladdade, längre tider.
Kollar på youtube nu och det är en orange lampa på laddaren som tydligen ska lysa när den laddar och slockna när den har laddat klart. På min laddare lyser den oranga lampan bara någon minut.
Batteriet sitter i sadelstolpen. Ska pilla ut det och kolla så att det ser ok ut.

Så hade jag tänkt att ta premiärturen på finräsern i morgon men det verkar inte som att det blir så. Cykeln har ju stått ett par år och nu verkar batteriet till elväxleln inte ta laddning. Hur vet man att den laddar?
Har du ngn elmätare?
Även med en enkel sådan kan du ju kolla om laddaren drar mer ström med batteriet anslutet, eller inte.
Om du inte har ngn egen elmätare har du kanske ngn mätnörd i bekantskapskretsen som borde kunna hjälpa dig.

Nä jag har ingen elmätare. Och jag känner ingen här så pass mycket. Rätt nyinflyttad i Karlskrona. Just nu består problemet inatt få loss sadelstolpen. Sitter som berget phuuuu

Kan ju vara värt att testa många gånger och se om det vaknar också.
Hahaha jo då så att eh
Nu har jag kämpat loss sadelstolpen och pillat ut batteriet. Det ser helt och fint ut. Det är inte samma kontakt till batteriet som till den lilla sockerbiten där laddarsladden passar. Enklaste är väl att skaffa ett nytt batteri. Blir nog ingen cykeltur imorgon :(

Står SM-BTR2 på batteriet men de verkar ha blivit ersatta med någon ny sort som även ska funka med blåtand, om man nu vill uppgradera någon dag. Hoppas nu att det ska passa. Kan ju ta med batteriet till jobbet och fråga elektrikerna om de kan mäta om det funkar? Går det med en sån där mätmojäng? IMG_5186.webp

Det är inte samma kontakt till batteriet som till den lilla sockerbiten där laddarsladden passar.
Nä, men ta och jacka i och ur den. Sedan ladda på vanliga stället, kolla led, och den slocknar, ta ur laddaren, en kort stund, 10-30 sec. Prova minst tio gånger, så kanske det hoppar igång.
Men ett nytt batteri, får du lägga på inköpslistan.

Ok. Nu fattar jag INGENTING. Gamla batteriet verkade dött efter att ha micklat med det i timmar. Googlade reda på ett nytt, som enligt spec skulle vara större, bättre och billigare samt kompatibelt med det jag har. Det kom idag.
Provar det. Det lyser grönt i sockerbiten. Utmärkt, tänker jag och meckar dit allt. Tänker att jag kanske ska ladda det lite iaf. Då är det dött. Går inte att ladda. Växlarna funkar inte alls. Ingen lampa på sockerbiten lyser. Hmm?
Meckar loss och provar mitt gamla. Nu funkar det minsann. Sockerbiten lyster grönt och växlarna funkar. Laddar men det är som förut diod på laddaren slutar lysa efter någon minut. Suck. Jag provar att ladda det gamla batteriet en stund. Får se om det funkar.

Ja det verkar vara glapp någonstans. Troligen kopplingen i sladden som går till batteriet. Batteriet sitter väldigt löst oxå. Ny sladd alltså. Eller ny cykel 😁
Kan ju vara värt att prova lite elektronikrengöring i kontakter och sånt. Så kan du kanske få mer för cykeln sen om inte annat 😉

Jag lagade hela centrallåset på bilen med kontaktspray i våras, det var inget fel bara oxid.

Står SM-BTR2 på batteriet men de verkar ha blivit ersatta med någon ny sort som även ska funka med blåtand, om man nu vill uppgradera någon dag. Hoppas nu att det ska passa. Kan ju ta med batteriet till jobbet och fråga elektrikerna om de kan mäta om det funkar? Går det med en sån där mätmojäng?Visa bilaga 757143
Det går alldeles utmärkt att mäta både spänning i batteri och kolla om laddaren funkar med en multimeter, det tar inte många minuter så det borde en elektriker på jobbet kunna hjälpa dig med.

Lithium celler gillar inte att förvaras fulla eller tomma och har batteriet legat i ett par år så har det med störst sannolikhet tagit stryk.

Ett tips, lämna inte batteriet obevakat under laddning, batteri bränder är inte roliga..

Tillbaka
Topp